پسته از میان ‌وعده‌های پرطرفدار و مفید است که در دو نوع خام و بو داده و در طعم‌های گوناگون مصرف می‌شود. تهیه پسته بو داده برای افرادی که دوست دارند طعم جدیدی از این خوراکی لذیذ را تجربه کنند یا برای کسانی که طعم پسته خام را نمی‌پسندند، روشی مناسب است. طرز تهیه پسته خام بسیار ساده بوده و به چند روش مختلف انجام می‌شود. همچنین نیاز به تجهیزات خاص و دور از دسترسی ندارد. بو دادن پسته، در حقیقت همان برشته کردن پسته است که طعم فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند و یک خوراکی ترد و انرژی‌زا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پسته بو داده چگونه تهیه می شود؟

طعم پسته خام بسیار پرطرفدار است؛ بااین‌حال، تهیه پسته بو داده روشی برای تنوع بخشیدن به این خوراکی مقوی است. پسته بو داده طعمی دلپذیر و بافتی ترد و دلنشین دارد. این خوراکی می‌تواند بر اساس سلیقه شما در طعم‌های گوناگون تهیه شود. مثلا پسته شور، پسته زعفرانی ‌و… هر کدام طرفداران خاص خود را دارند.

طرز تهیه پسته شور در منزل اصلا دستور سختی ندارد و شما به‌راحتی می‌توانید طرز تهیه پسته شور بازاری، پسته زعفرانی و… را در منزل یاد بگیرید. یاد گرفتن این مهارت مخصوصا برای مادرانی که به فکر تغذیه سالم کودک خود هستند مفید است و قابل تعمیم به سایر آجیل‌ها خواهد بود. هنگام بو دادن پسته، می‌توانید به آن انواع چاشنی‌ها همچون فلفل و حتی پودر سیر را براساس ذائقه خود اضافه کنید. پسته برشته به‌حدی ترد و خوش‌طعم است که می‌توانید آن را در انواع سالاد، کیک و.‌‌‌.. استفاده کنید.

مواد لازم تهیه پسته بو داده

برای تهیه پسته بو داده خوش‌طعم و با کیفیت، موادی بسیار ساده نیاز داریم و تنها نکته‌ای که باید رعایت شود، میزان افزودنی‌ها است. زیرا با اضافه کردن بیش از حد افزودنی‌ها، طعم اصلی پسته از بین می‌رود.

  •   پسته: باید پسته خام را با پوست یا بدون پوست خریداری کنید. هرچه کیفیت پسته خام بالاتر باشد، طعم پسته برشته شده نهایی بهتر خواهد بود.
  •       روغن: برای اینکه پسته‌ها به‌خوبی نمک و سایر افزودنی‌ها را به خود جذب کنند، باید مقدار کمی روغن به آن‌ها اضافه کرد.
  •       افزودنی‌ها: در نهایت نوبت به افزودنی‌های مورد علاقه شما همچون نمک، فلفل و… می‌رسد که کاملا سلیقه‌ای است.

طرز تهیه پسته بو داده با فر

طرز تهیه پسته برشته در فر بسیار ساده و مناسب پخت خانگی است. این روش، سرعت بسیار بالایی داشته و نهایتا ده دقیقه طول خواهد کشید.

مرحله اول

فر را روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کرده و اجازه دهید گرم دهید. کف سینی فر را با یک ورق آلومینیومی یا کاغذ روغنی بپوشانید.

مرحله دوم

 در مرحله بعد پسته‌ها را روی سینی فر پخش کنید و با یک روغن‌پاش، روی آن‌ها روغن بپاشید.

مرحله سوم

در مرحله آخر، نمک و سایر افزودنی‌های مورد علاقه‌تان را اضافه کرده و ۷ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید برشته شود. در صورت نیاز می‌توانید پسته‌ها را به آرامی پشت‌‌و‌رو کنید یا فر را روی گریل قرار دهید تا به‌صورت یکنواخت برشته شود.

پسته بو داده

طرز تهیه پسته بو داده با اجاق گاز

طرز تهیه پسته بو داده با ماهیتابه یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که امکان استفاده از فر را ندارند. این روش هم مانند استفاده از فر ساده است، اما سرعت کم‌تری دارد و نهایتا در هر بار پخت، برای یک تا دو فنجان پسته پاسخگو خواهد بود.

مرحله اول

 ابتدا یک ماهیتابه چدنی را روی حرارت اجاق‌گاز قرار دهید تا گرم شود. پس از گرم شدم تابه، پسته‌ها را داخل آن بریزید.

مرحله دوم

در  این مرحله مقدار کمی روغن را به‌همراه نمک و افزودنی‌های مورد علاقه خود اضافه کنید.

مرحله سوم

 در مرحله نهایی باید محتویات ماهیتابه را به‌صورت مداوم هم بزنید و حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان بدهید تا رنگ پسته‌های خام، کمی تیره‌تر شود.

طرز تهیه پسته بو داده طعم دار

اگر هدف شما تنها تهیه پسته بو داده شور باشد، تنها اضافه کردن نمک کافی است، اما اگر قصد تهیه پسته زعفرانی یا پسته ترش را داشته باشید نیاز است یک مرحله به طرز تهیه پسته بو داده خانگی اضافه کنید. برای تهیه پسته شور زعفرانی باید از شب قبل، مقداری آب، آبلیمو و زعفران را با هم ترکیب کنید و پسته‌ها را چند ساعت داخل آن استراحت دهید تا خیس‌خورده و طعم‌‌دار شوند. پس از اینکه پسته‌ها به‌طور کامل طعم‌دار شدند باید آن‌ها را از مواد خارج کرده و اجازه دهید خشک شوند. دقت کنید که تا پسته خشک نشده باشد، به‌خوبی تفت داده نمی‌شود و نتیجه کار خوب نخواهد بود.

نکات مهم در تهیه پسته بو داده

همان‌طور که گفته شد، برای تهیه پسته بو داده نیاز نیست سختی زیادی را تحمل کنید و فقط باید چند نکته را حین پخت مدنظر قرار دهید تا پسته‌ها به‌خوبی برشته شوند و طعم اصلی آن‌ها تغییر نکند.

  •       برشته شدن پسته‌ها از بوی آن‌ها کاملا مشخص خواهد بود. هنگامی که بوی پسته‌ها در فضا پخش شد، یعنی پسته بو داده شما آماده است.
  •       انواع آجیل و پسته به‌سرعت پخته می‌شوند و امکان سوختن آن‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است هنگام تفت دادن پسته‌ها، مرتب آن‌ها را هم بزنید و از اجاق‌گاز دور نشوید.
  •       پسته را در دمای پایین تا متوسط تفت دهید؛ زیرا پسته در دمای بالا به‌سرعت می‌سوزد و کیفیت خود را از دست می‌دهد.
  •       تا زمانی که پسته بو داده خنک نشود، طعم اصلی آن مشخص نخواهد شد. اما حین پخت بهتر است آن را بچشید تا میزان نمک آن متناسب باشد.
  •       ممکن است پس از پایان تفت دادن، پوسته‌هایی روی آجیل بو داده شما دیده شود که ظاهر نامناسبی ایجاد کند. شما می‌توانید، با یک حوله بدون پرز این پوسته‌‌ها را جدا کنید.
  •       برای تهیه پسته بو داده روی اجاق‌گاز، هرگز نباید میزان زیادی پسته را داخل ماهیتابه بریزید و باید حتما بین آن‌ها فضای خالی وجود داشته باشد.
  •       برخی افراد، پاشیدن روغن روی پسته‌ها را پیشنهاد نمی‌کنند و استفاده از کاغذ روغنی را می‌پسندند.

سخن پایانی

طرز تهیه پسته بو داده شامل چند مرحله ساده است که با دنبال کردن آن‌ها و رعایت نکات لازم، می‌توانید یک میان‌وعده خوش‌طعم و مقوی داشته باشید. پسته بو داده با اجاق‌گاز و فر می‌تواند تهیه شود. پسته‌های آماده شده را باید ابتدا در سینی فر یا ماهیتابه بریزید. برای این کار می‌توان از کاغذ روغنی یا روغن‌پاش استفاده کرد. در مرحله نهایی باید مرتب به پسته‌ها سربزنید تا به‌صورت یکنواخت برشته شوند و نسوزند. پس چند دقیقه، پسته‌های بو داده آماده هستند و تنها نیاز است که سرد شوند.