یکی از رایج ترین نوشیدنی های سراسر دنیا، چای می باشد. امروزه چای در سراسر دنیا مخصوصا در بین ایرانیان بسیار محبوب می باشد و همگی افراد در طی روز چند فنجان چای می نوشند. با مصرف یک فنجان چای، احساس خوب و لذت بخشی به افراد دست می دهد. امروزه گیاهان زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از آن ها چای تهیه می شود. چای های گیاهی دارای خواص و فواید منحصر به فردی می باشند و از ابتلا به بیماری های گوناگون جلوگیری می کنند. یکی از شاخه های طب سنتی، چای درمانی می باشند. در این رشته با استفاده از انواع چای های مختلف، به درمان بیماری های مختلف می پردازند. چای ها دارای انواع مختلفی می باشند، ما در اینجا قصد داریم ۵ نوع چای مفید برای درمان بیماری های مختلف معرفی کنیم.

اهمیت چای درمانی

چای درمانی یکی از روش های محبوب و پرطرفدار درمان انواع بیماری های مختلف می باشد. امروزه افراد مخصوصا بزرگسالان توانایی خوردن چند بار قرص و دارو را در روز ندارند. بار ها ممکن است پیش بیاید این افراد زمان مصرف دارو های خود را فراموش کنند.

علاوه بر آن، مصرف زیاد قرص و دارو عوارض جانبی زیادی دارد و افراد را بسیار اذیت می کند. بنابراین مردم همیشه به دنبال جایگزین یک روش مناسب برای درمان بیماری های مختلف می باشند. همچنین چای یکی از نوشیدنی های لذت بخش ایرانی می باشد که اکثر مردم در طی روز چند فنجان از آن را مصرف می کنند. جهت آشنایی با ۵ نوع چای موثر برای درمان بیماری های مختلف، ما را همراهی کنید.

چای سبز

بدون شک کمتر کسی پیدا می شود که اسم چای سبز را نشنیده باشد. چای سبز یکی از بهترین گزینه ها برای چای درمانی می باشد. همیشه متخصصان طب سنتی بر مصرف چای سبز تاکید می کنند. چای سبز دارای مقدار زیادی پلی فنل و مواد آنتی اکسیدانی می باشد. مواد موجود در آن از انباشت و رسوب چربی در رگ ها جلوگیری می کنند و به مقدار زیادی مقدار کلسترول خون را کاهش می دهند. چنین موادی با افزایش لیپوپروتئین های خون موجب حفظ سلامت قلب و عروق می شوند و از ابتلا به انواع سکته ها جلوگیری می کنند. مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن از ابتلا به سرطان های پستان، پروستات، پوست، ریه، روده، مری و… جلوگیری می کنند. همچنین چای سبز با حفاظت از سلول های عصبی، موجب تقویت حافظه می شود. افراد دیابتی می توانند با مصرف چای سبز قند خون خود را در حد نرمال نگه دارند و از بدتر شدن وضعیت سلامتی خود جلوگیری کنند.

به شما توصیه می کنیم که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز بنوشید. خواص چای سبز موجب شده است که بهترین گزینه برای چای درمانی باشد. علاوه بر خواص گفته شده، چای سبز خواص دیگری همچون لاغری، ضد افسردگی، تقویت استخوان ها، سم زدایی، تسکین درد، بهبود بینایی، درمان آلرژی، درمان عفونت و… دارد.

درمان بیماری های مختلف با چای نعناع

چای نعناع یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای چای درمانی می باشد. چای نعناع دارای خواص بسیار زیادی می باشد. این چای به مقدار زیادی حاوی فنتول می باشد که موجب شل کردن عضلات و کاهش استرس می شود. افراد استرسی می توانند روزانه یک فنجان از آن را بنوشند. یکی از خاصیت های نعناع، تسکین انواع درد های مختلف می باشد.

این چای کافئین ندارد و به همین دلیل افرادی که در خوابیدن مشکل دارند، می توانند قبل از خواب یک فنجان از آن را مصرف کنند و در خوابیدن به آن ها کمک می کند. این چای با افزایش تعریق سطح پوست، دمای بدن را به مقدار زیادی کاهش می دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن موجب جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های مختلف می شود. مصرف این چای برای رفع احتقان بینی، پاکسازی پوست، رفع تنگی نفس، حفظ سلامت دستگاه گوارش و… مناسب می باشد.

چای ترش

چای ترش جزو بهترین نوشیدنی ها در چای درمانی می باشد. چای ترش برای سلامتی بدن خواص بسیار شگفت انگیزی دارد. این چای فاقد کافئین می باشد و مقدار کالری آن کم می باشد. افرادی که به طعم ترش علاقه دارند، می توانند این چای را مصرف کنند. چای ترش سرشار از آنتوسیانین، آنتی اکسیدان، اسید سیتریک، پتاسیم، کلسیم، آهن، ویتامین های A و B وC  و D و… می باشد. این چای فشار خون را کاهش می دهد و با کاهش کلسترول خون، از ابتلا به انواع بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین به دلیل مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن، از مبتلا شدن به سرطان و انواع بیماری های ویروسی  و باکتریایی جلوگیری می کنند. چای ترش موجب پاکسازی و جوانسازی پوست صورت می شود. در صورتی که به فشار خون مبتلا هستید، حتما این نوع چای را مصرف کنید.

چای درمانی، یک استکان حاوی چای گیاهی

 

چای زنجبیل

چای زنجبیل یکی از بهترین گزینه ها برای چای درمانی می باشد. مصرف مداوم این چای به هضم غذا کمک می کند و از نفخ جلوگیری می کند. بنابراین به افراد بزرگسال توصیه می کنیم که هر روز این چای را مصرف کنند. همچنین این چای منحصر به فرد موجب تسکین اعصاب می شود و تا حد زیاد سردرد را درمان می کند. افرادی که از بیماری آسم و آلرژی رنج می برند، می توانند با مصرف چای زنجبیل تا حد زیادی بیماری خود را درمان کنند. از دیگر خواص چای زنجبیل می توان به رفع التهاب، کاهش ناراحتی های قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، درمان آلزایمر و… اشاره کرد.

درمان بیماری های مختلف با چای زعفران

چای زعفران یکی از خوشمزه ترین و بهترین گزینه ها برای چای درمانی می باشد. چای زعفران حاوی مقدار زیادی از مواد آنتی اکسیدانی، ویتامین B، آنتوسیانین، زاکسانتین، آلفا کاروتن، بتا کاروتن و… می باشد. این چای با کاهش چربی و کلسترول خون، از انواع بیماری های قلب و عروقی جلوگیری می کند.

همچنین این چای فشار خون افراد را تنظیم می کند. مصرف این چای به درمان و پیشگیری از انواع بیماری های گوارشی کمک می کند. همچنین چای زعفران موجب افزایش قدرت حافظه می شود. چای زعفران به دلیل مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن، موجب حفظ سلامتی بینایی افراد می شود.

مقاله مرتبط :” نکاتی درباره خوش طعم شدن چای “

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تعداد مختلفی از چای های گیاهی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانید مصرف انواع چای می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شود. برخی از چای های گیاهی که خواص و ویژگی های بی شماری دارند مانند چای سبز، چای زعفران، چای ترش و… می باشند.