درباره ی آجیل مشکل گشا

ریشه اعتقادات ما ایرانی ها در مذهب نهفته است. بسیاری از باورهای بنیادی ما با مذهب عجین شده و بسیاری از رفتارهای ما با معیاری به اسم دین سنجیده می شود و این در نهایت باعث می شود جامعه ی شاد تری داشته باشیم.
فلسفه ی نذری دادن هم از شاد کردن فقرا و نیازمندان جامعه نشات می گیرد. در مناسب های مختلف مذهبی بهانه ای به دست می آوریم تا جامعه ی شادتری بسازیم جامعه ای که برای چند روزهم که شده هیچ کس در آن طعم گرسنگی را نچشد و فقیری در آن گرسنگی را حس نکند. یکی از این مراسمات برنامه آجیل مشکل گشا می باشد.

آجیل مشکل گشا هم یکی از نذوراتی است که به طور معمول در مناسب های مختلف مذهبی به نیت رفع حاجات نذر می شود. همان طور که از اسم این مخلوط مقوی و خوش مزه هم معلوم است اعتقاد دارند که نذر این آجیل سبب حل مشکلات و برآورده کردن آرزوها می شود. جالب است بدانید که داستان ها و افسانه های مختلفی در مورد این آجیل ساده وجود دارد.

 تاریخچه ی آجیل مشکل گشا

یکی از حقایق جالب در مورد آجیل مشکل گشا این است که مصرف این آجیل از زمان ایران باستان رواج داشته. در زمان های دور، هر سال به مناسبت اعیاد مختلف رسم بوده که برای فرورهر هدایایی تهیه می شده و آجیل مشکل گشا هم یکی از این هدایا بوده است.

بعد ها این آجیل مغذی با اعتقادات و باور های دینی مردم گره خورده و تبدیل به نذری برای رفع حاجات شده است. به طوری که آن را به طرق مختلف و با نیت های متفاوت نظر می کردند. به طور مثال آن را در شب های جمعه و یا در نمازهای جمعه بین وقفه ی دو نماز بین نمازگزاران پخش می کردند.
بعد ها مردم هر شهر با توجه به کسانی که حاجت روا می شدند روش های مختلفی برای نذر این آجیل داشتند به عنوان مثال آن را فقط در شب های جمعه پخش می کردند و یا بعد از پاک کردن این آجیل ضایعات آن را داخل آب روان می ریختند و یا آن را با سوره ی یاسین متبرک کرده و بعد بین مردم توزیع می کردند و در نهایت با نیت رفع مشکلات و به امید تحقق آن این نذر را ادا می کردند.

آجیل مشکل گشا شامل چیست؟
این باور هنوز که هنوزه در بین مردم  رواج داشته و هر ساله خیلی از مردم این آجیل را نذر کرده و در بین نیازمندان و یا مردم عادی پخش می کنند.
یکی دیگر از موارد استفاده ی این آجیل عید غدیر خم است که بسیاری از سید ها و سادات ها این آجیل را به عنوان عیدی به آشنایان، دوستان و نزدیکان خود هدیه می دهند.

 

آجیل مشکل گشا شامل چیست؟

آجیل مشکل گشا عمدتا از نخود و کشمش تشکیل می شود و اما با گذشت زمان پایه ی اصلی این آجیل تغییر کرد و  بعد ها هر شهر خشکبار و آجیل بومی خود را به آجیل مشکل گشا اضافه نمود. به عنوان مثال در شهر مشهد مویز را جایگزین کشمش سبز این آجیل کرده و یا به عنوان نقل و یا نبات اضافه کرده اند. درشاهرود علاوه بر نخودچی کشمش و نقل، مغز بادام و پسته هم به آن افزوده اند. در تهران تر کیبات این آجیل شامل : پسته، بادام، سنجد، گردو، کشمش، برگه ی هلو، انجیر و خرما است. که به تازگی میوه هایی خشکی مثل چیپس میوه ی نارگیل و همین طور قیسی زرد آلو و یا برگه ی آن را نیز به این آجیل اضافه می می کنند.

 

باورهایی درباره مشکل گشا

این آجیل درواقع در دید ایرانی ها یک آجیل مقدس و متبرک محسوب می شود. در واقع مشکل گشا نمادی از خوش یمنی و شانس برای ماست و  به همین دلیل این آجیل جای خود را در بسیاری از اعیاد و جشن های سنتی ما باز کرده و پای ثابت تنقلات جشن هایی مثل آجیل شب یلدا و آجیل چهارشنبه سوری ست.

چراکه بسیاری معتقدند با خوردن آجیل مشکل گشا، مشکلات برطرف و آرزوهایشان برآورده می شود به همین دلیل مصرف این آجیل را دختران دم بخت توصیه می کنند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند با مصرف این آجیل از چشم زخم و چشم بد مصون می مانند.

خواص آجیل مشکل گشا چیست؟

خواص آجیل مشکل گشا

جایگاه ویژه ی آجیل مشکل گشا در بین سنت و اعتقادات مردم شاید ارتباط مستقیمی با  خواص آن دارد. این ترکیب یکی از مغذی ترین آجیل های مخلوط است از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل گرسنگی: این ترکیب به دلیل فیبر زیاد یکی از بهرتین میان وعده های برای رفع گرسنگی ست به همین دلیل قابلیت این را دارد که در رژیم های لاغری هم مورد استفاده قرار گیرد.

بهبود سیستم ایمنی بدن : این آجیل سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل در پیش گیری از سرطان و بیماری های مزمنی مانند آلزایمر نقش موثری دارد.

جلوگیری از کم خونی : جالب است بدانید نخود و همین طور کشمش سرشار از آهن بوده و  به همین دلیل برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید می باشد. همچینین برای زنان باردار و یا زنان شیرده نیز بسیار موثر و مفید است.

تقویت سلامت قلب : مصرف روزانه ی نخود و کشمش باعث کاهش کلسترول بد خون شده و در واقع نخود دوست قلب انسان است زیرا به خاطر ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدا ن هایی که در نخود وجود دارد، از قلب و رگ های خونی محافظت می کند.

تقویت سلامت استخوان ها: یکی از نکات جالب توجه در مورد نخود این است که کلسیم موجود در نخود با کلسیم موجود در لبنیاتی مثل شیر و ماست برابر است و به همین خاطر برای سلامت استخوان بسیار مفید است.