برای حفظ کیفیت زعفران باید به عوامل مختلفی از جمله تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران توجه داشت. بسته بندی درست زعفران و قرار دادن آن در محیط هایی که وضعیت مناسبی به لحاظ دما و رطوبت دارند کیفیت این ادویه باارزش را حفظ می کند. مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد نگهداری صحیح از زعفران در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

دما و رطوبت چگونه روی زعفران اثر می گذارد؟

تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. رطوبت بالا و دمای نامناسب محیط هر دو برای زعفران مضر هستند. محیطی که زعفران در آن نگهداری می شود نباید رطوبت زیادی داشته باشد. نگهداری از زعفران در یک محیط مرطوب باعث می شود زعفران رطوبت فضا را به خود جذب کند. در نتیجه رنگ و عطر خوب زعفران از بین می ‌رود.

از طرف دیگر پایداری رنگ و بوی زعفران در دماهای پایین در وضعیت بهتری قرار دارد. بالا رفتن دما باعث می شود این خواص زعفران از بین برود. با توجه به طریقه نگهداری از زعفران توصیه می شود این ماده غذایی در محیط هایی با دمای پایین تر از ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می ‌دهد دمای معمولی محیط مناسب ترین دما جهت نگهداری از زعفران است. در صورتی که دمای محیط بیشتر از حد معمول باشد می توان زعفران را داخل یخچال نگهداری کرد.

نکاتی مهم راجع به طرز نگهداری از زعفران در بلندمدت

برای نگهداری از زعفران در بلند مدت باید به نکات مهم راجع به تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران توجه کنیم. زعفران باید در محیطی نگهداری شود که از نور زیاد، رطوبت، سرما و گرما به دور باشد. رطوبت زیاد محیط و دمای نامناسب آن از جمله عوامل آفت زا در نگهداری از زعفران به شمار می ‌روند. بهتر است ظروف فلزی یا شیشه ای را برای نگهداری از زعفران استفاده کنیم. ظرفی که قرار است زعفران در آن ریخته شود نباید عطر و بویی در خود داشته باشد. عدم توجه به این نکته باعث تغییر عطر دلپذیر زعفران می ‌شود.

زعفران تازه نباید در محیطی با رطوبت بالا نگهداری شود. قرار دادن زعفران در چنین فضایی منجر به ایجاد کپک و پوسیدگی زعفران می ‌شود. برخی فضاها به طور مثال کف زمین و کنار دیوار استعداد جذب رطوبت دارند. به همین خاطر چنین فضاهایی را نمی‌ توان مکان های مناسبی برای نگهداری از زعفران قلمداد کرد.

گذاشتن زعفران در مقابل نور مستقیم آفتاب نشان دهنده عدم آشنایی با طرز نگهداری از زعفران است. زعفران را باید در جایی قرار داد که از نور آفتاب به دور باشد در غیر اینصورت باعث کاهش رنگ آن می شود.

مقاله مرتبط :” روش نگهداری زعفران دم کرده چیست؟ “

نتیجه گیری

تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران از جمله موضوعات مهمی است که باید برای حفظ کیفیت این ادویه گران قیمت مورد توجه قرار گیرد. بالا بودن دما و رطوبت محیط شرایط نامناسبی را برای نگهداری از زعفران ایجاد می‌ کند. برای نگهداری درست از زعفران باید آن را در محیط های کاملا خشک، خنک و تاریک قرار داد.