زعفران همان طلای سرخی است که تمام مردم جهان از عطر و طعم آن استفاده می کنند. خواص درمانی و دارویی زعفران آنقدر زیاد است که افراد سودجو با استفاده از روش های مختلف به فکر تهیه زعفران غیر مرغوب هستند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های تشخیص زعفران مرغوب و تشخیص زعفران اصل بپردازیم.

راه های تشخیص زعفران مرغوب و اصل

افراد مختلف می توانند نوع مرغوب و اصل زعفران را از طریق راه های مختلفی مانند عطر، بو، رنگ، مزه، شکل ظاهری و غیره تشخیص دهند.

زعفران، این گیاه ارزشمند و گران را می توان در تمام بازارهای جهانی پیدا کرد، با این حال خیلی از افراد انتظار دارند هزینه های زیادی را که صرف خرید این گیاه می کنند، به صرفه باشد و نوع اصل این گیاه را خریداری کنند. این افراد باید با راه های تشخیص زعفران اصل و مرغوب آشنا شوند که ما به تعدادی از این راه ها اشاره می کنیم.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

کلاله و یا سرگل مهم ترین قسمت زعفران می باشد که دارای شکلی شیپوری است و هر چه به انتهای آن رشته های زعفران نزدیک می شویم، رنگ این رشته ها روشن تر می شود. کلاله ها به عنوان زعفران اصل فروخته می شوند، اما متقلبان قسمت های روشن تر زعفران را با استفاده از مواد مختلف و رنگ های مصنوعی و شیمیایی رنگ می کنند و به عنوان زعفران مرغوب به فروش می رسانند.

قابل ذکر است که بسیاری از افراد سودجو با استفاده از روغن های گیاهی، رنگ های مصنوعی، ادویه های تند و غیره سعی می کنند کمی مزه و رنگ زعفران های تقلبی را به نوع اصل نزدیک کنند و افراد را به خرید آن ترغیب کنند و سود بیشتری دریافت کنند.

تشخیص زعفران مرغوب و اصل به وسیله شکل ظاهری سرگل

توجه به شکل ظاهری زعفران می تواند یکی از راه های تشخیص زعفران مرغوب و تشخیص زعفران اصل باشد. اما چون ذرت نیز دارای رشته ها و کلاله هایی مانند زعفران است، می تواند افراد را با خطا روبرو کنند. زیرا افراد سودجو کلاله های ذرت را با رنگ های مصنوعی رنگ می کنند و به جای زعفران اصل در بازارهای مختلف می فروشند.

اما با این وجود باید بگوییم که زعفران اصل دارای ظاهری بسیار معمولی است و به صورت شاخه به شاخه و شیپوری می باشد و به طور کلی رشته های آن به صورت منحنی می باشند. اما نوع غیر مرغوب به علت استفاده از روغن های گیاهی در آن ظاهری بسیار براق دارند و دارای تک رشته هایی باریک هستند.

گفتنی است زعفران اصل دارای رشته هایی قرمز رنگ می باشد. ضخامت انتهای رشته ها از ابتدای آنها متفاوت است به طوری که عموما ضخامت انتهای رشته ها از ابتدای آنها بیشتر است.

خانم هایی در حال برداشت زعفران در مزرعه زعفران

تشخیص زعفران مرغوب و اصل به وسیله بو، مزه و رنگ

بسیاری از افراد زعفران را فقط به خاطر رنگ زیبای آن خریداری نمی کنند، بلکه مزه و بوی آن نیز برای آنها اهمیت دارد. در زمان دم کشیدن، رنگ زعفران اصل و مرغوب در ابتدا زرد است و کم کم بعد از نارنجی شدن به رنگی سرخ و زیبا تبدیل می شود.

خرید زعفران

در صورتی که در نوع غیر مرغوب این گیاه، از همان ابتدا رنگ زعفران به صورت نارنجی می باشد و با گذشت زمان نیز رنگ آن تغییر پیدا نمی کند و گاهی بسیار تیره می شود. به علاوه به منظور تشخیص زعفران مرغوب و تشخیص زعفران اصل می توانیم مقداری از رشته های زعفران دم کشیده را برداریم، اگر رنگ آنها هنوز نارنجی باشد، زعفران مرغوب و اصل است. اما اگر رنگ رشته های زعفران دم کشیده سفید شده باشند، زعفران اصل نیست.

عموما زعفران های غیر مرغوب با استفاده از عسل و یا مواد شیرین کننده دارای طعمی شیرین هستند و افراد می توانند با استفاده از حس چشایی خود نیز نوع مرغوب و اصل این طلای سرخ را تشخیص دهند.

قابل ذکر است که زعفران اصل دیرتر از زعفران تقلبی رنگ پس می دهد و افراد برای شناسایی آن می توانند آن را در آب سرد نیز امتحان کنند. همچنین زعفران مرغوب دارای بویی تند و لذت بخش می باشد، در حالی که نوع تقلبی زعفران هیچ گونه بویی ندارد.

خانم در حال پاک کردن گل زعفران

تشخیص زعفران اصل به وسیله مخلوط کردن با مواد مختلف

عموما سودجویان در فصول مختلف سعی می کنند زعفران های غیر مرغوب خود را به فروش برسانند و با رنگ دادن و سنگین کردن آنها به وسیله مواد خاص، پول خوبی به جیب بزنند.

در این میان خیلی از افراد که سر و کاری با زعفران ندارند، نمی توانند با استفاده از راه های تشخیصی ذکر شده نوع اصل این گیاه را از نوع تقلبی آن تشخیص بدهند. به همین دلیل این افراد می توانند با استفاده از راه هایی مانند مخلوط کردن رشته های زعفران با مواد خاص، زعفران اصل و یا تقلبی را تشخیص بدهند.

افراد در هنگام خریداری زعفران می توانند، رشته هایی از آن را در گازوئیل و یا بنزین بریزند، چون زعفران اصل در آنها حل نمی شود و رنگی پس نمی دهد. قابل ذکر است که زعفران اصل در مخلوط آب سرد و جوش شیرین نیز رنگ پس می دهد، اما این کار به کندی انجام می شود. اما در زعفران های غیر مرغوب روند رنگ دهی بسیار سریع انجام می شود، چون تمام رنگ ها مصنوعی و شیمیایی می باشند.

یکی دیگر از راه های تشخیص زعفران مرغوب و تشخیص زعفران اصل استفاده از کاغذهای کاهی است، همان طور که می دانیم کاغذهای کاهی موجود در بازار به خوبی می توانند چربی ها را جذب کنند. پس افراد می توانند با قرار دادن رشته های زعفران در روی این کاغذها و مالیدن آنها به یکدیگر نوع اصل و مرغوب این گیاه را تشخیص دهند. در صورتی که در کاغذ اثراتی از روغن دیده نشود، آن زعفران اصل و مرغوب می باشد.

 با تمام مطالب ذکر شده و راه های تشخیص زعفران مرغوب و تشخیص زعفران اصل، خریداران بهتر است این گیاه را در فصل رویش از کشاورزان و به صورت سرگل و یا بوته ای خریداری کنند. از اینکه این مطلب را با صبر و حوصله خواندید سپاسگزاریم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.