در زندگی روزمره، ما آدم ها بیشتر به دنبال این هستیم تا از مواد طبیعی برای درمان و جلوگیری از بیماری ها و یا حتی تقویت سیستم ایمنی بدنمون استفاده کنیم که این شامل خشکبار نیز می شود. اما مواد طبیعی همیشه به صرف طبیعی بودنشان، قطعیتی بر مفید و موثر بودن نیست ! ممکن است در هر شرایطی مفید و مضر بودن آن متغیر باشد و حتی استفاده از آن، آسیب بیشتری را به بدن ما وارد کند. در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا انجیر برای سرماخوردگی مضر است؟ یا خیر؟

مواد معدنی و فواید انجیر خشک:

انجیر خشک از آن دسته خشکبار های طلایی محسوب می شود که در کنار طبیعی بودن، فواید زیادی را هم با خود به همراه دارد. در هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک، ۲۴۹ کالری، ۳٫۳ گرم پروتئین، ۶٫۹ گرم کربوهیدرات و ۶٫۵ گرم فیبر وجود دارد و همچنین منبع خوبی از پتاسیم، مس، آهن، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین ها C، B، A نیز به شمار می آید.

یکی از فواید بسیار خوب و مهم انجیر خشک، افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن است که به دلیل موکیلاژ بالایی که دارد به درمان و محافظت از گلو درد کمک بسیار زیادی می کند و همچنین به خاطر ویتامین های متعددی که دارد برای بهبود بسیاری از مشکلات، از قبیل تب، سرفه، سینه درد و عفونت ریه نیز مفید است.

یکی دیگر از فواید خاص و موثر انجیر خشک، این است که جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع و بهبود سرماخوردگی مفید و تاثیگذار بوده و همچنین غره غره کردن آن نیز باعث برطرف شدن گلو درد می شود.

آیا انجیر برای سرماخوردگی مضر است؟

طرز تهیه شیر و انجیر برای برطرف کردن ورم گلو

به ۵۰۰ گرم شیر ۵۰ گرم انجیر اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت زمان ۱۵ دقیقه بگذرد، سپس آن را بنوشید تا درمانی برای برطرف کردن ورم گلو اتان شود. (می توانید برای شیرین شدن، آن را با مقداری عسل مخلوط کنید)

درمان خشکی گلو

با جوشاندن انجیر در شیر می توانید شربتی را به دست آورید که مصرف آن برای نرم شدن سینه و معده مفید است و همچنین غرغره کردن آن نیز گلو را نرم می کند که به همین خاطر شربت انجیر مسکن گلو، سرفه، درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی و ذات الریه و همچنین درمان سرماخوردگی بوده که ملین سبکی به شمار می رود. لذا برای تهیه آن بهتر است ۵ تا ۱۰ عدد انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا به حالت شربت درآمده و آماده مصرف باشد.

مفید یا مضر ؟

با توجه به موارد ذکر شده، بر اساس فواید و تاثیرات انجیر خشک، مصرف آن تاثیر بسیار زیادی برای درمان سرماخوردگی داشته و پاسخ به این سوال که آیا انجیر خشک برای سلامتی مضر است، خیر می شود. چرا که با توجه به اطلاعات گفته شده، مفید بودن و تاثیرات مهم و موثر آن را شرح داده ایم. پس مصرف انجیرخشک در زمان سرماخوردگی یکی از خشکبار های مفید و ضروری است.

در آخر  باید به این نکته توجه داشته باشید که انجیرخشک را می توانید در یخچال و یا هوای محیط قرار دهید، با لحاظ کردن این موضوع که آن را درون یک ظرف در دار و یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت قرار دهید تا بتوانید به مدت چند ماه آن را نگه داری کنید.

خرید آجیل حسینی