یکی از اجزای محبوب آجیل و خشکبار، تخمه آفتابگردان می­باشد. این محصول بیشتر به صورت تفت داده شده با نمک مصرف می­شود و سرگرمی اصلی افراد در زمان دیدن مسابقات ورزشی و فیلم های سینمایی است. تخمه آفتابگردان مانند دیگر خشکبار، دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی می­باشد. بیشتر افراد تنها از جنبه سرگرمی اقدام به مصرف تخمه آفتابگردان می­کنند؛ اما برای برخی افراد به ویژه بانوان، خواص تخمه آفتابگردان برای مو و پوست، بسیار بااهمیت است. به جهت آشنایی بیشتر با خواص درمانی تخمه آفتابگردان با ما همراه باشید.

تخمه آفتابگردان

به طور کلی تخمه آفتابگردان به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود؛ نوع اول برای روغن‌گیری و نوع دوم برای مصارف خوراکی تولید می­شود. تخمه آفتابگردان را می­توان به نوعی میوه گل آفتابگردان دانست. دانه­ های خوراکی آفتابگردان، درون پوسته­ای چوبی با استحکام پایین قرار دارند و این پوسته به راحتی با دندان یا دست شکسته می­شود. نوع خوراکی تخم آفتابگردان به چند دسته تقسیم می­شود؛ تخم آفتابگردان مشکی، سفید و دور سفید. به طور کلی می­توان گفت برای استخراج روغن، از دانه های دارای پوسته مشکی استفاده می­شود.

ارزش غذایی تخم آفتابگردان

تخمه آفتابگردان دارای مواد معدنی، پروتئین، روغن، اسیدهای چرب اشباع نشده و عناصر مس، آهن، منگنز، منزیم، روی، فسفر، پتاسیم، کلسیم و غیره است. علاوه بر موارد ذکر شده، تخم آفتابگردان دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی است که از انواع سرطان جلوگیری می‌کنند.

خواص دانه آفتابگردان

فیبر موجود در تخمه آفتابگردان به هضم غذا کمک بسیار زیادی می­کند که در نهایت به بهبود عملکرد دستگاه گوارش منجر می­شود؛ همچنین مصرف این دانه مغذی سبب بهبود یبوست نیز می­شود. آنتی اکسیدان های قوی موجود در تخمه آفتابگردان می­توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از افزایش کلسترول خون جلوگیری کنند که به دنبال آن از مسدود شدن رگ های خونی و سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می­شود. ترکیبات موجود در تخمه آفتابگردان خاصیت ضد سرطانی دارند و مصرف آن ها در طولانی مدت سبب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می­شود. این ترکیبات در پیشگیری از سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. دانه های آفتابگردان سبب تنظیم سطح قند خون بدن می­شوند و به علت دارا بودن کلسیم و منیزیم فراوان محافظ بسیار خوبی برای استخوان ها می­باشند؛ علاوه ­بر این ها مس موجود در آفتابگردان در فعال‌سازی آنزیم ها بسیار موثر است. به دلیل وجود ویتامین E در دانه آفتابگردان، این مغز خوشمزه سبب محافظت بدن از بیماری های التهابی نیز می­شود.

خواص دانه های آفتابگردان برای پوست

دانه های آفتابگردان در کاهش پیری زودرس بسیار موثر عمل می­کنند و اصلی­ترین دلیل آن وجود ویتامینE  می‌باشد. این ویتامین محافظ بسیار خوبی برای پوست در برابر آسیب های محیطی است. تخمه آفتابگردان منبعی سرشار از مس است؛ مس باعث تولید ملانین در بدن می­شود که این امر سبب ایمن‌سازی پوست بدن در برابر اشعه مضر خورشید می‌گردد و در نتیجه، مصرف تخمه آفتابگردان پوستی صاف، نرم و سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تخمه آفتابگردان مو

خواص تخمه آفتابگردان برای مو

به طور کلی اغلب افراد داشتن موهایی پرپشت و بلند را بخشی از زیبایی می‌دانند و برای برخی موی بلند تداعی‌کننده جوانی، نشاط و سلامتی است. همانطور که می‌دانید داشتن رژیم غذایی مشخص و استفاده از تنقلات سالم نقش قابل توجهی در رشد مو دارند. عوامل بسیاری در سلامت پوست و موی افراد تأثیرگذار هستند اما مهم‌ترین عامل، تغذیه مناسب است. کمبود ویتامین ها می‌تواند منجر به ریزش مو و بدحالتی آن شود. با توجه به این که تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین E، کلسیم و… می‌باشد، مصرف مقدار مشخصی از تخمه آفتابگردان در روز نقش مؤثری در سلامت بدن دارد که یکی از مهم‌ترین آن ها افزایش رشد مو است. ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان به داشتن موهایی مشکی و ضخیم کمک می‌کند. ویتامین E علاوه بر بهبود جریان خون در پوست سر با تأمین مواد مغذی مورد نیاز مو سبب افزایش رشد مو می‌شود. بر اساس آزمایش ها و تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰، توکوترینول موجود در ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند؛ بنابراین استفاده مداوم از تخمه آفتابگردان می‌تواند نقش مهمی در سلامت پوست و موی شما داشته باشد.

مضرات مغزدانه آفتابگردان

بیشتر افراد ترجیح می­دهند تخمه آفتابگردان را به صورت تفت داده شده با نمک میل کنند و علاقه­ای به مصرف آن به صورت خام ندارند؛ به همین دلیل در زمان مصرف دانه های آفتابگردان باید نگران میزان سدیمی که به واسطه مصرف تخمه وارد بدنتان می­شود باشید. اگر علاقه­ای به تخمه خام ندارید بهتر است خودتان آن را در منزل و بدون نمک تهیه کنید که باعث حفظ ارزش های غذایی تخمه نیز می­شود. کادمیوم موجود در آفتابگردان، سبب آسیب رسیدن به کلیه ها می­شود؛ البته این اتفاق ناگوار زمانی رخ می­دهد که مصرف تخمه در مدت زمانی طولانی و مستمر، بسیار زیاد باشد. مصرف تخمه همراه با پوست به دستگاه گوارش آسیب می­رساند. ممکن است در این شرایط فرد دچار یبوست و درد در ناحیه شکم شود. در برخی موارد ممکن است تخمه در شرایطی خاص، جوانه بزند. مصرف تخمه جوانه‌دار به هیچ عنوان توصیه نمی­شود و در این شرایط بهتر است قبل از مصرف، آن را در در دمای بالا خشک کنید. به علت وجود باکتری در تخمه جوانه زده خام پیشنهاد می­کنیم جداً از مصرف تخمه آفتابگردان به صورت خام بپرهیزید.

تخمه یکی از اصلی­ترین سرگرمی های ایرانیان در مهمانی ها و دورهمی ها می‌باشد. به همان اندازه که مصرف تخمه افتابگردان برای حفظ سلامتی بدن، مو و پوست مفید است، مصرف زیاد آن سبب بروز مشکلاتی جدی در دستگاه گوارش و دیگر اعضای بدن می­شود. تنوع در طعم­های تخمه آفتابگردان سبب شده تا مشتریان بنا بر ذائقه شخصی خود، اقدام به انتخاب و خریداری تخمه کنند. آجیل حسینی با دارا بودن تنوعی بی‌نظیر از انواع تخمه آفتابگردان در طعم هایی دلپذیر می­تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما عزیزان باشد. برای اطلاع از انواع تخمه و دیگر خشکبار می­توانید از قسمت جستجو استفاده کنید.