آهن از جمله مواد معدنی حیاتی برای بدن است که در اکسیژن‌رسانی بافت‌های بدن موثر بوده و قسمت اعظم آن از طریق خوراکی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنیم به بدن ما می‌رسد. آجیل و مغزیجات منبعی غنی از آهن هستند و به افرادی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند توصیه می‌شود. انواع مغزیجات می‌توانند منبع خوبی برای دریافت آهن باشند، اما مقدار آهن در هر کدام متفاوت است و سوال این است که کدام آجیل، بیش‌ترین میزان آهن را دارد؟ با مصرف روزانه انواع آجیل سرشار از آهن، سلامتی شما تضمین شده و از بیماری‌هایی چون کم‌خونی پیشگیری خواهید کرد.

آجیل های سرشار از آهن

همان‌طور که گفته شد، میزان آهن در انواع مختلف آجیل یکسان نیست. بنابراین اگر به‌ دنبال بهترین منبع برای افزایش آهن خون هستید، بهتر است آجیلی را انتخاب کنید که بیش‌ترین میزان آهن را به بدن شما برساند. آجیل‌هایی همچون پسته، بادام هندی، بادام درختی و گردو به‌عنوان آجیل‌های سرشار از آهن شناخته می‌شوند. طبق مطالعات انجام شده، از بین این آجیل‌ها، بادام هندی دارای بیش‌ترین میزان آهن است. در جدول زیر میزان آهن ۲۸ گرم از آجیل‌های مختلف با هم مقایسه می‌شود.

نوع آجیل میزان آهن
بادام هندی ۱.۹ میلی‌گرم
بادام زمینی ۱.۳ میلی‌گرم
فندق ۱.۳ میلی‌گرم
پسته ۱.۱ میلی‌گرم
بادام درختی ۱.۱ میلی‌گرم
گردو ۰/۸ میلی‌گرم

 

بادام هندی، آجیلی سرشار از آهن

اگر به لیست آجیل‌هایی که از بیش‌ترین میزان آهن برخوردار هستند نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که بادام هندی رتبه اول را در بین آجیل‌های مختلف دارد. مقدار آهن مورد نیاز افراد به‌صورت روزانه ۱۰ میلی‌گرم بوده و مقدار آهنی که در ۲۸ گرم بادام هندی وجود دارد، ۱.۹ گرم است. بنابراین تنها با مصرف مقدار کمی از این آجیل خوش‌طعم و پرطرفدار می‌توانید بیش از ده درصد از نیاز روزانه بدن‌تان را تامین کنید. بادام هندی علاوه ‌بر میزان مناسب آهن از خواص دیگری همچون تنظیم کلسترول، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مغزی و… برخوردار است. این نوع آجیل می‌تواند یک میان ‌وعده مقوی باشد. بادام هندی به‌صورت برشته، خرد شده، کره بادام هندی، شیر بادام و… قابل استفاده است.

میزان آهن بادام زمینی و فندق

بادام زمینی از جمله‌ آجیل‌های اقتصادی و درعین‌حال دارای آهن بالا است. اگر طعم بادام هندی را دوست ندارید، می‌توانید از بادام زمینی یا فندق که در رتبه‌های پایین‌تری از لیست قرار دارند، استفاده کنید. بادام زمینی و فندق تقریبا به میزان برابری آهن دارند و ۲۸ گرم از این مغزیجات حاوی حدود ۱.۳ میلی‌گرم آهن یعنی ۷ درصد انرژی موردنیاز روزانه است. بادام زمینی و فندق از مواد مغذی دیگری همچون پروتئین، فیبر و… سرشار بوده و مصرف آن به همه افراد از جمله خانم‌های باردار و افرادی که دچار کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

میزان آهن پسته

اگر یک میان ‌وعده انرژی‌زا و سرشار از آهن نیاز دارید، پسته می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. درست است که پسته از نظر وجود آهن، سطح پایین‌تری از بادام هندی، بادام زمینی و فندق دارد، اما جزو دسته آجیل‌های سرشار از آهن قرار می‌گیرد و می‌تواند در تعدیل آهن خون شما موثر باشد. این آجیل مغذی که به طلای سبز معروف است، علائم ظاهری کم‌خونی همچون رنگ‌پریدگی و بی‌حالی و احساس خستگی را بهبود خواهد بخشید. ویتامین‌های گروه B، کلسیم، پتاسیم و… از دیگر مواد مغذی موجود در پسته هستند که در کنار آهن بالا، کیفیت زندگی شما را افزایش خواهند داد.

آهن موحود در آجیل

میزان آهن بادام درختی

بادام درختی از آجیل‌هایی است که گنجاندن آن در رژیم غذایی به‌عنوان میان‌وعده، تاثیرات مثبت بسیاری روی بدن دارد و در افزایش آهن و هموگلوبین خون موثر است. این محصول برای افراد سالمند به‌صورت خیس‌خورده توصیه می‌شود و در افزایش انرژی و کاهش خستگی روزانه نقش مثبتی خواهد داشت. آهن موجود در این آجیل خوشمزه و پرطرفدار، در حد مطلوبی بوده و سرعت جذب بالایی دارد. گفته می‌شود که مصرف این نوع آجیل‌ها به‌صورت ناشتا و پیش از صبحانه، به افزایش جذب آهن کمک می‌کند.

سخن پایانی

انواع آجیل از جمله بهترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها به‌عنوان میان‌وعده یا به‌صورت ناشتا، برای افزایش آهن خون توصیه می‌شود. اکثر آجیل‌ها دارای سطح مطلوبی از آهن هستند اما این میزان در همه آن‌ها یکسان نبوده و دارای رتبه‌بندی است. انواع بادام، فندق و پسته از آجیل‌های سرشار از آهن به‌حساب می‌آیند. در این میان بادام هندی از بیش‌ترین میزان آهن برخوردار است و مقدار کمی از آن می‌تواند تاثیر بسیاری روی سطح آهن خون شما داشته باشد.