زعفران یکی از گیاهان ارزشمند جهان است که در محیط های خشک به خوبی رشد می کند. زعفران برای شکفتن به آب کمی نیاز دارد و در برابر شرایط جوی مختلف نیز از مقاومت خوبی برخوردار می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ساختار فیزیکی گل زعفران و ترکیبات شیمیایی موجود در آن بپردازیم.

معرفی ساختار فیزیکی گل زعفران

این گیاه دارای ساختار فیزیکی پیچیده ای می باشد. نخستین قطعه تشکیل دهنده این گیاه پیازچه و ریشه آن می باشد. افراد برای کاشتن این گیاه باید از پیاز آن استفاده کنند. با کاشت پیاز این گیاه به روش های مختلف، ساقه این گیاه بعد از مدت زمان کوتاهی رشد می کند و در مرحله بعد گل زعفران شروع به رشد می کند. گفتنی است که ساقه این گیاه به دو پیاز در زمین ختم می شود.

برگ های درازی گل زعفران را در بر گرفته اند، برگ هایی که با گذشت زمان مانند چمن دراز می شوند و دور تا دور گل زعفران را در بر می گیرند. قابل ذکر است که برگ های این گیاه وقتی دراز و بلند می شوند، روی هم قرار می گیرند.

در ادامه معرفی ساختار فیزیکی گل زعفران باید بگوییم که عموما بعد از شکفتن گل زعفران، برگ های آن دراز می شوند و شروع به خودنمایی می کنند و دور تا دور گل این گیاه را در بر می گیرند.

یک گیاه زعفران با کیفیت دارای شش گلبرگ به رنگ ارغوانی و بنفش می باشد. این گل دارای سه پرچم زرد رنگ و سه کلاله سرخ رنگ می باشد که کیفیت آنها به یکدیگر وابسته می باشند و در نحوه برداشت نقش اساسی دارند.

قابل ذکر است که بسیاری از افراد فکر می کنند که تمام خواص این گیاه به کلاله های آن بر می گردد. در صورتی که اینگونه نمی باشد و بسیاری از قسمت های دیگر این گیاه مانند گلبرگ ها، پرچم ها و ریشه آن هم دارای خواص بیشماری برای بدن می باشند و می توانند در آزمایشگاه ها برای ساخت دارو استفاده شوند.

مطلب مرتبط:” تشخیص زعفران مرغوب چگونه است؟”

معرفی ترکیبات شیمیایی گل زعفران

در ادامه مطلب ساختار فیزیکی گل زعفران می توانیم به ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده آن نیز اشاره کنیم.

پروتئین، چربی، سدیم، پتاسیم، مس، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فسفر، آنتی اکسیدان های قوی مانند کروسین، کروستین، فلانوئید ها، سافرانال و … از ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه هستند که البته همه آنها دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن می باشند.

گفتنی است که آنتی اکسیدان های این گیاه مانند کروستین و کروسین سبب ایجاد رنگ زرد در این گیاه می شوند. همچنین سافرانال موجود در این گیاه نیز می تواند بوی خاک را به این گیاه منتقل کند و تکمیل کننده طعم این گیاه باشد.

افراد باید بدانند که این گیاه وقتی در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، کیفیت خود را از دست می دهد و برخی از خواص آن از بین می روند. به همین دلیل افراد مختلف بهتر است این گیاه را در معرض نور آفتاب و یا هر نور دیگری قرار ندهند.افراد مختلف برای نگهداری این گیاه باید به خوبی آن را آسیاب کنند و سپس در ظرف های دربسته و در محیطی سرد و تاریک قرار دهند تا گیاه بتواند خواص خود را حفظ کند.

قابل ذکر است که دم کردن این گیاه توسط آب گرم و یا مخلوط کردن آن با یخ می تواند از روش های مختلف مصرف این گیاه باشد.

زعفران بعلاوه گل زعفران

محل کشت و تشکیل ساختار فیزیکی گل زعفران

محل کشت این گیاه بیشتر در نواحی خراسان جنوبی و خراسان رضوی که دارای آب و هوای معتدلی هستند، می باشد. با این حال پیاز این گیاه در مناطق حاصلخیز و سردسیر از مرغوبیت بیشتری برخوردار می باشد و بهتر است افراد برای کاشت این گیاه از پیاز های این مناطق استفاده کنند.

گفتنی است که این گیاه به چندین روش مختلف کشت می شود. کشت چاله ای، نواری و کپه ای از روش های مختلف کشت این گیاه می باشد که هر کدام نسبت به دیگری از مزیت های زیادی برخوردار می باشد.

در ادامه باید به این موضوع اشاره کنیم که افراد با کاشت یک پیاز زعفران می توانند به مدت هفت تا ده سال از محصول آن استفاده کنند و نیازی به کاشت دوباره پیاز زعفران نداشته باشند.

یادآور می شویم که زمان کاشت و برداشت این گیاه به اقلیم و محیط کاشت آن بستگی دارد. اما در بسیاری از مناطق زمان کاشت این گیاه از پایان مرداد ماه آغاز و تا روز های ابتدایی مهر ماه طول می کشد.

انواع زعفران های موجود در بازار

حالا که با ساختار فیزیکی گل زعفران آشنا شدیم، باید به روش های برداشت آن و در نتیجه انواع زعفران های موجود در بازار نیز اشاره کنیم.

زعفران نگین و زعفران پوشالی از انواع زعفران های موجود در بازار هستند که شامل قسمت قرمز رنگ زعفران و حدود دو میلی متر از قسمت سفید رنگ کلاله می باشند. این نوع از زعفران ها دارای کیفیت و قدرت رنگ دهی بالایی می باشند.

زعفران دسته، نوعی دیگر از زعفران های موجود در بازار می باشند. این نوع از زعفران ها شامل تمام قسمت کلاله و قسمت سفید رنگ گل زعفران هستند. کیفیت این نوع زعفران خوب می باشد.

زعفران سرگل، یکی دیگر از انواع زعفران های موجود در بازار می باشد. این نوع زعفران فقط شامل کلاله ها و قسمت قرمز رنگ زعفران می باشد. به همین دلیل دارای کیفیت بالایی است و بیشتر صادرات این گیاه شامل این نوع زعفران می باشد.

کلام آخر درباره ساختار فیزیکی گل زعفران

 این گیاه دارای خواص متعددی می باشد. اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.  آشنایی با ساختار فیزیکی گل زعفران برای هر کسی که به تازگی کار کشت آن را آغاز کرده است، لازم می باشد تا بتواند به خوبی زمان برداشت این گیاه را تشخیص دهد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شود.