انواع سوهان در بازار ایران

همان‌طور که می‌دانید، سوهان نوعی تافی ترد سنتی ایرانی از شهر قم است. اگرچه این خوراکی خوشمزه در برخی از شهرهای دیگر مانند یزد هم تولید می‌شود؛ اما معروف‌ترین سوهان متعلق به قم است. سوهان نوعی حلوا محسوب می‌شود که از آرد جوانه گندم به همراه مواد دیگری مانند شکر، روغن، هل، زعفران، مغز پسته و بادام تهیه می‌شود و انواع مختلفی دارد. اگر مایلید با انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با برادران حسینی همراه باشید.

انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی کدامند و چه خاصیتی دارند؟

روغن حیوانی که در بیشتر سوهان‌ها استفاده می‌شود دارای خواص متعددی است. این روغن، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچ دارد.

از دیگر موادی که در سوهان استفاده می‌شود، می توان به آرد جوانه گندم به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌های گروه B و E، کلسیم و مواد معدنی اشاره کرد. همچنین مغز پسته به دلیل پتاسیمی که دارد، به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. زعفران نیز از مواد مفیدی است که در سوهان استفاده می‌شود و دردهای معده را تسکین می‌دهد. سوهان‌ها بسیار متنوع هستند. در اینجا تعدادی از انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سوهان لقمه‌ای

سوهان لقمه‌ای یکی از محبوب‌ترین انواع سوهان است. این سوهان شامل کره یا روغن حیوانی، آرد گندم یا آرد جوانه، آرد سفید، شکر، بادکا، گلاب، زعفران، هل، مغز پسته و بادام می‌شود. در ترکیب این نوع، بادکا یا باتقا هم به چشم می‌آید. این ماده دارای یک نوع نشاسته با اسید و آنزیم بی‌رنگ و بی‌بو است که برای تهیه محصولاتی مانند گز، سوهان، کیک شکلاتی و خمیر فوندانت به کار می‌رود.

 سوهان رویال

این سوهان با استفاده از زعفران فراوان، پسته و بادام، طعمی بسیار ویژه و ترد دارد. اساسا شیرینی‌هایی که در قالب‌های بزرگ گرد تهیه می‌شوند، دارای خواص گران‌بها و ارزشمندی هستند.

 سوهان حلوایی

یکی از انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی «سوهان حلوایی» است. این سوهان شباهت زیادی به سوهان گل و دسر سوهان دارد و با استفاده از موادی مانند آرد گندم، زعفران، جوانه گندم، روغن حیوانی، گلاب و مغزیجات پسته و بادام تهیه می‌شود. ازنظر کیفیت، مهم است که آن را به‌گونه‌ای بپزید که به دندان‌ها آسیب نزند و چسبندگی نداشته باشد.

 سوهان حبه‌ای

سوهان به دلیل اشکال مختلف، اندازه‌ کوچک و طعم شیرینی که دارد، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای استفاده در کنار چای، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های گرم باشد. این شیرینی شامل طعم‌های زنجبیلی، هل دار و دارچینی می‌شود و با توجه به تنوع ذائقه‌ها و مزه‌های مختلف به‌راحتی قابل دسترس است.

 سوهان خانی

یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین سوهان‌ها «سوهان خانی» است که بسیار غنی و انرژی‌بخش هست. این دسر می‌تواند نیاز روزانه بدن به انرژی را به‌خوبی تأمین کند. نحوه تهیه سوهان خانی مانند دیگر شیرینی‌های محلی تا حد زیادی ثابت است؛ اما در مواد اولیه آن، تخم مرغ و مایع پاستوریزه نیز وجود دارد.

  سوهان آردی

یکی دیگر از انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی «سوهان آردی» است. این شیرینی به شکل دایره‌ای و با ضخامت تقریبی ۱ سانتی‌متر درست می‌شود. معمولاً در شهر یزد، سوهان آردی به این شکل تولید می‌شود. در فرایند تولید آن از موادی از جمله آرد گندم، روغن حیوانی یا گیاهی، شربت اینورت (ترکیبی از آب، شکر و آب لیمو)، دارچین یا زنجبیل، پسته خرد شده و گلاب استفاده می‌شود.

انواع سوهان در بازار ایران

 سوهان بادامی

در تهیه این سوهان از خلال پسته به همراه شکر، روغن، عسل، زعفران و هل استفاده می‌شود. در خرید این محصول باید به مرغوبیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا فرایند تهیه آن نسبتاً پیچیده است و ممکن است باعث تلخی در نتیجه نهایی شود.

برای حفظ تردی و جلوگیری از سفتی بیش از حد و از دست رفتن مزه اصلی، مهم است که این سوهان را در ظروفی محکم و مناسب نگهداری کنید. سوهان بادامی یکی از کم‌کالری‌ترین و رژیمی‌ترین انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی است؛ به همین دلیل می‌توانید از آن با خیال راحت استفاده کنید.

 سوهان باقلوایی

سوهان باقلوایی به دلیل شباهتش به شیرینی باقلوا شناخته می‌شود. این شیرینی یکی از لذیذترین انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی است و به‌عنوان یکی از محصولات صادراتی اصلی شناخته می‌شود. در ترکیب این سوهان از پودر پسته به میزان زیادی استفاده می‌شود.

 سوهان گل نازک

این سوهان یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین انواع سوهان‌ها است که در تهیه آن علاوه بر آرد گندم، شکر و دیگر مواد همیشگی، از مالت گندم، گلاب و روغن حیوانی نیز استفاده می‌شود.

 دسر سوهان

این نوع به‌عنوان یکی از انواع سوهان‌های سنتی، بافتی نرم و دلپذیر دارد و از نظر تغذیه‌ای دارای طبع گرم و انرژی‌زا است و می‌تواند خستگی را برطرف کند. در تهیه این دسر، از جوانه گندم، گلاب، زعفران، خلال پسته و ادویه‌های گیاهی استفاده می‌شود. همچنین افزودن روغن کرمانشاهی یا کره حیوانی می‌تواند به طعم و مزه بهتر این سوهان کمک کند.

 سوهان عسلی

این سوهان به شکل «لقمه‌ای» و با استفاده از «مغزهای متفاوت» تهیه می‌شود. از این شیرینی در میزبانی‌ها و مناسبت‌ها استفاده می‌شود. در تهیه سوهان عسلی علاوه بر مواد اولیه، عسل و زعفران نیز به کار می‌رود و می‌توان از کنجد هم در ترکیب آن استفاده کرد.

 سوهان گزی

یک نوع متفاوت از سوهان «سوهان گزی» است که از انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی به شمار می‌رود. این نوع سوهان، علاوه بر مواد اولیه مشترکی که با سوهان‌های دیگر دارد، دارای ترکیباتی از جمله ترنجبین، شیرخشت، خلال بادام و سایر مغزها نیز است.

سوهان گزی ترکیبی از سوهان و گز اصفهان است که طعمی عالی دارد و به‌عنوان یک خوراکی غنی شناخته می‌شود. قندهای طبیعی در این سوهان، انرژی‌زا بوده و برای رشد عضلات مفید هستند. مصرف این سوهان می‌تواند احساس خستگی را بهبود ببخشد.

 سوهان کنجدی

سوهان کنجدی یکی از انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی با مقدار زیادی کالری است. این شیرینی علاوه بر دانه کنجد، دارای عسل و چهارمغز است؛ به همین علت یک منبع انرژی زا و خون‌ساز به شمار می‌رود.

سوهان کنجدی نسبتاً نرم است و می‌توان آن را به‌راحتی مصرف کرد؛ البته ضخامت آن در برندهای مختلف متفاوت است. همچنین در برخی از کارگاه‌های سوهان‌پزی، ممکن است از مغزیجات یا ادویه‌های مختلف در تهیه این سوهان استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع سوهان در بازار ایران برای سوغاتی و مصارف خانگی و ترکیباتی که دارد (مانند سوهان کنجدی، لقمه‌ای، حبه‌ای، بادامی، باقلوایی و …) آشنا شدیم. هرچند که سوهان، شیرینی ایرانی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است، اما از اهمیت مصرف متعادل آن در اعیاد و مهمانی‌هایتان غافل نشوید. چرا که مصرف زیاد سوهان ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی ‌شود؛ بنابراین تعادل در مصرف آن بسیار حائز اهمیت است.