آیا مصرف آجیل در رژیم مجاز است یا خیر؟

بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند، از مصرف آجیل به‌عنوان بخشی رژیم غذایی سالم فراری هستند؛ چرا که معتقدند این کار باعث چاقی آن‌ها می‌شود. سال‌هاست افرادی که رژیم می‌گیرند از خوردن آجیل به‌دلیل مقدار چربی بالایی که دارد، خودداری می‌کنند. در این مقاله همراه با برادران حسینی قصد داریم در رابطه‌ با فواید مصرف آجیل در رژیم غذایی سالم صحبت کنیم.  اکنون لازم است همه چیزهایی را که تا به‌ حال در مورد آجیل شنیدید، فراموش کرده و از دانستن اینکه آجیل‌ها خوراکی سالم و مفید در رژیم لاغری محسوب می‌شوند، لذت ببرید.

مهم‌ترین فواید آجیل برای سلامتی چیست؟

آجیل یک خوراکی غنی محسوب می‌شود که حاوی بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. با قرار دادن آجیل‌ در رژیم غذایی خود، به‌عنوان یکی از منابع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ از مزایای سلامتی مختلفی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و… برخوردار خواهید شد. در ادامه به تفصیل درمورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

۱٫ تقویت سیستم ایمنی بدن

می‌دانیم که مغزها و میوه‌های خشک موجود در آجیل مخلوط سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌، پروتئین و اسیدهای چرب هستند. این مواد به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا در برابر ورود عوامل بیماری‌زا مقاومت بیش‌تری داشته باشد. وجود آجیل در رژیم غذایی افرادی که دارای بیماری‌های خودایمنی هستند، موجب کاهش علائم ناشی از بیماری می‌شود.

۲٫ کاهش وزن

مغز‌ها عمدتاً از چربی تشکیل شدند و به همین دلیل شاید به نظر برسد که برای لاغری مناسب نیستند. با این‌ حال، چربی‌های موجود در آجیل تقریباً غیراشباع هستند. به این معنی که پس از خوردن، احساس سیری بیش‌تری در شما ایجاد کرده و کمک می‌کنند در طول روز کم‌تر غذا بخورید. حتی مطالعات نشان دادند افرادی که به طور مکرر مصرف آجیل در رژیم غذایی خود دارند، در مقایسه با افرادی که به‌ندرت آجیل می‌خورند، در معرض خطر کم‌تری برای افزایش وزن هستند.

۳٫ بهبود سیستم قلبی عروقی

آجیل‌ها به‌دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فردی همچون پروتئین گیاهی بالا، مواد معدنی، فیبر فراوان و اسیدهای چرب امگا‌ ۳ تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان دارند. مصرف آجیل در رژیم روزانه، سبب کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی شده و در تنظیم فشارخون و کاهش التهابات بدن نقش مهمی دارد.

بهترین آجیل‌ها برای کاهش وزن کدامند؟

این یک تصور غلط است که مصرف آجیل در رژیم غذایی به‌ خاطر داشتن کالری زیاد و چربی، باعث افزایش وزن می‌شود. در آجیل‌ها مواد مغذی زیادی وجود دارد که برای بدن مفید هستند. در واقع انواع مغزها کالری بالایی دارند؛ اما مملو از مواد مغذی مفید برای بدن هستند. مصرف آجیل در رژیم لاغری به مقدار متعادل، به شما کمک می‌کند تا مدت بیش‌تری احساس سیری کرده و غذای کم‌تری بخورید. چند مورد از مغزهای مفید و موثر در کاهش وزن عبارتند از:

  • فندق

فندق حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و پروتئین است. با وجود این ترکیبات در فندق، احساس گرسنگی و میل کم‌تری به غذا خواهید داشت.

  • گردو

گردو به‌دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع و پروتئین یکی از بهترین مغز‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. چربی‌های غیراشباع شامل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ هستند که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. علاوه بر این، گردو حاوی اسید آلفالینولئیک است که برای سوزاندن سریع‌تر چربی و بهبود سلامت قلب عالی است.

  • پسته

در میان تمام مغزهای موجود در بازار، پسته کم‌ترین کالری و چربی را دارد؛ اما همچنان حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین B6 و B1 و فسفر است. پسته محتوای فیبر بالایی دارد که برای کاهش وزن عالی است؛ زیرا باعث احساس سیری در زمان طولانی‌تری شده و اشتهای کاذب بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد.

  • بادام

بادام همواره به‌عنوان یک مغز سالم برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود. این آجیل خوش‌مزه دارای مقدار بالایی فیبر است که موجب کاهش گرسنگی و کاهش میل به غذا می‌شود. بادام به کاهش سطح چربی و کلسترول LDL کمک می‌کند و مقدار زیادی ال – آرژنین دارد که اسیدآمینه‌ای شناخته شده برای سوزاندن چربی است.

  • بادام‌هندی

بادام‌هندی مقدار زیادی چربی غیراشباع دارد که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این آجیل خوش‌طعم، دارای پروتئین و فیبر بالا در کنار قند کم است؛ به همین دلیل به کاهش وزن کمک می‌کند. بادام‌هندی با داشتن مقدار زیادی منیزیم، در افزایش متابولیسم بدن و ​​کاهش گرسنگی نقش مهمی دارد.

بهترین زمان خوردن آجیل برای کاهش وزن

بهترین زمان خوردن آجیل برای کاهش وزن

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، باید به چندین مسئله در رژیم غذایی توجه کرد. صرفاً آنچه می‌خورید مهم نیست؛ بلکه «زمانی که» می‌خورید نیز اهمیت دارد. مصرف آجیل در رژیم لاغری اغلب به‌عنوان یک میان‌وعده سالم در نظر گرفته می‌شود که حاوی مواد مغذی ضروری و چربی‌های سالم است. با این‌ حال، درک بهترین زمان برای خوردن آجیل به منظور کاهش وزن، می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در مسیر شما به سمت لاغری ایجاد کند.

  •  صبح

شروع روز با یک وعده کوچک آجیل می‌تواند به کاهش گرسنگی در اواسط روز کمک کند. پروتئین و چربی‌های سالم موجود در مغزها انرژی پایداری را فراهم کرده و از مصرف میان‌وعده‌های شیرین یا پرکالری جلوگیری می‌کند. بادام، گردو یا بادام‌هندی انتخاب‌های بسیار خوبی برای وعده صبحگاهی هستند.

  • قبل از ورزش

خوردن آجیل حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از تمرین می‎تواند بسیار مفید باشد. پروتئین و چربی‌های سالم مغزها، به حفظ سطح انرژی در طول ورزش کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که کارآمدتر ورزش کنید و به‌طور بالقوه کالری بیشتری بسوزانید. علاوه بر این پس از تمرین، پروتئین موجود در آجیل به ریکاوری عضلات کمک می‌کند.

  •  به صورت میان وعده

معمولاً هنگام عصر به خصوص پس از خواب بین روز، زمانی برای هوس‌کردن و میل به تنقلات ناسالم است. خوردن مقدار کمی آجیل به شما کمک می‌کند پرانرژی بمانید و از خوردن تنقلات مضر و خوراکی‌های پر کالری جلوگیری می‌کند.

  • قبل از شام

مصرف یک وعده کوچک آجیل قبل از شام می‌تواند به شما در کنترل اشتها در طول وعده‌غذایی اصلی کمک کند.

جمع‌بندی

در این مقاله فهمیدیم که برخلاف تصور عموم، مصرف آجیل در رژیم لاغری به مقدار متعادل و در زمان درست نه‌تنها موجب چاقی نمی‌شود؛ بلکه در کاهش وزن نیز بسیار موثر است. آجیل‌ها به‌سبب مواد مغذی و معدنی فراوانی که دارند از مفیدترین خوراکی‌ها در رژیم غذایی محسوب می‌شوند؛ فقط کافی است مقدار و نحوه مصرف آن‌ها را رعایت کنید. اگر شما هم با هدف لاغری، برنامه غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مصرف انواع مغز را نیز در آن بگنجانید و از فواید بی‌نظیر آن‌ها بهره‌مند شوید.