چای ماسالا یک نوشیدنی بومی کشور هندوستان می باشد که از طعم و عطر خوبی برخوردار است. این چای به دلیل داشتن ادویه های مختلف در خود، به نام چای مخلوط نیز شناخته می شود. چای هندی ماسالا دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن می باشد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی خواص چای ماسالا می پردازیم.

درباره چای ماسالا

این چای گیاهی و طبیعی از قدمت بالایی برخوردار است و دارای طبعی گرم می باشد. این نوشیدنی به دلیل ترکیبات موجود در خود از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است. ترکیبات موجود در این چای مخلوط سبب شده است که از آن در طب سنتی به عنوان یک داروی درمانی نیز استفاده شود.

معرفی برخی از خواص چای ماسالا

این چای هندی دارای ترکیبات گیاهی زیادی مانند رازیانه، بادیان خطائی، زنجبیل، چای سیاه، دارچین، فلفل سیاه، هل، جوز هندی، میخک و … می باشد. در ادامه این مقاله به برخی از مهم ترین خواص این نوشیدنی می پردازیم.

تاثیر چای ماسالا بر بیماری های قلبی

برخی از ترکیبات موجود در این نوشیدنی مانند دارچین و چای سیاه می توانند فشار خون و کلسترول موجود در خون را تحت تاثیر خود قرار دهند. دارچین یکی از ترکیبات گیاهی است که افراد از آن برای کاهش فشار خون و تنظیم آن استفاده می کنند.

همان طور که همه می دانیم فشار خون نامنظم یکی از بیماری های زمینه ساز برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

در این میان چای سیاه نیز می تواند سطح کلسترول بد موجود در خون را کاهش دهد و بر سیستم گردش خون تاثیرگذار باشد تا قلب عملکرد درستی داشته باشد.

تاثیر چای ماسالا بر تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص چای ماسالا تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه پیشگیری مناسب از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می باشد. دارچین و میخک موجود در این چای می توانند بدن را عفونت زدایی کنند و بدین ترتیب به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازند.

مطلب مرتبط:”آیا مصرف چای ماسالا در بارداری مفید است؟”

تاثیر چای ماسالا بر دیابت

زنجبیل در کنار دارچین یکی از ادویه های مهم و طعم دهنده این چای است که هر دو می توانند بر میزان قند خون تاثیرگذار باشند و مقاومت بدن در برابر انسولین را کاهش دهند. بدین ترتیب مصرف چای ماسالا می تواند برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، نیز مناسب می باشد.

تاثیر چای ماسالا بر سرماخوردگی

بیماری سرماخوردگی یکی از بیماری هایی است که سن و سال نمی شناسد. پس بهتر است از ابتلا به آن پیشگیری شود و در صورت ابتلا از نوشیدنی های مفید برای بهبودی هر چه سریع تر استفاده شود.

یکی از این نوشیدنی ها چای ماسالا می باشد. این چای با داشتن ادویه های مختلفی مانند میخک و زنجبیل می تواند با استفاده از خصوصیت ضد التهابی خود به درمان افراد بپردازد.

افراد برای بهره مندی از خواص چای ماسالا در ایام سرماخوردگی بهتر است آن را به صورت داغ مصرف کنند تا این نوشیدنی بتواند به خوبی انواع باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد.

افراد در هنگام سرماخوردگی می توانند با مصرف این نوشیدنی سرفه های خود را کاهش دهند و گلوی خود را نیز از وجود خلط ها پاک کنند.

سه استکان چای ماسالا بعلاوه بیسکوییت

تاثیر چای ماسالا بر دستگاه گوارش

یکی از خواص چای ماسالا تاثیر ترکیبات موجود در آن بر بیماری های گوارشی می باشد. برخی از ترکیبات موجود در این چای مانند فلفل سیاه، دارچین، هل و زنجبیل می توانند بر برخی از مشکلات دستگاه گوارش تاثیرگذار باشند.

افراد با استفاده از این چای می توانند برخی از مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، نفخ، سوزش معده، استفراغ و … را رفع کنند.

قابل ذکر است افراد با مصرف این نوشیدنی می توانند نسبت به از بین بردن عفونت های باکتریایی در معده، هضم بهتر غذا، ترشح بهتر آنزیم های گوارشی و … نیز امیدوار باشند.

تاثیر چای ماسالا بر کاهش وزن

این چای به دلیل داشتن ترکیباتی مانند چای سیاه و فلفل سیاه می تواند سبب کاهش وزن شود. چای سیاه موجود در این نوشیدنی مقدار کالری دریافتی را کم می کند و به تجزیه چربی های تجمع یافته در قسمت های مختلف بدن به خصوص ناحیه شکم می پردازد.

در این میان فلفل سیاه نیز از تجمع چربی ها در بافت های مختلف بدن جلوگیری و به نوعی سلول های چربی را در بدن پخش می کند.

قابل ذکر است که این نوشیدنی دارای طبعی گرم می باشد و با داشتن ادویه دارچین می تواند دمای بدن را بالا ببرد و به کاهش وزن نیز کمک کند. گفتنی است که بسیاری از افراد این چای را همراه با شیر گاو مصرف می کنند. به همین دلیل می توانند پروتئین زیادی را جذب کنند و دیرتر احساس گرسنگی کنند.

مطلب پیشنهادی:”آیا چای ماسالا برای لاغری مفید است؟”

تاثیرات ضد التهابی چای ماسالا

میخک و زنجبیل دو ادویه مهم موجود در این نوشیدنی هستند که می توانند انواع التهاب های موجود در بدن را کاهش دهند و آنها را آرام کنند.

تقویت انرژی با مصرف چای ماسالا

چای سیاه موجود در این نوشیدنی دارای مقدار کمی کافئین می باشد. کافئین نوعی ماده انرژی زا است و می تواند به تقویت اندام های بدن بپردازد و انرژی روزانه افراد مختلف را تامین کند.

به همین دلیل افراد در روزهایی که فعالیت های آنها زیاد است و نیاز به انرژی بیشتری دارند، می توانند از این چای به منظور تقویت انرژی و آرامش اعصاب خود استفاده کنند.

تاثیرات آنتی اکسیدان های چای ماسالا بر بدن

برخی از ترکیبات موجود در این چای مانند چای سیاه، میخک و هل دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی هستند.

این آنتی اکسیدان ها می توانند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کنند و مانع از بین رفتن سلول های زنده بدن شوند.

این آنتی اکسیدان ها ضمن تنظیم فشار خون می توانند، ضربان قلب را کنترل کنند و از ایجاد سلول های سرطانی نیز جلوگیری کنند. ناگفته نماند یکی دیگر از تاثیرات این آنتی اکسیدان ها، کاهش سطح کلسترول بد موجود در خون و جلوگیری از بیماری های قلبی می باشد.

تاثیر چای ماسالا بر سلول های سرطانی

این نوشیدنی با داشتن ترکیباتی مانند هل، چای سیاه، دارچین و زنجبیل می تواند بر سلول های سرطانی تاثیرگذار باشد و از ابتلا به سرطان پیشگیری کند و جلو ایجاد سلول های شورشی را بگیرد.

افزایش متابولیسم بدن با مصرف چای ماسالا

این نوشیدنی می تواند به هضم غذا کمک کند و سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد تا افراد اندامی متناسب تر داشته باشند.

تاثیر چای ماسالا بر دوران قاعدگی

خانم ها می توانند با مصرف روزانه این چای در دوران قاعدگی دردهای روانی و جسمانی خود در ناحیه شکم و کمر را کاهش دهند.

این نوشیدنی می تواند نقش نوعی تسکین دهنده را برای آنها بازی کند. دارچین و زنجبیل از ترکیباتی هستند که می توانند بیشترین نقش را در این دوران برای خانم ها بازی کنند.

در کنار تمام این خواص مفید افرادی با شرایط خاص مانند خانم های باردار باید به مقدار خیلی کمتر و یا حتما با مشاوره پزشک از این چای استفاده کنند تا ترکیبات موجود در این چای برای آنها عوارضی در پی نداشته باشند.

کلام آخر در مورد خواص چای ماسالا

این چای مانند هر ماده غذایی دیگری دارای فواید و عوارض مختلفی است. افراد برای بهره مندی از خواص چای ماسالا باید به نوشیدن روزی دو تا سه فنجان از آن اکتفا کنند تا برایشان عوارضی در پی نداشته باشد.

در این مطلب در مورد خواص چای ماسالا صحبت کردیم. امیدوارم از این مطلب خوشتان آمده باشد و برایتان مفید واقع شود. از همراهی شما سپاسگزاریم.