هر نوع نوشیدنی دارای یک سری از مواد اولیه و ترکیبات اصلی می باشد که می توانند طعم و عطر نوشیدنی را مشخص کنند. چای ماسالا که یک نوع چای هندی می باشد، نیز دارای ترکیبات اصلی زیادی است که هر کدام در تهیه این نوشیدنی وظیفه ای دارند و به آن طعم، عطر و خواص ویژه ای اهدا می کنند.

این چای هندی دارای ترکیبات گیاهی و طبیعی زیادی است که هر کدام در هنگام تهیه این نوشیدنی با یک مقدار مشخصی استفاده می شوند. در این مطلب درباره ترکیبات چای ماسالا صحبت می کنیم.

معرفی اصلی ترین ترکیبات چای ماسالا

این چای بومی هندی دارای قدمت دیرینه ای است. این چای دارای ترکیبات زیادی مانند جوز هندی، هل، دارچین، فلفل، زنجبیل، رازیانه، بادیان خطائی، میخک، چای سیاه و … می باشد.

خیلی از افراد فکر نمی کنند که این نوشیدنی دارای این مقدار از ترکیبات متنوع باشد. ادویه های به کار رفته در این نوشیدنی همه از کشور هندوستان که ادویه های بیشماری نیز در آن کشت می شود، تهیه شده اند که ما برخی از اصلی ترین آنها را معرفی می کنیم.

نقش دارچین در تهیه چای ماسالا

یکی از ترکیبات چای ماسالا ، ادویه دارچین می باشد. این ادویه فقط مخصوص به این چای نمی باشد و بیشتر ما ایرانی ها نیز در هنگام تهیه چای های سیاه خود از آن به عنوان یک ادویه طعم دهنده و گرمابخش استفاده می کنیم.

این ادویه خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارد و می تواند طعم شیرین بسیار ظریفی را به این نوشیدنی اهدا کند. طعم شیرینی که دارای کالری نمی باشد و افراد می توانند با اطمینان از آن استفاده کنند.

نقش زنجبیل در تهیه چای ماسالا

یکی از اصلی ترین ترکیبات موجود در تهیه این چای هندی پودر زنجبیل می باشد. این پودر دارای طبعی گرم و تند می باشد که می تواند به عنوان یک محرک در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. این پودر می تواند مشکلات معده را برطرف کند. به طور کلی خیلی از افراد از خاصیت ضد التهابی این پودر استفاده می کنند.

نقش هل در تهیه چای ماسالا

هل یکی از اصلی ترین و البته گران ترین ترکیبات این چای هندی است. بیشتر افراد دانه های هل موجود در بازار را به رنگ سبز دیده اند. اما این دانه ها به رنگ های سیاه و سفید نیز یافت می شوند.

این دانه به عنوان نوعی طعم دهنده و بخشنده عطری خوش، در این چای به کار می رود. بیشتر افراد از پودر هل در تهیه نوشیدنی ها و غذاهای خود نیز استفاده می کنند.

دانه های هل

این دانه سبزرنگ به هضم غذا کمک می کند و کارکرد دستگاه گوارش و معده را در جهت درستی هدایت می کند. این دانه های خوش طعم و خوشبو به خوبی انواع قارچ ها و باکتری ها را نیز از بدن خارج می کنند. گفتنی است که خیلی از افراد از این دانه ها برای برطرف کردن بوی بد دهان نیز استفاده می کنند.

نقش چای سیاه در تهیه چای ماسالا

 یکی دیگر از ترکیبات اصلی این چای هندی، چای سیاه می باشد که دارای مقداری زیادی کافئین که سبب آرامش افراد می شود، است. این چای می تواند انرژی افراد را نیز زیاد کند.

نقش جوز هندی در تهیه چای ماسالا

این ادویه که از ترکیبات چای ماسالا می باشد، نیز می تواند به این نوشیدنی بوی خوشی عطا کند. در صورت استفاده از این ادویه در این نوشیدنی می توان به رفع و یا کنترل بیماری های اعصاب امیدوار بود. این ادویه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

نقش فلفل سیاه در تهیه چای ماسالا

یکی از دیگر ترکیبات چای ماسالا که به مقدار زیادی سبب تندی  این نوشیدنی شده است، فلفل سیاه می باشد. این ادویه علاوه بر طعم تند، می تواند بوی خوبی نیز به این نوشیدنی بدهد و سبب شود که انواع انگل ها و قارچ ها از قسمت های مختلف بدن دفع شوند.

نقش میخک در تهیه چای ماسالا

یکی دیگر از ادویه هایی که سبب خوشبو شدن این چای هندی می شود و به مقدار کمی در آن وجود دارد، ادویه میخک می باشد. این ادویه در بیشتر  عطاری ها به عنوان یک داروی مسکن و تسکین دهنده انواع دردها به کار می رود.

این ادویه دارویی به خوبی می تواند با انواع عفونت های دهانی مبارزه کند. قابل ذکر است که این ادویه می تواند همراه با دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مطلب پیشنهادی:”۱۲ خاصیت برتر از خواص چای ماسالا

توجه به نکات مهم

همانطور که گفتیم ادویه های استفاده شده در چای، علاوه بر دادن طعم، عطر و بو به این چای ، می توانند در درمان بسیاری از بیماری ها به مصرف کنندگان این نوشیدنی کمک کنند. به همین دلیل خیلی از افراد از این نوشیدنی به عنوان یک داروی درمانگر نیز استفاده می کنند. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شود.