شب یلدا یکی از جشن های زیبا و قدیمی ایران کهن است که هممچنان از گذشته برای ما به جا مانده است. در این شب همه افراد خانواده در خانه بزرگ فامیل به دور یکدیگر جمع شده و بلند ترین شب سال را باهم می‌گذرانند. میزبان یا بزرگ فامیل با انواع خوراکی و تنقلات از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. از خوشمزه ترین تنقلات آجیل های شیرین هستند که یکی از مهم ترین خوراکی های شب یلدا محسوب می‌شوند، این مغزهای خوشمزه علاوه بر مصرف تنقلاتی، خواص درمانی بسیار زیادی هم دارند  که در بعضی مواقع مصرف مداوم آن می تواند بسیار مفید واقع شود. با توجه به نزدیک بودن شب یلدا در این مقاله قصد داریم خواص آجیل شب یلدا را یک به یک شرح دهیم.

آجیل شب یلدا معمولا ترکیبی از مغزهای شیرین مانند بادام، پسته، فندق، گردو، نخودچی و خشکبار نظیر برگه زردآلو، توت خشک،آلبالو، کشمش، انجیر خشک و … می باشد.

خواص پسته شب یلدا

پسته این میوه خندان، یکی از خوشمزه ترین و مغذی ترین مغزها را دارد و از اجزای اصلی آجیل شب یلدا است، مغز پسته طبیعتی گرم و خشک دارد و برای افرادی که گرم مزاج هستند بهتر است در شب یلدا آن را با برگه زردآلو مصرف نمایند. پسته باعث تقویت مغز و ذهن می شود و برای تسکین سرفه مفید است. پسته از زمان های قدیم برای افرادی که داری کم خونی یا فقر آهن هستند تجویز می شود.

خواص بادام شب یلدا

بادام یکی از مغذی ترین و مفید ترین آجیل ها است. بادام به افزایش کلسترول خوب خون کمک می‌کند و به دلیل اینکه سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فسفر است برای استحکام و قدرت استخوان ها مفید است و از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند. بادام به دلیل اینکه دارای منیزیم، مس و ریبوفلاوین است به تولید انرژی و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

بادام در شب یلدا

خواص فندق شب یلدا

فندق یکی از مغزهای مغذی است که گاهی در شب یلدا از آن در کنار مغزهای دیگر از مهمانان پذیرایی می‌کنند و دارای خواص زیادی است. فندق سرشار از کربوهیدرات، ویتامین E، ویتامین B6، تیامین، منیزیم، مس، منگنز و… است. فندق به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب سالم سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد، فشار خون را تنظیم و از بروز سرطان پیشگیری می کند.

خواص گردو شب یلدا

شباهت ظاهری گردو  به مغز انسان بی دلیل نیست، به دلیل اینکه گردو سرشار از امگا ۳ بوده  به غذای مغز انسان معروف است در واقع گردو تنها مغزی است که دارای این مقدار از امگا ۳ است.

گردو مانند سایر مغزهای دیگر به دلیل اینکه چربی های غیر اشباع و مفید آن زیاد است کلسترول بد خون را کاهش داده و برای قلب مفید است. همچنین در درمان یبوست، رفلاکس معده، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون و جلوگیری از فراموشی از آن می توانید استفاده کنید.

خشکبار در شب یلدا

از جذاب ترین قسمت های شب یلدا، خوردن خوارکی ها و تنقلات خوشمزه مخصوص مادربزرگ ها است معمولا در خانه افراد سالخورده یا بزرگ های فامیل تنقلاتی مانند برگه زردآلو، چیپس های میوه، تخمه، نقل و نخود و کشمش به وفور پیدا می‌شود، خشکبار معمولا یکی از اسباب پذیرایی مهم در شب یلدا است.

آجیل و خشکبار شب یلدا

خواص برگه زردآلو در شب یلدا

برگه زردآلو علاوه بر طعم و بوی بسیار خوبی که دارد دارای مقدار زیادی ویتامین D است که برای رشد استخوان ها بسیار مفید است، دهان را خوش بو و مصرف روزانه آن از یبوست جلوگیری می‌کند. زردآلو می‌تواند جایگزین مناسبی برای پسته باشد زیرا استفاده از آن در درمان کم خونی موثر است.

خواص توت خشک در شب یلدا

توت خشکی که معمولا افراد در کنار چای خود میل می‌کنند دارای خواص بسیار زیادی است به طوری که استفاده مداوم آن در درمان بیماری های ریوی و کلیوی می‌تواند بسیار موثر باشد. البته دو گونه توت خشک وجود دارد توت خشک سفید که برای مجرای ریه مفید است و توت خشک سیاه که در درمان بیماری های ریوی موثر است.

توت خواص دیگری از جمله آنتی‌اکسیدان فراوان ، ویتامین c بیشتر از پرتقال، پروتئین زیاد، آهن، کلسیم و … را دارا است همچنین توت خشک برای درمان بیماری های گوارشی، سرگیجه، وزوز گوش، تپش قلب، بی خوابی و … موثر است.

خواص انجیر خشک در شب یلدا

انجیر خشک را بیشتر به عنوان یک میان وعده خوش مزه و سالم استفاده می کنند اما باید بدانیم که دارای خواص زیادی است که مصرف روزانه آن می تواند در درمان برخی از بیماری ها مانند یبوست بسیار موثر باشد و همچنین در طب سنتی هم استفاده از آن برای این بیماری پیشنهاد می‌شود. انجیر خشک سرشار از ویتامین ها مانند A ،B1، B2 منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر است از این جهت برای تنظیم فشار خون، مشکلات گوارشی، سلامتی استخوان ها، مشکلات پوستی، جلوگیری از سرطان سینه  و… در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.