خواص برگ درخت به چیست؟

عطر به برای همه ما یادآور روزهای زیبای پاییزی و طعم دلنشین مربای به در هنگام صبحانه قبل از مدرسه است. درخت به دلیل میوه‌ای که دارد برای انسان‌ها مفید است؛ اما تمام فواید آن در میوه خلاصه نمی‌شود. برگ درخت به، یکی از بخش‌های مفید این درختان هستند که ممکن است اکثر افراد بی‌تفاوت از کنار آن‌ها گذر کنند. در حالی که همین قسمت به نظر بی‌فایده، به طرز شگفت‌انگیزی پر از کاربرد و خواص مختلف است. یکی از پرفایده‌ترین برگ‌ها، برگ درخت به است. در این مقاله همراه با برادران حسینی قرار است خواص برگ درخت به را بررسی کنیم.

درخت به یکی از پرخاصیت‌ترین درختان میوه است. میوه این درخت علاوه بر طعم عالی و شیرینی که دارد از  خواص سلامتی بسیاری نیز برخوردار است. مربای به، انواع چای و دمنو‌ش‌های خوشمزه، غذاهایی که با استفاده از این میوه طبخ می‌شوند و… فقط چند مورد از کاربردهای این میوه هستند. اما بر‌گ‌های این درخت نیز خواص منحصربه‌فردی دارند. 

از برگ به به عنوان یک مکمل طبیعی استفاده می‌شود که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک چشمگیری کند. از این برگ برای درمان مشکلات ریه، گرفتگی سینه، تقویت قلب و عروق، تقویت پوست، پاک‌سازی سموم از بدن، بهبود سلامت کبد و… استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین خواص برگ درخت به می‌پردازیم:

درمان مشکلات ریوی

یکی از خواص برگ درخت به که از زمان‌های قدیم تا امروز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأثیر این برگ بر بهبود مشکلات ریوی است. این تأثیر شامل موارد زیر است:

  • برطرف‌کردن گرفتگی‌های سینه
  • نرم کردن مخاط ریه‌ها
  • بهبود گرفتگی صدا
  • بهبود گرفتگی گلو

طرز استفاده از برگ به برای رفع مشکلات ریوی و تسکین دردهای قفسه سینه به این صورت است که ابتدا برگ را جوشانده و سپس آن را به شکل ضماد روی قفسه سینه قرار دهید. در نهایت، روی ضماد را با یک پارچه بپوشانید.

کاهش استرس و خستگی

دمنوش‌ها و جوشانده‌ها با خواص آرام‌بخشی که دارند یک شیوه مرسوم و بی‌خطر برای مبارزه با استرس و عصبانیت محسوب می‌شوند. برگ به به دلیل وجود ترکیبات فعالی که باعث ایجاد تعادل در سیستم عصبی و کاهش استرس می‌شوند، راهکاری عالی برای کاهش استرس و خستگی‌های روزانه است. 

دمنوش برگ درخت به با ایجاد احساس آرامش و کاهش واکنش‌های عصبی، از تنش‌های روزانه می‌کاهد و سلامت روانی شما را حفظ می‌کند. بنابراین بهتر است مصرف روزانه یک لیوان از این دمنوش را در برنامه غذایی خود قرار دهید. 

تقویت دستگاه گوارش 

یکی دیگر از خواص برگ درخت به، درمان مشکلات دستگاه گوارش است. استفاده از این برگ به صورت پودری یا دمنوش، می‌تواند باعث بهبود اسهال و یبوست شود. وجود ۱۸ ترکیب فنلی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی که برگ به در خود دارد، سبب می‌شود تا برای درمان اسهال بسیار مفید باشد. 

درمان چاقی و کنترل دیابت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کاهش وزن و لاغری با بهره‌گیری از خواص برگ درخت به امکان‌پذیر است. مصرف دمنوش این گیاه، یک راهکار طبیعی و اثربخش برای رسیدن به وزن دلخواه محسوب می‌شود. طرز تهیه این دمنوش به شکل زیر است:

  1. حدود ۱۰ الی ۱۵ عدد برگ را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید.
  2. سپس برگ‌ها را خوب بشویید.
  3. برگ‌ها را در یک لیتر آب بجوشانید تا یک‌سوم آب تبخیر شود.
  4. وقتی دمنوش غلیظ شد، می‌توانید زیر آن را خاموش کنید تا خنک شود.

علاوه بر این، ترکیبات موجود در برگ درخت به باعث کنترل سطح قند خون نیز می‌شود. دمنوش برگ به برای بیماران دیابتی که قصد دارند جذب قند خون خود را مدیریت کنند کمک مؤثری خواهد بود. 

خواص برگ درخت به چیست

تقویت مو

وجود ترکیبات مغذی و ویتامین‌ها در برگ درخت به آن را به یک گزینه خوب برای تقویت موها تبدیل کرده است. افرادی که با مشکلاتی مانند خشکی مو، ضعف ریشه و ریزش مو مواجه هستند، با استفاده از جوشانده برگ به به عنوان شست‌وشودهنده یا ماسک مو می‌توانند به استحکام و سلامت موهای خود کمک کنند.

جوشانده برگ به یک تغذیه عالی برای موی سر است که با کمک به سلامت پوست سر و موها، به افزایش درخشندگی و زیبایی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

تقویت پوست

کمک به سلامت و زیبایی پوست صورت از سایر خواص برگ درخت به است. این گیاه به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، برای حفظ شادابی و جوانی پوست یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود. 

برای بهره‌گیری از این خواص و دریافت مواد مغذی موجود در برگ به، باید چای یا دمنوش آن را به صورت منظم و روزانه مصرف کنید تا به شادابی و طراوت پوست دست یابید. 

یکی دیگر از کاربردهای برگ درخت به برای پوست، کاهش ورم اطراف چشم است. بدین منظور، ضماد برگ‌های دم‌کرده به را پس از سرد شدن به صورت موضعی روی پوست اطراف چشم قرار دهید. این کار باعث کاهش ورم دور چشم می‌شود. 

بهبود عملکرد کلیه‌ها و کبد

یکی دیگر از خواص برگ درخت به، خاصیت ادرارآوری این گیاه است که تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد کلیه‌ها دارد. دمنوش یا چای برگ به از طریق خاصیت ادرارآوری که دارد، باعث دفع سموم موجود در کلیه‌ها  می‌شود. بنابراین به پاک‌سازی و شستشوی کلیه‌ها کمک به سزایی می‌کند.

برگ درخت به حتی به علت ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در خود، در پاک‌سازی سموم کبد نیز نقش مؤثری دارد و موجب پیشگیری و درمان بیماری‌های مربوط به کبد مانند کبد چرب می‌شود.

جلوگیری از لخته شدن خون و تقویت قلب و عروق خونی

یکی دیگر از خواص برگ درخت به این است که به‌عنوان یک مؤلفه طبیعی باعث عادی‌سازی فرایند لخته‌شدن خون می‌شود. این خاصیت به‌دلیل ترکیبات فعال موجود در این گیاه است که منجر به تعادل فرایندهای بیولوژیکی عامل لخته‌شدن خون شده و در نتیجه مانع بروز اختلالات مربوط به آن می‌شود.

از فواید دیگر آن، تقویت قلب و عروق خونی را می‌توان نام برد. این تأثیرات شامل افزایش خاصیت ارتجاعی عروق خونی و پایین آمدن فشارخون می‌شود. 

کلام آخر

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل خواص برگ درخت به را معرفی کنیم. برگ به دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است که خواص سلامتی و زیبایی بی‌نظیری به آن می‌بخشد. برخی از این خواص، شامل درمان مشکلات ریوی، کاهش استرس، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مدیریت قند خون، تقویت پوست و… می‌شود. شما می‌توانید با قرار دادن چای یا دمنوش برگ درخت به به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود از این خواص بهر‌ه‌مند شوید.