بادام 

بادام

بادام یک میوه ی ایرانی و اصیل است اما کشت و تولید آن به تمام جهان رسیده است و در حال حاضر پنج کشور بزرگ از جمله آمریکا، اسپانیا و مراکش بیشتر از ایران این محصول را تولید می کنند. بادام میوه ای پر خاصیت و پر کالری است و علاوه بر این که از آن به عنوان یه خوراکی خوشمزه یاد می شود در طب های سنتی و گیاهی نیز از آن استفاده های زیادی می کنند.

زمانی که این میوه هنوز نارس می باشد و پوسته ی آن تازه و نرم است به آن چغاله بادام می گویند که یکی از انواع خوشمزه و پر طرفدار بادام به حساب می آید.

راهنمای خرید بادام

بادام در بازار ایران به صورت کلی به دو نوع خارجی و ایرانی دسته بندی می شود. بادام ایرانی به خاطر نژاد و طبیعت آن دارای درصدی تلخی می باشد اما نژاد خارجی این محصول بدون این مقدار تلخی می باشد. اگر قصد درست کردن حریره بادام برای کودکان را دارید پیشنهاد می شود از بادام خام خارجی استفاده کنید. اگر می خواهید بادام را همراه با پوست آن خریداری کنید، در نظر داشته باشید که بادام سنگی دارای پوستی سفت و سخت می باشد اما بادام منقا که به بادام پوست کاغذی هم شهرت دارد پوستی نازک دارد که با فشار انگشتان نیز شکسته می شود و به راحتی قابل استفاده است.

انواع بادام

در مورد انواع بادام می توان به دو نوع با کیفیت بومی آن یعنی "بادام محب" و "بادام مامایی" اشاره کرد که نوع مامایی آن برای صادرات نیز استفاده می شود. بادام را معمولا به چند صورت بادام با پوست، بادام مغز خام، بادام مغز تفت داده و خلال شده بادام در بازار آجیل عرضه می کنند.

خواص بادام

در مورد خواص هر محصولی ابتدا به طبع آن می پردازیم. طبع بادام درختی گرم و تر است. این طبیعت گرم باعث می شود که سودای بدن را کم کند و فرد را از خستگی و کسل بودن برهاند. بادام مملو از کلسیم و ویتامین و فیبر غذایی است که ویتامین موجود در آن بیشتر از نوع E است. در کتاب های طبی قدیمی و پزشکی جدید خواص فراوانی برای بادام ذکر شده است که بیشترین خاصیت آن بر روی مو و پوست ذکر شده است. اما علاوه بر استعمال روغن و فراوری های آن برای پوست و مو خوردن این دانه های خوشمزه و لذتبخش نیز خواص فراوانی از جمله کنترل قند خون، کنترل سطح فشار خون، کاهش کلسترول، تقویت کم خونی، تقویت استخوان و دندان، کمک به اعصاب و افزایش سطح هوشیاری ذهنی و بدنی دارد. هر یک مشت کوچک از این میوه ی گران بها حاوی مواد زیر است

فیبر: ۳.۵ گرم

پروتئین: 6 گرم

چربی: ۱۴ گرم(که ۹ گرم آن اشباع است)

ویتامین ای: ۳۷% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده

منگنز: ۳۲% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده

منیزیم: ۲۰% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده