به طور کلی می‌توان ویتامین ها را به دو دسته ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی تقسیم‌بندی کرد. ویتامین دی در گروه ویتامین های محلول در چربی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه نور خورشید منبعی غنی از این ویتامین است، ویتامین دی به ویتامین خورشید نیز معروف است. بیست دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می‌تواند حدود ۸۰ درصد از ویتامین دی بدن را تامین نماید؛ اما با توجه به شرایط زندگی امروزی در شهرهای بزرگ و خانه های آپارتمانی، همه افراد امکان بهره‌مندی از نور آفتاب را ندارند. از طرف دیگر ممکن است اشعه های فرابنفش موجود در نور خورشید سبب بروز بیماری های پوستی شود؛ به همین دلیل بهتر است که بخشی از ویتامین دی مورد نیاز بدن را از طریق انواع خوراکی ها تامین کرد. در این مطلب در مورد پاسخ سوال «کدام آجیل ویتامین دی دارد؟» صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کدام آجیل ویتامین دی دارد؟

برخی مغزدانه های موجود در آجیل و خشکبار دارای ویتامین دی بیشتری نسبت به سایر مغزها هستند که در ادامه به توضیح در مورد هریک از آن ها می‌پردازیم.

بادام درختی

بادام یکی از اصلی‌‌ترین اجزای موجود در آجیل می‌باشد که منبعی غنی از ویتامین دی است. این مغز خوشمزه به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید می‌باشد. ویتامین های موجود در این مغزدانه خوشمزه باعث شده تا از آن به عنوان یک مکمل فوق‌العاده جهت بهبود سلامت پوست و مو استفاده گردد. ویتامین دی موجود در بادام درختی سبب رشد مو و درخشندگی پوست می‌گردد و برای درمان ریزش مو بسیار مفید است. از بادام برای تامین کلسیم بدن، کاهش وزن، سلامت قلب، آلزایمر و… هم استفاده می‌شود. از شیر بادام نیز می‌توان به عنوان منبعی غنی از کلسیم و ویتامین دی یاد کرد.

گردو

گردو یکی از مفیدترین مغزها می‌باشد که به دلیل وجود فیبر فراوان، چربی های سالم، پروتئین بالا و انواع ویتامین ها (به ویژه ویتامین دی) نقش قابل توجهی در سلامت بدن دارد؛ همچنین می‌توان از گردو به عنوان منبعی غنی از مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، روی، مس و… نام برد. ویتامین دی موجود در گردو سبب افزایش سلامت مغز شده و از اختلالات ذهنی جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل مصرف روزانه گردو می‌تواند از بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر جلوگیری کند. از دیگر خواص گردو می‌توان به کنترل دیابت، سلامت قلب، تقویت استخوان ها و پاکسازی کبد اشاره کرد. جالب است بدانید که روغن گردو از ویتامین دی بسیار بالایی برخوردار است و از همین رو برای افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند بسیار مفید می‌باشد.

خرما

خرما از دیگر خشکبار محبوب ایرانیان می­باشد و بیشترین میزان مصرف آن در بین مردم در ماه مبارک رمضان مشاهده می­شود. این میوه شیرین، بیشتر در جنوب و شرق ایران کشت و تولید می­شود. از مهم­ترین خواص آن می­توان به داشتن ویتامین دی اشاره کرد. وجود ویتامین دی در خرما سبب کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست صورت می­شود. منیزیم موجود در خرما انرژی بدن را افزایش می­دهد. از دیگر خواص مهم خرما تاثیر آن بر سلامت استخوان و استحکام آن است. برای جذب بهتر ویتامین دی و دیگر ویتامین های موجود در خرما بهتر است تکه های آن را در شیر ریخته و سپس میل فرمایید.

کدام آجیل دارای ویتامین دی دارد؟

دانه سویا

دانه سویا یکی از اجزای آجیل است که از خواص بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. دانه سویا به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتامین دی، نقش مهمی در سلامت پوست و مو ایفا می‌کند. از آجیل سویا برای تهیه انواع کرم ها و ماسک های پوست و مو استفاده می‌شود. دانه سویا با تولید بالای استروژن در بدن، مانع بروز چین و چروک در صورت و پیری می‌گردد؛ همچنین از آنجا که دانه سویا سرشار از ویتامین های D، E، C و K می‌باشد، برای زنان باردار و شیرده نیز بسیار مفید است. جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول خون، تقویت رگ های خونی، کاهش وزن و… از دیگر فواید آجیل سویا می‌باشد. توجه داشته باشید که شیر سویا نوعی شیر غنی شده است که ویتامین دی بیشتری نسبت به دانه سویا دارد و برای افرادی که کمبود کلسیم دارند بسیار مفید می‌باشد.

برگه زردآلو

برگه زردآلو را می­توان در لیست آجیل شیرین قرار داد. این خشکبار خوش طعم دارای خواص و فواید بسیاری است. این آجیل شیرین و محبوب، منبعی سرشار از ویتامین دی است که برای رشد استخوان بسیار موثر عمل می­کند؛ علاوه بر آن به علت دارا بودن فلوئور از پوسیدگی دندان ها نیز جلوگیری می­نماید. اگر برگه زردآلو را از شب تا صبح درون یک لیوان خیس کرده و صبح ناشتا همراه با همان آب میل کنید، تاثیر فوق العاده آن را در هضم غذا و جلوگیری از یبوست خواهید دید.

اهمیت ویتامین دی در سلامت بدن

 اصلی‌ترین نقش ویتامین دی در بدن، پیش‌ساز بودن آن برای هورمون هایی است که جذب کلسیم و فسفر را افزایش می‌دهند. با توجه به اینکه فسفر و کلسیم دو ماده معدنی مهم در سلامت و استحکام استخوان ها محسوب می‌شوند، وجود ویتامین دی کافی در بدن کمک شایانی به مشکلات ایجاد شده در دوران میانسالی خواهد کرد. ویتامین دی سبب افزایش قدرت و هماهنگی عضلات می‌گردد و از بروز بیماری هایی نظیر سرطان روده، سکته مغزی، سکته قلبی، پوکی استخوان، آلزایمر و… جلوگیری می‌کند. از مهم‌ترین عوارض کمبود ویتامین دی در بدن می‌توان به مشکلاتی مانند نرمی استخوان اشاره کرد. برای دریافت ویتامین دی مورد نیاز بدن باید از منابعی نظیر نور آفتاب و مواد غذایی شامل انواع سبزیجات و مغزهایی نظیر گردو، بادام و… استفاده کنید.

به طور کلی آجیل و خشکبار منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین­ ها و به خصوص ویتامین دی هستند. در این مطلب دریافتیم که کدام آجیل ویتامین دی دارد؟ برای کسانی که در طول روز ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را از نور آفتاب دریافت نمی‌کنند، مصرف روزانه چند عدد مغزدانه این مشکل را جبران خواهد کرد. آجیل حسینی به عنوان برندی معتبر در زمینه تولید و عرضه انواع آجیل و خشکبار، با مرغوبیت و کیفیت بالای محصولات خود، بهترین گزینه برای خرید خشکبار و آجیل می‌باشد.