معرفی خواص درمانی انجیر برای دیابت

انجیر با طعمی شیرین و دلپذیر، دارای خواص خارق‌العاده‌ای است که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید. مصرف انجیر چه به‌صورت تازه و چه خشک شده، به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای سلامتی از دیرباز مورد توجه بوده است. این میوه، به دلیل ترکیبات بی‌نظیری که در خود دارد، به عنوان انتخابی عالی برای محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها شناخته می‌شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت اشاره کرد. خواص درمانی انجیر برای دیابت موضوعی است که ما در این مقاله از برادران حسینی قصد داریم به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع خواص انجیر برای سلامتی

قدمت میوه انجیر مربوط به حدود ۶۰۰۰ سال پیش است. این میوه باستانی، به دلیل خواص سلامتی که دارد، قرن‌هاست که به منظور بهبود انواع مشکلات گوارشی، تنفسی، التهابی، قلبی و عروقی، متابولیک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در منابع طب سنتی به موارد بسیاری در مورد خواص انجیر اشاره شده که عبارتند از:

  1. رطوبت بخش عالی 
  2. درمان زگیل‌ بدن و تاول 
  3. تقویت مغز و حافظه
  4. درمان صرع و جنون
  5. افزایش قدرت و استحکام عضلات و استخوان‌ها
  6. افزایش  قوای جنسی
  7. گرم‌کننده کلیه‌ها
  8. آنتی‌اکسیدان
  9. حفظ سلامت قلب
  10. حفظ فشارخون
  11. رفع سوءهاضمه
  12. بهبود اشتها
  13. درمان دیابت

خواص درمانی انجیر برای دیابت چیست؟

بر خلاف تصوری که ممکن است وجود داشته باشد، مصرف انجیر برای دیابت مضر نیست. استفاده از این میوه به دلیل وجود اسید آبسیزیک (نوعی فیتوهورمون) نقش مهمی در درمان دیابت و کنترل قند خون ایفا می‌کند. با این حال، اثر انجیر بر دیابت با توجه به سبک زندگی افراد و میزان استفاده از آن برای هر شخص متغیر است و نمی‌توان برای همه نسخه مشترک پیچید!

مصرف بیش از اندازه انجیر باعث بالا رفتن قند خون می‌شود؛ مخصوصاً اگر ورزش و فعالیت بدنی در سبک زندگی فرد جایی نداشته باشد. افراد دیابتی که روزانه ورزش کرده و رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنند، برخلاف دیابتی‌هایی که این کار را نمی‌کنند، می‌توانند بدون اینکه نگران افزایش سطح قند خون خود باشند، مقدار بیشتری انجیر مصرف کنند.

بررسی نتایج تحقیقات درمورد تأثیر برگ انجیر بر دیابت

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند از گیاهان دارویی و روش‌های سنتی برای درمان قند خون استفاده شود. یکی از این روش‌ها که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده، استفاده از انجیر برای کاهش سطح قند خون است.

با اینکه تحقیقات صورت گرفته در زمینه تأثیر انجیر بر دیابت محدود است؛ اما نتایج آزمایش‌ها روی ۸ بیمار در سال ۱۹۹۸ نشان داد که سطح قند خون با مصرف عصاره برگ انجیر پس از غذا کاهش یافته و شرکت کنندگان نسبت به قبل به دوزهای کمتری از انسولین نیاز داشتند.

خواص درمانی انجیر خشک برای دیابت

انجیر خشک از انواع خشکباری است که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. این میوه خشک به دلیل طعم شیرینی که دارد، ممکن است باعث نگرانی بیماران دیابتی شود. احتمالا کسانی که درگیر بیماری دیابت هستند، می‌خواهند بدانند آیا انجیر خشک برای دیابت ضرر دارد یا خیر؟ 

در پاسخ باید بگوییم که به‌طورکلی این میوه خشک شده دیابت را تهدید نمی‌کند. با این وجود، همان‌طور که گفته شد، میزان مصرف انجیر خشک در رژیم غذایی شما باید به میزان متعادلی باشد. اگر تعادل استفاده از انجیر خشک را رعایت کنید، حتی می‌توانید از فواید آن برای کنترل دیابت نیز بهره‌مند شوید. 

قندی که در میوه‌ها وجود دارد، با قند نیشکر متفاوت است. بنابراین مصرف آن‌ها در حد تعادل باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون نخواهد شد. این میوه خشک، یک جایگزین عالی برای سایر خوراکی‌های حاوی قند و شکر محسوب می‌شود. انجیر خشک حاوی فروکتوز است که به عنوان نوعی شکر کاربرد دارد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند انجیر خشک را در کنار چای یا به عنوان میان‌وعده میل کنند. 

ازجمله خواص انجیر برای دیابت، فیبر موجود در این میوه است. غذاها و میان‌وعده‌هایی که دارای فیبر زیاد هستند، با ایجاد احساس سیری در افراد و کاهش اشتها، مانع پرخوری و جذب بیشتر قند در بدن می‌شوند. از طرفی فروکتوز موجود در انجیر خشک نیز به‌طور طبیعی قند خون را کاهش می‌دهد. بنابر آنچه که در این بخش گفتیم، انجیر خشک به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و خوشمزه می‌تواند انتخابی عالی برای بیماران درگیر دیابت باشد.

خواص درمانی انجیر خشک برای دیابت

 انجیر خشک چقدر قند دارد؟

قند طبیعی شامل گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که به‌طور میانگین حدود ۶۰ گرم از آن در هر ۱۰۰ گرم انجیر  خشک وجود دارد. البته ناگفته نماند که مقدار قند در هر عدد انجیر خشک بستگی به‌ اندازه آن دارد؛ با این حال میانگین ۱۰ گرم قند طبیعی در هر انجیر وجود دارد.

اگر می‌خواهید از انجیر برای دیابت استفاده کنید، بهتر است به پزشک یا مشاور تغذیه مراجعه کنید تا براساس میزان قند خون شما، مقدار مناسبی که باید مصرف کنید را برایتان مشخص کند.

خواص برگ انجیر برای دیابت

یکی دیگر از فوایدی که انجیر برای دیابت دارد، مربوط به برگ‌های آن است. در طب سنتی، از خواص درمانی برگ‌های درخت انجیر برای دیابت یاد شده است. افراد دیابتی می‌توانند از چای برگ تازه درخت انجیر یا برگ خشک شده آن، به عنوان چاشنی غذا برای تنظیم قند خون خود کمک بگیرند.

طرز تهیه چای برگ انجیر

برای درست کردن چای انجیر از برگ تازه یا خشک شده این میوه استفاده می‌شود. به ‌دلخواه خود چند عدد برگ تازه انجیر بشویید و خرد کنید یا برگ خشک شده آن را پودر کنید. به ‌اندازه ۲ قاشق چایخوری برگ خرد شده را در یک قوری یا فنجان ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید. مدت ‌زمان ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا چای دم بکشد؛ سپس آن را از یک صافی رد کرده و نوش جان کنید.

خواص انجیر خشک برای دیابت بارداری

بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به دلایل گوناگون به دیابت مبتلا می‌شوند. انجیر خشک در لیست خوراکی‌هایی قرار دارد که می‌توانند به بهبود این عارضه کمک کنند. طبق توصیه پزشکان، خانم‌های باردار برای کنترل دیابت خود، باید روزانه ۲ الی ۳ عدد انجیر خشک مصرف کنند. با این حال بهترین کار این است که ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند.

کلام آخر

احتمال برایتان پیش آمده که هنگام خوردن چای یا دمنوش میل به خوردن یک خوراکی شیرین داشته باشید. این تمایل در بعضی افراد بیشتر و در بعضی کمتر است. با این حال، برای عده‌ای از افراد که درگیر دیابت هستند خوردن شیرینی و قند آسیب جدی به همراه دارد. این افراد نباید از حد مشخصی بیشتر شیرینی مصرف کنند.

بهترین کار برای افراد دیابتی، مصرف خوراکی‌هایی با قند طبیعی و کم مانند انجیر خشک است. خواص درمانی انجیر برای دیابت به دلیل فیبر و ویتامین‌هایی که دارد، باعث کنترل سطح گلوکز خون می‌شود و این میوه را به یک خوراکی عالی برای کاهش دیابت تبدیل می‌کند.