کشمش 

کشمش

کشمش از انواع خشکبار است که از خشک کردن انگور بوسیله نور و یا دستگاه‌های خشک کن به دست می‌آید. از این محصول در آجیل، پخت و پز و انواع سالاد و دسر استفاده می‌شود. کشمش با وجود اینکه از حجم کمی برخوردار است اما سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده و می‌تواند انرژی لازم برای شما را در طول روز فراهم کند.

ارزش غذایی کشمش

کشمش منبع غنی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، B، B6، تیامین، نیاسین، ریبو فلاوین و فولات؛ همچنین مواد معدنی نظیر آهن، فسفر، روی، سدیم، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

کشمش سرشار از فیبرهای مغذی، پروتئین، کربوهیدرات، کالری فراوان و قند است. این ماده غذایی منبع فوق العاده ای از آهن را به بدن شما هدیه می‌دهد که به درمان کم خونی کمک کرده و مس موجود در آن به افزایش تولید گلبول‌های قرمز منجر می‌شود.

به دلیل وجود فیبر مغذی، کشمش به جذب مایعات و همچنین روان سازی روده کمک می‌کند و سبب پیشگیری از یبوست و درمان آن می‌شود. اگر هر روز مقداری از آن را مصرف کنید می‌توانید به بهبود عملکرد رودۀ بزرگ خود که سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ می‌شود، کمک کنید. ضمن اینکه فیبر مغذی آن باعث دفع صفرا و کاهش سموم بدن می‌گردد.

علاوه بر این فیبر مغذی موجود در کشمش برای درمان نفخ معده و دفع مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش و جلوگیری از تجمع میکروب‌ها و رشد باکتری‌ها در شکم، کمک می‌کند. وجود کلسیم در این ماده خوراکی شیرین علاوه بر ایجاد استحکام و سلامت استخوان‌ها، درسلامت دهان و دندان‌ها نیز مؤثر بوده و به ترمیم مینای دندان کمک می‌کند.

علاوه بر این وجود بور در انواع میوه های خشک از جمله کشمش از رشد میکروب‌های دهانی پیشگیری می‌کند. این ماده طبیعی با وجود ویتامین C یکی دیگر از منابع غنی آنتی اکسیدان بوده و سطح بالای این ماده که شامل کاتچین و فیتونوتوپها است، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد (از عوامل اصلی تولید و رشد سلول‌های سرطانی) محافظت می‌کند.

به کمک پتاسیم، فیبر، آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و فنولیک اسیدهای موجود در کشمش، میزان کلسترول خون کاهش یافته و سبب کاهش و تنظیم فشار خون می‌گردد. که به عقیدۀ پزشکان تأثیر به سزایی در کنترل فشار خون به دلیل سطح بالای پتاسیم موجود در آن است که منجر به کاهش تنش عروق خونی، جریان آزادانۀ خون در بدن و در نتیجه کاهش احتمال انسداد رگ‌ها و همچنین سکته می‌شود.