آجیل های با طبع گرم

توجه به طبع میان‌وعده‌هایی که میل می‌کنید، تاثیر بسیاری بر سلامتی شما دارد. از آن‌جایی که آجیل‌ها از میان‌وعده‌های پرطرفدار بین ایرانیان هستند، شناخت طبع آجیل ها می‌تواند نقش مهمی در سلامت بدن شما داشته باشد. آجیل‌ها دارای خواص بسیار زیادی هستند و در تنظیم ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن موثر خواهند بود. آجیل‌های با طبع گرم همچون پسته، گردو، فندق، بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی، بیش‌تر مناسب فصل‌های سرد زمستان هستند و علاوه ‌بر طعم بسیار خوب، تاثیرات مثبت زیادی روی بدن شما خواهند داشت.

پسته

پسته از مغزیجات با طبع گرم است که به تعدیل‌کننده طبع معروف بوده و از توصیه‌های همیشگی طب سنتی برای افراد با مزاج صفراوی است. پسته در کنار آجیل طبع سرد هم مصرف می‌شود و طبع سرد آن را به تعادل می‌رساند. پسته به‌عنوان بهترین آجیل تعدیل‌کننده طبع معرفی می‌شود که طبع غالب آن گرم بوده اما پوست سبز بیرونی آن سرد است. برخی از خواص پسته عبارتند از:

  •       دارای پروتئین‌های مفید گیاهی
  •       دارای ویتامین B6 و آنتی‌اکسیدان
  •       ضد سرطان
  •       پیشگیری از پیری زودرس
  •       درمان کم‌خونی

گردو

اگر به‌دنبال آجیلی هستید که علاوه‌ بر طبع گرم دارای مقدار فراوانی چربی مفید باشد، گردو انتخاب مناسبی است. گردو دارای طبع گرم بوده و در کنار صبحانه می‌تواند کاهنده بلغم باشد. گردو می‌تواند در کنار خوراکی‌های دیگری همچون خرما، ارده و… قرار گیرد و ترکیبی خوش‌طعم و مغذی بسازد. گردو دارای خواصی بی‌شماری است:

  •       کاهنده وزن به ‌عنوان پیش ‌غذا
  •       دارای فیبر فراوان و کمک به کاهش یبوست
  •       افزایش سلامت دستگاه گوارش
  •       حاوی ویتامین E، B، پتاسیم، آهن، مس، روی
  •       دارای امگا۳ و مفید برای قلب
  •       بهبود بخشیدن عملکرد کبد

فندق

فندق آجیلی محبوب در طب سنتی است که در تمام گروه‌های سنی دارای خواص درمانی منحصربه‌فرد بوده و تاثیرات مثبت فراوانی روی سلامت بدن افراد دارد. مس و منگنز از مواد معدنی موجود در فندق است که روی افزایش انرژی روزانه شما تاثیر بسیاری خواهد داشت‌. خواص فندق به‌عنوان‌ یک آجیل طبع گرم، از دیرباز مورد توجه بوده و قابلیت پیشگیری از انواع بیماری‌ها را دارد. خواص فندق عبارتند از:

  •       افزایش قدرت باروری در مردان و زنان
  •       کاهش سرطان در سنین مختلف
  •       دارای کلسیم فراوان تاثیر بر سلامت استخوان و دندان و رشد کودکان
  •       درمان کم‌خونی
  •       کاهنده قند خون و پیشگیری از دیابت
  •       افزایش تمرکز و آرامش
  •       کاهش برونشیت و سرفه در فصول سرد

آجیل های با طبع گرم

بادام زمینی

بادام زمینی از جمله‌ آجیل‌هایی است که مصرف روزانه آن برای همه افراد به‌خصوص افراد با طبع سرد، خواص درمانی زیادی دارد. این افراد معمولا دارای طبع بلغمی بوده و با مشکلات ریوی درگیر هستند، اما با مصرف بادام زمینی می‌توانند تا حد زیادی مشکلات ریوی و تنفسی خود را بهبود بخشند. طبع گرم بادام زمینی تقویت‌کننده‌ ارگان‌های بدن همچون طحال، صفرا و… است. همچنین می‌تواند با خاصیت ضد انعقاد خود از کاهنده‌های ریسک سکته قلبی محسوب شود.

بادام هندی

بادام هندی حاصل یک درخت گرمسیری برزیلی است که دارای ویتامین و مواد مغذی فراوان بوده و باعث افزایش شادابی و تندرستی شما خواهد شد. خواص فراوان این آجیل، ناشی از وجود مس، کلسیم، منیزیم، آهن، روی و… است. روی موجود در بادام هندی باعث تقویت ریشه موها شده و از بروز چین‌و‌چروک‌های پوستی جلوگیری خواهد کرد. این آجیل پرطرفدار در درمان کم‌خونی، کاهش خستگی و افزایش انرژی موثر است. همچنین با طبع گرمی که دارد می‌تواند در افزایش سلامت باروری، خواب منظم، کاهش وزن سالم و… موثر باشد.

بادام درختی

در طب سنتی، بادام درختی از آجیل‌هایی است که می‌تواند در روزهای سرد زمستان، یک خوراکی تعدیل‌کننده طبع برای شما باشد. طبع گرم این آجیل خوش‌طعم، تضمین‌کننده سلامت عملکرد عمومی بدن خواهد بود. بادام درختی روان‌کننده دستگاه گوارش بوده و حرکات دستگاه‌ گوارش را بهبود می‌بخشد. حتی برخی افراد مصرف روزانه آن را برای افزایش حافظه مناسب می‌دانند. با مصرف بادام درختی کلاژن‌سازی پوست افزایش پیدا کرده و پوست شما روز‌به‌روز شفاف‌تر خواهد شد. همچنین به‌علت طبع گرمی که دارد می‌تواند در کاهش بلغم و ترشحات پشت حلق، سرفه و… موثر باشد.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب‌گردان دارای طبع گرم بوده و سرشار از مواد معدنی، انواع ویتامین و… است. علت احساس گرما و تشنگی پس از خوردن تخمه از علائم گرمای طبع این نوع آجیل بوده و می‌تواند در کنار سردی‌جاتی همچون آب‌انار مصرف شود. موادی همچون منیزیم در این آجیل پرطرفدار، باعث کاهش ریسک بیماری‌هایی مثل فشارخون و کاهش اسیدهای چرب اشباع خواهد شد. تخمه آفتابگردان به افرادی با طبع سرد که قصد چاق شدن دارند، توصیه شده و از مشکلاتی مثل ریزش مو و… پیشگیری می‌کند.

خواص آجیل های با طبع گرم

به‌طورکلی آجیل‌هایی که طبع گرم دارند، علاوه ‌بر خواص منحصربه‌فرد، دارای خواص مشترکی هم هستند که مرتبط با طبع گرم آن‌‌ها است. از مهم‌ترین خواص و ویژگی‌های این نوع آجیل‌ها وجود افزایش گرما و انرژی بدن بوده که در فصل زمستان بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. طبع گرم این آجیل‌ها روی بهبود حرکات معده و لوله گوارش تعدیل ترشحات آن‌ها اثر دارد. همچنین می‌توان از خواص این آجیل‌ها، بهبود بیماری‌های قلبی‌ و عصبی و پیشگیری از آن‌ها را می‌توان نام برد.

سخن پایانی

آجیل‌هایی همچون پسته، گردو، فندق، بادام زمینی، بادام هندی، بادام درختی، تخمه و… از جمله مغزیجات با طبع گرم هستند که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارند. هر کدام از این آجیل‌ها خواص منحصربه‌فردی دارند و می‌توانند به‌تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر، نوعی اصلاح‌کننده طبع به‌حساب آیند‌. خواص آجیل‌های با طبع گرم شامل افزایش حرارت و انرژی بدن در زمستان، بهبود عملکرد معده، قلب، دستگاه عصبی و… بوده و به‌وفور به همه افراد مخصوصا افراد با طبع سرد توصیه می‌شوند.