چرا خشکبار خاصیت ضد سرطانی دارند؟

در تمامی رژیم‌های غذایی سالم و استاندارد، مصرف خشکبار برای کسانی که به چاقی زیاد مبتلا هستند و یا به دلیل بیماری‌هایی مثل قند و چربی، باید تغذیه خود را زیر نظر پزشک کنترل کنند، توصیه شده است. خشکبار سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. به همین خاطر خوردن انواع آجیل‎‌ و خشکبار برای کودکان و بزرگسالان فواید زیادی دارد و می‌تواند از بیماری سرطان پیشگیری کند. در این مقاله قصد داریم، به بررسی خواص ضد سرطانی خشکبار بپردازیم تا با فواید هر یک از آجیل‌ و میوه‌های خشکی قدرت پیشگیری از بیماری سرطان را دارند، آشنا شوید. 

یکی از مواد خوراکی سالم و خوشمزه که فواید بسیار زیادی در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه، جلوگیری از سکته قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره دارند، آجیل‌ها و میوه‌های خشک شده است. البته به غیر از فواید نام برده، خواص ضد سرطانی خشکبار از جمله مواردی محسوب می‌شود که امروزه از لحاظ علمی ثابت شده است. از این رو آجیل و میوه‌های خشک می‌توانند در کنار داروهای ضدسرطان، برای پیشگیری و درمان سرطان موثر باشند.

به عنوان مثال، فیبر موجود در خشکبار باعث بهبود دستگاه گوارش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می‌شود. همچنین از آنجایی که انواع آجیل و میوه‌های خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، مصرف آن می‌تواند در دفع رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از سرطان پوست و مو به شدت موثر باشند. خشکبار حاوی سلنیوم، ویتامین B، ویتامین E، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

در ضمن مواد معدنی موجود در خشکبار مثل منیزیم، آهن، روی، مس و کلسیم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند. به همین خاطر خوردن آجیل‌ها و میوه‌های خشک برای جلوگیری و مبارزه با انواع بیماری‌ها؛ مثل سرطان، تاثیری شگفت‌انگیزی دارد. در ادامه با برادران حسینی همراه باشید.

انواع خشکبار ضد سرطانی کدامند؟

اطلاع از لیست خشکبار ضد سرطانی برای کسانی که در معرض این بیماری هستند یا در خانواده این بیماری را به صورت ارثی دارند، می‌تواند مفید و تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. پیش از این درباره علت خواص ضد سرطانی خشکبار و فواید کلی آن توضیح دادیم تا به اهمیت مصرف آجیل و میوه‌های خشک شده پی ببرید و از خشکبار در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

به این ترتیب برای جلوگیری از بیماری سرطان، لازم است با انواع خشکبارهایی که دارای این خاصیت فوق‌العاده کاربردی هستند، آشنا شوید و از این پس از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

انجیر خشک 

در پاسخ به این سوال که آیا انجیر خشک از خشکبارهای ضد سرطانی به‌شمار می‌آید یا خیر؟ باید گفت که این خشکبار خوشمزه و ترد، به دلیل فیبر بالا و مواد معدنی فراوان در جلوگیری از بروز سرطان موثر است و همچنین مقاومت بدن انسان را در برابر انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها بالا می‌برد. به همین خاطر مصرف این خشکبار از سوی متخصصان و پزشکان تغذیه توصیه شده است.

 گردو 

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E است که در پیشگیری از بیماری سرطان، فایده زیادی دارد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، اسیدهای چرب امگا ۳ در دفع رادیکال‌های آزاد و سرطان‌های پوستی، فوق‌العاده هستند. به‌طوری که مصرف به اندازه گردو می‌تواند بخش زیادی از مشکل‌های مربوط به سلامتی را حل کند. البته این خشکبار بیشتر در درمان و پیشگیری از سرطان پستان، پوست و روده بزرگ موثر است.

انواع خشکبار ضد سرطانی کدامند؟

برگه هلو

بررسی خواص ضد سرطانی خشکبار از لحاظ علمی اثبات شده است و جای هیچ‌گونه بحث و ابهامی ندارد. از جمله خشکبارهای موثری که در لیست پیشگیری از بیماری سرطان قرار گرفته‌اند، بدون شک برگه هلو خشک شده نیز وجود دارد. این میوه خشک محبوب و خوشمزه، حاوی مواد معدنی همچون کارتنوییدها، فلونیک‌ها و ویتامین E است که برای سلامتی انسان فواید زیادی دارد.

بادام

 دو ماده مقوی و مبارز با بیماری سرطان، منگنز و ویتامین E هستند که هر دو در بادام وجود دارند. به همین خاطر مصرف ۳ الی ۴ عدد بادام در طول روز، بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی مثل نمک و فلفل توصیه می‌شود. البته کسانی که نمی‌توانند بادام خام را به تنهایی مصرف کنند، بهتر است از بادام‌هایی که ادویه خیلی کمی دارند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنند. این خشکبار در جلوگیری از سرطان پروستات، ریه و روده بزرگ مفید است.

انبه خشک

از جمله خشکبارهای ضد سرطانی، انبه خشک است که علاوه بر فواید عالی، طعمی شیرین و خوشمزه نیز دارد. از انبه خشک شده می‌توان به عنوان یک میان‌وعده مقوی و خوش‌طعم در طول روز استفاده کرد. انبه خشک مانند بسیاری از خشکبارهایی که پیش از این نام بردیم در پیشگیری و درمان سرطان مفید است و به افزایش مقاومت بدن افراد در برابر این بیماری سرسخت کمک می‌کند.

پسته

یکی دیگر از آجیل‌هایی که از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کند، پسته خام است. پسته به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان و فیبر و بتاکاروتن، در مبارزه با سرطان نقش اساسی دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. خواص ضد سرطانی خشکبار علاوه بر گردو و بادام، در پسته هم وجود دارد. این مغز خوشمزه و محبوب بیشتر در پیشگیری از سرطان پروستات و ریه فوق‌العاده موثر است.

آلبالو خشک

از جمله خشکبارهای خوشمزه و پرطرفدار، آلبالو خشک است که به جز کودکان،  بزرگسالان را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. آلبالو خشک دارای مقادیر زیادی از کورستین است که در درمان بیماری سرطان و پیشگیری از آن نقش بسیار موثری دارد. این میوه خشک و کوچک می‌تواند در جلوگیری از سرطان کبد، سینه و ریه تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد.

کشمش

یکی دیگر از خشکبارهای ضد سرطانی، کشمش است. این میوه خشک شده کوچک و شیرین، به دلیل داشتن فیبر بالا، مواد معدنی مثل آهن، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های قوی، در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. از این رو مصرف به اندازه کشمش در طول روز می‌تواند در حفظ سلامت افرادی که در معرض بیماری سرطان هستند، کمک‌کننده باشد.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی خواص ضد سرطانی خشکبار پرداختیم. دلیل اهمیت مصرف مغزهای ضد سرطان مثل: گردو، بادام، پسته و غیره یا میوه‌های خشک مانند: عناب، کشمش، آلبالو خشک و غیره بیشتر مربوط به محتویاتی است که نسبت به بقیه خشکبارها دارند. کودکان و بزرگسالان می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از خشکبارهای نام برده شده به عنوان میان‌وعده یا در وعده‌های غذایی خود (مثل آش خشکبار) استفاده کنند تا شاهد نتیجه فوق‌العاده آن بر سلامتی خود باشند.