اگر یادتان باشد، آن‌وقتی که در شهرهای ایران بیشتر مردم خانه‌های شخصی حیاط‌ دار داشتند، درخت انجیر در بسیاری از خانه‌ها بود. گاهی هم خیلی بزرگ می‌شد و سایه می‌انداخت. احتمالا شما هم از کودکی‌تان خاطره دارید که هنگام کندن انجیر، شیرهٔ آن دست‌تان را چسبناک می‌کرد. انجیر میوهٔ خوشمزه و پرخاصیتی است که انواع گوناگون دارد. انسان از گذشتهٔ بسیار دور آن را می‌شناسد و پرورش می‌دهد. این میوه بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است. در این مقاله در مورد خواص انجیر و انجیر خشک و همچنین مسائلی چون در روز چند عدد انجیر بخوریم، طبع انجیر، انجیر خشک و چاقی و خواص انجیر خشک برای معده صحبت خواهیم کرد.

خواص انجیر خشک

انجیر خشک میوه‌ای است مغذی و موادی همچون پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین K و دیگر ویتامین‌ها، پتاسیم، آهن و منیزیم دارد. سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. قند فراوان دارد ولی چربی آن ناچیز است. طبع انجیر خشک گرم و تر است و باید افراد گرم مزاج با احتیاط بیشتری این ماده غذایی طبیعی را مصرف کنند. انجیر خشک احتمالا از انجیر تازه پرخاصیت‌تر است. چون هرچه در انجیر تازه هست، در انجیر خشک هم هست؛ بلکه بیشتر چون خشک و فشرده‌تر است. در مورد این سوال که روزانه چند عدد انجیر خشک بخوریم، باید بدانید که مزاج شما چیست؟ افراد گرم مزاج باید کمتر از این خشکبار مفید استفاده کنند. اما در روز می توان بین ۳ تا ۷ عدد انجیرخشک بسته به مزاجتان بخورید. در ادامه مهم ترین خواص انجیر خشک بیان می شود.

  • بهبود سلامت پوست و مو
  • افزایش تراکم استخوان
  • کاهش فشار خون
  • مناسب زنان باردار و جنین
  • تقویت قوهٔ جنسی مردان
  • برای بیماری‌های قلبی و عروقی مناسب است
  • تنظیم فشار خون
  • برای بیماری‌های کبد مفید است.
  • برای دستگاه گوارش خوب است
  • فیبر فراوان انجیر آن را یکی از درمان‌های یبوست کرده است، به‌ویژه اگر مطابق دستور با روغن زیتون مصرف شود.

خواص انجیر خشک در نظر طب سنتی

انجیر از نظر طب ایرانی و سنتی گرم و تر است. برخی از خاصیت‌های آن در طب سنتی عبارت‌اند از: کاهندهٔ حرارت قلب و کبد، ملین، مقوی بدن و قوای جنسی، تقویت حافظه، برای رفع بوی بد دهان، کم‌خونی. مفید برای چاق‌شدن اگر صبح ناشتا مصرف شود. مفید برای یبوست اگر خیساندهٔ آن در گلاب به‌شکل میان‌وعده مصرف شود. مفید برای درد طحال اگر خیساندهٔ آن در سرکه مصرف شود. مفید برای گلودرد اگر در آب بجوشانید تا به‌شکل شربت درآید. توجه کنید که طب سنتی هم نوعی از پزشکی است؛ اگر بخواهید با آن درمان بشوید، باید به افراد یا کتب معتبر مراجعه کنید وگرنه ممکن است خطرناک یا دست‌کم بی‌فایده باشد.

فواید انجیر خشک

انجیر خشک و لاغری:

انجیر فیبر فراوان و کالری کم دارد. ۱۰۰ گرم انجیر به‌اندازهٔ دو برابر نیاز روزانهٔ انسان فیبر فراهم می‌کند. در علم تغذیه می‌گویند که اگر میزان انرژی‌ای که بدن انسان صرف هضم و جذب مادهٔ غذایی می‌کند، از مقدار انرژی‌ای که از آن به‌ دست می‌آورد کمتر باشد، آن مادهٔ غذایی لاغرکننده است. فیبرها از این مواد هستند. بدین ترتیب انجیر با داشتن مقدار زیادی فیبر از خوراکی‌های مفید برای لاغری به شمار می‌رود. انجیر گزینهٔ خوبی برای افرادی است که چاقی غیرگوشتی دارند. البته باید مراقب باشید؛ چون مصرف نادرست انجیر و زیاده‌روی در خوردن آن ممکن است نتیجهٔ برعکس به بار آورد. پس انجیر خشک و چاقی در صورت استفاده مناسب رابطه معکوس دارد و انجیر خشک و لاغری رابطه مستقیم دارد.

مضرات انجیر خشک:

انجیر خشک در عین داشتن خواص بسیار فراوان مثل هر ماده غذایی دیگر در صورت مصرف بی رویه آن می تواند مضراتی را هم به همراه داشته باشد.

  • انجیر قند خون را زیاد می‌کند. انجیر خشک‌شده به‌سرعت مقدار زیادی قند در بدن آزاد می‌کند. این ویژگی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابتِ نوع دو مضر باشد.
  • انجیر خوردن در روز خوب است؛ ولی شب‌ها احتیاط کنید.
  • چنانکه پیش‌تر گفتیم زیاده‌روی در مصرف انجیر ممکن است موجب چاقی شود. می‌گویند غذاهای شیرین و با پرانرژی را باید اول روز بخورید تا انرژی آن‌ها در طول روز مصرف بشود.
  • برخی افراد به انجیر حساسیت دارند. این افراد باید در مصرف آن اندازه را نگه دارند؛ چون ممکن است به استفراغ و اسهال یا خارش پوست دچار بشوند.

راهنمای خرید انجیر خشک

خواص انجیر خشک برای معده:

انجیر خشک یکی از مفیدترین مواد برای سلامتی دستگاه گوارشی است. به بخش های مختلفی چون روده ها و معده سود می رساند. انجیر خشک دارای مقادیر زیادی فیبر هست که به هضم مواد غذایی در معده و روده کمک می کند. همچنین با جذب آب بیشتر باعث بهبود دفع در انسان ها می شود که یک مسئله شایع در میان افراد می باشد.

انجیر خشک دارای پتاسیم می باشد. پتاسیم در بهبود عملکرد سیستم و سلول های عصبی نقش مهمی دارند. وقتی غذا وارد معده می شود باید توسط عضلات معده به خوبی فشرده شود. این حرکت عضلات کاملا به سیستم عصبی بدن ما مربوط می شود و مصرف انجیرخشک با افزایش پتاسیم در بدن به معده کمک شایانی می کند.

یکی دیگر از خواص انجیر خشک برای معده تامین ویتامین k مورد نیاز معده می باشد. ویتامین کا باعث فعال شدن یک ترکیب به نام GAS6 در معده می شود که این ترکیب به رشد و تکثیر سلول های معده کمک می کند و از زخم معده و خون ریزی آن جلوگیری به عمل می آورد.

راهنمای خرید انجیر خشک

هنگام خریدن انواع انجیر خشک به این نکات دقت کنید: اگر انجیر خشک بوی ترشیدگی بدهد، قند آن تخمیر شده و میوه خراب شده است. اگر دُم میوه حالت کشیده و رگ‌رگی پیدا کرده و داخل آن نیز تا حدودی تخلیه شده باشد، میوه روی درخت آفت زده و کیفیتش را از دست داده است. اگر پوست میوه حالت کهنگی پیدا کرده یاشد، ممکن است آن را به‌شکل نامناسب نگهداری کرده باشند، یا اینکه مدت زیادی در انبار مانده و به همین دلیل کهنه شده باشد.

برای فروش، انجیر خشک را با رنگ و اندازه دسته‌بندی می‌کنند. هرچه رنگ سفیدتر و بزرگتر باشد، گران‌تر است. شکفته یا خندان‌بودن انجیر خشک و میزان باز بودن آن در قیمت اثر می‌گذارد. ولی اندازه و خندان‌بودن تاثیری بر کیفیت و سالم‌بودن میوه ندارد؛ این بیشتر ظاهر میوه را زیباتر می‌کند. به‌تازگی در این سال‌ها از انجیر خشک چیپس میوه هم درست می‌کنند که در دسترس است.

نگهداری انجیر خشک

انجیر خشک میوهٔ خشک شده است و نگهداری آن مانند کشمش و برگه‌ها است که با مغزهایی مانند بادام فرق دارد. برای نگهداری باید آن را در جای خنک و در معرض رطوبت قرار داد. اگر در فریزر یا بالکن نگه دارید، چون رطوبت نیست، خشک و سفت می‌شود.

روش درست آن است که اول آن را مختصری شستشو بدهید. سپس در ظرفی مانند بشقاب در یخچال بگذارید. روی آن را نپوشانید چون لازم است هوا بخورد. بدین شکل به‌مرور زمان نرم می‌شود؛ ولی رطوبت یخچال را به‌خود نمی‌گیرد.