آشنایی با دمنوش عناب

عناب یکی از میوه‌های خوش‌طعم و با خواص فراوان بوده که در طب سنتی به مصرف این میوه کوچک در کنترل و درمان برخی بیماری‌ها بسیار توصیه شده است. برای بهره‌گیری از خواص بی‌شمار عناب اغلب باید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید. طرز تهیه دمنوش عناب خشک بسیار راحت است، اما کمی زمان‌گیرتر از سایر دمنوش‌های است. همچنین این میوه شیرین و کوچک را می‌توان با سایر میوه‌ها و گیاهان نیز ترکیب کرد تا خواص آن چندین برابر شود‌.‌

در طب سنتی چینی به مصرف دمنوش عناب تاکید بسیاری شده است تا بدن آنها از بیماری دور باشد و از سوی دیگر بسیاری از بیماری‌ها را با مواد طبیعی و بدون عوارض درمان کنند. در طب سنتی ایرانی نیز بر مصرف دمنوش عناب تاکید فراوان شده است. دمنوش عناب غلظت فراوانی دارد و مملو از مواد مغذی مثل آنتی‌اکسیدان‌های منحصر به فرد است که به ندرت در دیگر مواد غذایی یافت می‌شود‌.

طرز تهیه دمنوش عناب بسیار آسان بوده و نیاز به وسیله خاصی هم ندارد. برای تهیه این دمنوش می‌توان آن را به تنهایی یا با دارچین، زنجبیل، زرشک، آویشن، زعفران، هل و گلاب و خرما مخلوط کرد تا ارزش غذایی آن چندین برابر شود. هر یک از دمنوش‌ها خواص متفاوتی دارند و بیماری‌های مختلفی را درمان یا کنترل می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش عناب

طرز تهیه دمنوش عناب خشک تنوع بسیار بالایی دارد؛ هر روش طعم منحصر‌به فردی داشته و خواص متفاوتی را به بدن می‌رساند. روش‌های گوناگون تهیه دمنوش عناب خشک به شرح زیر است:

طرز تهیه دمنوش عناب و زرشک

برای تهیه دمنوش عناب خشک و زرشک به مواد زیر احتیاج دارد:

  •         عناب: ۱۲ عدد
  •         زرشک: ۲ قاشق غذا خوری
  •         آب: به میزان کافی

 تهیه این دمنوش شامل چندین مرحله مختلف است که باید هر یک از این مراحل را با دقت انجام دهید. نخستین مرحله آماده‌سازی است. برای اینکه دمنوش طعم بهتر و غلظت بیشتری داشته باشد باید هسته آن را جدا کرده، سپس تکه‌های میوه عناب را حدود ده دقیقه در آب سرد خیسانده تا پوسته و گوشت آن نرم شود.‌ در مرحله بعد زرشک و عناب را با هم مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر ریخته و روی آن به میزان کافی آب جوش بریزید.

حال اجازه دهید قوری روی کتری در حال جوش یا سماور حدود ۱۵ دقیقه بماند تا به خوبی دم بکشد و عصاره و طعم زرشک و عناب خارج شود؛ پس از طی این زمان دمنوش عناب آماده نوشیدن است؛ ترجیحا آن را گرم بنوشید.‌ این دمنوش مفید مزه ترش و متعادلی دارد و در صورتی‌که این طعم باب ذائقه شما نیست، به آن مقداری عسل بیافزایید.‌ هیچ‌گاه دمنوش را روی حرارت مستقیم نگذارید، این دمنوش نباید بجوشد باید روی بخار آب به آرامی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. این دمنوش یکی از دمنوش های بسیار مفید برای درمان کبد چرب است و حتی پزشکان نیز مصرف آن را توصیه می‌کنند.

دمنوش عناب و آویشن

دمنوش عناب و آویشن یکی از دمنوش‌های بسیار مفید و خوش‌طعم است که برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

  •         میزان کافی عناب: ۶ عدد
  •         پودر آویشن: ۱ قاشق چای‌خوری
  •         برگ آویشن: ۳ عدد
  •         آب جوش: به

پس از آماده‌سازی مواد نوبت به درست کردن این دمنوش مفید می‌رسد، نخستین مرحله جدا کردن هسته و خیساندن عناب حدود ۱۰ دقیقه است. البته می‌توان عناب را با هسته هم خیساند، سپس برای دم کردن هسته آن را جدا کنید. پس از خیساندن، عناب را با برگ آویشن درون قوری انداخته و روی آن آب جوش بریزید. قوری را روی بخار کتری گذاشته و حدود ده دقیقه به آن فرصت دهید تا دم بکشد. پس از طی این زمان، نوشیدنی مفید عناب آماده است و می‌توانید آن را برای سرو درون یک لیوان بریزید. مصرف دمنوش عناب و آویشن برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائمی مانند گلو درد و سرفه توسط طبیبان طب سنتی توصیه می‌شود‌.‌ در صورت تمایل برای متعادل کردن طعم و رفع تلخی آویشن آن را با مقداری عسل، شیره انگور یا نبات شیرین کنید.‌

دمنوش عناب با آبلیمو

برای تهیه این دمنوش مواد زیر را آماده کنید:

  •         عناب: ۲۰ عدد
  •         آب جوش: به میزان کافی
  •         آبلیمو ترش: چند قطره

طرز تهیه دمنوش عناب خشک با آبلیمو ترش بدین نحو است که هسته میوه را جدا کرده، سپس عناب را در قوری گذاشته و روی آنها آب جوش بریزید؛ برای ربع ساعت آن را روی بخار کتری گذاشته تا دم بکشد. زمان سرو چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. این ترکیب برای رفع باد سرخ توسط پزشکان طب سنتی توصیه می‌شود.

 دمنوش عناب خشک

دمنوش عناب، دارچین و زنجبیل

دمنوش عناب به همراه دارچین و زنجبیل برای لاغری بسیار موثر است و کسانی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند، می‌توانند برای بالا بردن سوخت و ساز بدن این دمنوش را در رژیم غذایی خود بگنجانند. برای درست کردن این چای مواد زیر را تهیه کنید:

  •         عناب: ۲۰ عدد
  •         ریشه زنجبیل تازه: ۳۰
  •         چوب دارچین: ۱۰ گرم
  •         آب: به مقدار لازم

برای درست کردن این دمنوش نخست هسته عناب را جدا کرده، سپس به همراه دارچین و ریشه زنجبیل درون ظرف مورد نظر ریخته و روی آن آب جوش بریزید. حال آن را روی حرارت مستقیم با شعله زیاد گذاشته تا زمانی‌که به جوش بیاید؛ پس از جوش آمدن شعله را کم کرده و اجازه می‌دهیم ده دقیقه دیگر نیز روی شعله باقی بماند. حال شعله را خاموش کنید و ۱۵ دقیقه دیگر نیز به آن فرصت بدهید تا بدون حرارت دم بکشد، پس از طی این زمان نوشیدنی شما آماده سرو است‌.

نکات تهیه دمنوش عناب خشک

پیش از اینکه با طرز تهیه دمنوش عناب آشنا شدید، بهتر است چندین نکته را به کار ببرید تا نتیجه کار عالی شود. نخستین نکته این است که هسته را از عناب جدا کنید، سپس میوه عناب را تکه تکه کرده تا به خوبی عصاره خود را پس دهد و دمنوش غلیظ و خوش‌طعم شود. با این کار طعم عناب را به خوبی در دمنوش حس می‌شود.

نکته دیگر این است که برای درست کردن دمنوش عناب هیچ‌گاه آن را مستقیما روی حرارت گاز نگذارید، بلکه آن را روی کتری یا سماور در حال جوش مانند چای دم کنید و اجازه دهید آرام آرام با بخار کتری دم بکشد. نکته دیگر طرز تهیه دمنوش عناب خشک این است که پیش از دم کردن از قبل عناب‌ها را خیس کنید. البته نیازی نیست زیاد خیس بخورند؛ حدود ربع تا نیم ساعت کفایت می‌کند.‌

این دمنوش را با توجه به سلیقه خود می‌توان با نبات، شیره انگور یا خرما، عسل و آبلیمو طعم‌دار کرد. اگر قصد دارید این میوه را با سایر مواد مثل دارچین، آویشن و زنجبیل ترکیب کنید به جای استفاده پودر آنها از چوب یا میوه خشک استفاده کنید تا دمنوش عناب ظاهر و طعم بهتری به خود بگیرد.‌

در آخر باید این نکته را خاطر نشان کرد که میزان ایده‌آل مصرف عناب در طول شبانه‌روز به سن، وزن و بیماری‌های زمینه‌ای و سلامت اشخاص بستگی دارد، همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید برای اطمینان از عدم تداخل آن با دمنوش عناب حتما با پزشک خود مشورت کنید.‌ اگر نخستین بار است که عناب را مصرف می‌کنید اول با میزان کم شروع کنید و در صورتی‌که مشکلی با این میوه نداشتید، میزان مصرف آن را در صورت تمایل بیشتر کنید.‌

خواص دمنوش عناب

دمنوش عناب تمام خواص و ویتامین‌های میوه عناب خشک یا تازه را در خود حفظ می‌کند و این خواص در ترکیب با دیگر مواد غذایی بیشتر می‌شود و تاثیر‌بخشی این میوه را بالا می‌برد. دمنوش عناب روند بهبودی سرماخوردگی را سرعت می‌بخشد و در درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. عناب حاوی مقدار بالایی آهن بوده سبب افزایش گردش خون در سر و بهبود فولیکول‌های مو می‌شود که در نتیجه موها بسیار تقویت شده و به احیای مو کمک می‌کند.

از دیگر خواص عناب می‌توان به خواصی مانند ضد افسردگی، سلامت قلب و عروق، رفع بی‌خوابی، درمان یبوست، تقویت استخوان، کند کردن روند پیری پوست، رقیق کننده خون، درمان کبد چرب و … اشاره کرد. طرز تهیه دمنوش عناب خشک برای رفع هر یک از بیماری‌ها تفاوت زیادی با هم ندارد، فقط در نوع موادی که با آن ترکیب می‌شود، متفاوت هستند.

سخن پایانی

عناب خشک خواص بسیار زیاد و طعم بسیار لذیذی دارد؛ از این‌رو بسیاری افراد این نوشیدنی را به جای نوشیدنی‌های مضر در میان‌وعده‌ها مصرف می‌کنند. دلیل محبوبیت این نوشیدنی آسانی طرز تهیه دمنوش عناب خشک است که بدون نیاز به مواد و وسیله خاصی می‌توان یک دمنوش مفید و دلپذیر را آماده کرد. برای خرید عناب خشک درجه یک و با‌کیفیت به سایت ما مراجعه کنید‌.