با خواص بی‌نظیر کنجد برای مصارف روزانه آشنا شوید

کنجد یک دانه روغنی بسیار خوشمزه و مقوی است که فواید بالقوه زیادی برای سلامتی انسان دارند. این دانه خارق العاده یک خوراکی عالی است که به‌صورت با پوست، بدون پوست و خام یا برشته در بسیاری از غذاها و خوراکی­‌ها از جمله سالاد، نان و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طب سنتی نیز به مصرف کنجد به‌دلیل مزایای بی نظیر آن توصیه‌های زیادی شده است. در این مقاله همراه با برادران حسینی قصد داریم خواص کنجد برای مصارف روزانه را معرفی کنیم تا از این پس با خاطری آسوده از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۱۳ خواص کنجد برای مصارف روزانه

همان‌طور که گفتیم، استفاده از دانه کنجد در طبخ بسیاری ازغذاها و خوراکی‌ها کاربرد دارد و از پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به نان کنجدی اشاره کرد. خواص کنجد که احتمالا تا به حال چیز زیادی درباره آن نمی‌دانستید عبارت هستند از:

۱٫ منبع خوب فیبر است

یکی از خواص کنجد برای مصارف روزانه، کمک به افزایش مصرف فیبر است. سه قاشق غذاخوری یا ۳۰ گرم دانه کنجد بدون پوست، ۳٫۵ گرم فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می‌­کند. از فواید فیبر می توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش اشتهای کاذب، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌­های قلبی، چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌های خاص اشاره کرد.

۲٫ کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد

برخی از تحقیقات نشان می‌­دهند که دانه کنجد حاوی ۱۵ درصد چربی اشباع شده، ۴۱ درصد چربی غیراشباع چندگانه و ۳۹ درصد چربی تک غیراشباع است و می‌­تواند باعث کاهش کلسترول و احتمال خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی شود.

۳٫ منبع عالی پروتئین گیاهی است

با مصرف روزانه ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) کنجد، می‌­توانید ۵ گرم پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنید. پروتئین یکی از مواد ضروری برای سلامتی است؛ چراکه ساخت همه چیز از عضلات بدن تا هورمون­‌ها به آن بستگی دارد.

۴٫ فشار خون را کاهش می‌دهد

کنجد منبع مغذی منیزیم، ویتامین E، لیگنان‌­ها و انواع آنتی اکسیدان‌ها است. این موارد مهم و ضروری می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. فشار خون بالا تهدید اصلی برای قلب است و ممکن است موجب بروز بیماری‌­های قلبی و سکته شود. همچنین دانه‌های کنجد از تجمع پلاک در شریان‌ها نیز جلوگیری می‌­کنند که خود به‌صورت بالقوه باعث کنترل فشار خون خواهد شد.

۵٫ به حفظ سلامت استخوان‌­ها کمک می‌کند

کمک به سلامت استخوانی از دیگر خواص کنجد برای مصارف روزانه است. وجود مواد معدنی نظیر کلسیم، این خاصیت فوق‌­العاده را به کنجد می‌­بخشد.

۶٫ منبع خوب ویتامین B است

دانه‌های کنجد منبع خوبی از برخی ویتامین‌های گروه B هستند که هم در پوسته و هم در دانه آن وجود دارد. این ویتامین در افزایش متابولیسم بدن بسیار تاثیرگذار است.

۷٫ به تشکیل سلول‌های خونی کمک می‌کند

بدن شما برای ساخت گلبول­‌های قرمز به چندین ماده حیاتی از جمله مس نیاز دارد که در کنجد یافت می‌­شوند. در نتیجه، مصرف منظم و روزانه این دانه روغنی کمک زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد.

خواص کنجد

۸٫ قند خون را کنترل می‌کند

دانه‌های کنجد دارای کربوهیدرات بسیار کمی هستند. این در حالی است که پروتئین و چربی‌های سالم زیادی در این دانه­‌های روغنی وجود دارند و تمامی این مواد مغذی می‌­توانند باعث تنظیم قند خون شما شوند. همچنین کنجد حاوی پینورزینول است که با مهار عملکرد آنزیم گوارشی مالتاز، به کنترل قند خون کمک می‌کند.

۹٫ سرشار از آنتی‌اکسیدان است

خواص کنجد برای مصارف روزانه محدود به این موارد نمی‌­شود. دانه‌­های کنجد سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک زیادی می‌کند. استرس اکسیداتیو واکنشی شیمیایی است که می‌­تواند به سلول‌­های شما آسیب برساند و احتمال ابتلا به بیماری‌­های مزمن را بالا ببرد.

از طرفی کنجد حاوی «گاما توکوفرول» است. این نوع ویتامین E، آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند شما را از معرض بیماری‌های قلبی مصون بدارد.

۱۰٫ به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند

وجود مواد مغذی حیاتی از جمله آهن، روی، سلنیوم، ویتامین B6 و چندین ویتامین دیگر در دانه‌های کنجد آن را به منبع بی‌نظیری تبدیل کرده که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کمبود روی در بدن می‌تواند باعث اختلال در فعالیت سیستم ایمنی شود. از فواید روی برای بدن می‌­توان به توسعه و فعال کردن گلبول‌­های سفید خون اشاره کرد که برای مقابله با میکروب‌­های مهاجم نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

۱۰٫ درد زانو را تسکین می‌دهد

التهاب و آسیب اکسیداتیو به غضروفی که در بین مفاصل وجود دارد، از عوامل شایع آرتریت زانو است. خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی کنجد، از جمله عوامل مهم در درمان دردهای مفصلی زانو و محافظت از غضروف‌های شما است.

۱۱٫تیروئید را بهبود می‌بخشد

از خواص کنجد برای مصارف روزانه می‌­توان به تأمین سلنیوم موردنیاز بدن اشاره کرد. دانه‌های کنجد منبع غنی از سلنیوم هستند که به ساخت منظم هورمون­‌های غده تیروئید کمک قابل‌­توجهی می‌­کنند. غده تیروئید در بین اعضای بدن حاوی بالاترین میزان غلظت سلنیوم است که دانه­‌های مغذی کنجد نقش حیاتی در تولید آن ایفا می‌کنند.

۱۲٫وزن را کاهش می‌دهد

کنجد و فرآورده­‌های آن یک میان‌­وعده عالی هستند که به­ دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، سبب کاهش اشتها، افزایش سوخت و ساز و تأمین انرژی موردنیاز بدن می‌­شود. تمامی این موارد می‌­توانند کمک ویژه‌­ای به کاهش وزن شما کنند.

۱۳٫ دردهای قاعدگی را کم می‌کند

خوردن کنجد، سطح ویتامین E را در بافت‌های بدن بالا می‌­برد. به همین دلیل می تواند به کاهش التهاب و انقباض‌­های رحم در دوران قاعدگی کمک کند.

کلام آخر

دانه­‌های خوشمزه کنجد خواص بسیاری برای بهبود سلامتی و تنظیم فعالیت‌­های مختلف بدن دارد. در این مقاله، ما به معرفی چند مورد از خواص کنجد برای مصارف روزانه پرداختیم. با قرار دادن این دانه مقوی در رژیم غذایی، می توانید بسیاری از ویتامین‌­ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تأمین کرده و به تقویت سلامت کمک به سزایی کنید.