بهترین روش نگهداری آجیل و خشکبار در منزل + چند راهکار عالی و کاربردی

آجیل و خشکبار جزو آن دسته خوراکی‌هایی هستند که طرفدار زیادی دارد. اما یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار، بهترین روش نگهداری آجیل و خشکبار در منزل است؛ به صورتی که طعم و بوی مغزها تغییر نکند. مصرف انواع مغزیجات و آجیل خواص زیادی به بدن می‌رساند. برای دستیابی به این هدف و استفاده روزانه آجیل، نیاز است که از آجیل‌ها برای مدت‌زمان طولانی نگهداری کنیم. اما چطور باید این کار را طوری انجام داد که در این مدت خشکبار فاسد و خراب نشوند؟

 در پاسخ به این سؤال باید گفت خوشبختانه چندین روش مؤثر برای نگهداری از این خوراکی‌ها وجود دارد که به افزایش طول عمرشان کمک به سزایی می‌کند. در این مقاله از برادران حسینی قصد داریم چند نمونه از بهترین روش‌های نگهداری را به شما عزیزان آموزش دهیم. 

بهترین روش‌های نگهداری آجیل و خشکبار در منزل کدامند؟

نگهداری آجیل و خشکبار نیازمند شرایط خاصی است که زمان ماندگاری آن‌ها را طولانی‌تر کرده و طعم و بوی مغزهای حفظ کند. این مواد ممکن است در معرض شرایط و اتفاقات گوناگون به راحتی کیفیت خود را از دست بدهند و حتی دیگر قابل استفاده نباشند.

دمای محیط، حمله حشرات، لاروها و… از شایع‌ترین خطرات برای خشکبار هستند که باعث خرابی و فاسد شدن آن‌ها می‌شوند. بنابراین رعایت اصول نگهداری این محصولات ضرورت زیادی دارد. در ادامه چند مورد از بهترین روش نگهداری آجیل و خشکبار در منزل را توضیح می‌دهیم.

  • انتخاب ظرف مناسب

برای نگهداری آجیل و خشکبار، انتخاب ظرف مناسب اهمیت بسیاری دارد. ظروف در بسته که امکان ورود هوا به داخل آن‌ها وجود ندارد، مناسب‌ترین گزینه برای این کار هستند. بهتر است آجیل و خشکبار را در ظرف‌های چوبی، شیشه‌ای یا پلاستیکی دربسته نگهداری کنید. 

بر خلاف این ظروف، نگهداری آجیل در کیسه ‌فریزر یا کیسه زیپ دار کار درستی نیست؛ زیرا ممکن است هوا به داخل آن‌ها راه پیدا کند. ورود هوا به داخل کیسه باعث می‌شود عطر و مزه آجیل تغییر کند. با این حال، انتخاب بسته‌بندی‌های وکیوم راهکار خوبی است؛ چرا که که کمک می‌کنند تا آجیل تازه بماند و خراب نشود.

  • نگهداری در یخچال

با توجه به اینکه در یخچال مواد غذایی و خوراکی‌ها برای مدت طولانی‌تری سالم می‌مانند، می‌توانید آجیل‌ها را در ظروف در بسته، درون یخچال نگهداری کنید. همان‌طور که گفته شد، نباید هوا به داخل ظرف نفوذ کند؛ بنابراین باید حتماً در ظرف‌ها را به‌خوبی ببندید. 

همچنین می‌توان آجیل‌ها را به مدت یک روز فریز کرد و سپس آن‌ها را در یخچال گذاشت. با بسته‌بندی درست، آجیل‌ها برای مدت چند ماه تا یک سال در یخچال قابل نگهداری هستند. این کار باعث می‌شود مواد غذایی از هجوم حشرات در امان بمانند. با این حال، همه مغزها را نمی‌شود تا یک سال نگه داشت. برای مثال، برخلاف گردو یا پسته که با پوست تا یک سال سالم می‌مانند، فندق را بهتر است زودتر مصرف کنید.

  • نگهداری در فریزر

یکی دیگر از روش‌های نگهداری آجیل و خشکبار، «فریز کردن آن‌ها» است. برای این کار بهتر است خشکبار را درون ظرف دربسته بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. استفاده از کیسه پلاستیکی به دلیل اینکه باعث ورود هوا به داخل آن می‌شود، راهکار خوبی نیست. با این روش،‌ امکان نگه داشتن آجیل‌ها به مدت دو سال در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد و حتی کمتر وجود دارد.

  • نگهداری در مکان خنک و تاریک

نور باعث سریع خراب شدن خشکبار و از بین رفتن رطوبت این مواد غذایی می‌شود؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را در محیطی نگهداری کنید که در معرض نور قرار نگیرند. با این کار، مدت زمان نگهداری آجیل‌ها نیز بیشتر می‌شود و می‌توانید برای دو الی چهار ماه از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

علاوه بر نور، گرما نیز باعث خرابی آجیل می‌شود. در نتیجه باید دقت کنید که محل نگهداری آن‌ها حتماً خنک هم باشد. البته طول عمر مغزها با هم متفاوت است. شما باید اطلاعاتی در مورد مواردی که طول عمر محدودتری دارند کسب کنید تا قبل از خراب شدن، آن‌ها را مصرف کنید. مثلا فندق و بادام هندی نسبت به سایر مغزها مقاومت کمتری دارند.

نگهداری آجیل و خشکبار در منزل

روش نگهداری چند مورد خاص!

برخی از انواع آجیل نیاز به شرایط خاصی برای نگهداری دارند تا مدت طولانی‌تری سالم و قابل مصرف باقی بمانند. چند مورد از بهترین روش نگهداری آجیل و خشکبار در منزل برای چند مغز و خشکبار خاص عبارتند از:

  • روش نگهداری توت خشک، مویز و کشمش: 

بهترین روش نگهداری این دسته از خشکبار، قرار دادن آن‌ها در جای مرطوب و خنک است. توت خشک، مویز و کشمش به‌دلیل بافت فیبری که دارند، نمی‌توانند در فریزر یا جاهای خیلی سرد نگهداری شوند. زیرا سرمای بیش از حد و تبادل هوای فاقد رطوبت، باعث خشک و سخت شدن آن‌ها می‌شود.

  • روش نگهداری مغز گردو:

 برخی افراد مغز گردو را در نایلون سیاه کدر نگهداری می‌کنند؛ ولی با این کار باز هم فرایند تغییر رنگ آن‌ها کاملاً محسوس است. مغز گردو را باید در در ظروف در بسته و حتما در فریزر نگهداری کنید. اگر قصد استفاده روزانه گردو را دارید، بهتر است مقدار مورد نیاز مصرفی خود را در ظرف در دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید تا بتوانید برای چند روز از آن‌ها استفاده کنید.

  • روش نگهداری انجیر خشک:

 برای نگهداری انجیر در فریزر باید ابتدا آن‌ها را با آب سرد شسته و بعد با دستمال خوب خشک کنید. پس از این کار، انجیرها را در سینی بچینید و در فریزر قرار دهید تا خوب یخ بزنند. بعد از یخ زدن، آن‌ها را درون ظروف در دار و خشک بریزید و دوباره در فریزر قرار دهید. با این روش می‌شود برای مدت ‌زمان بیشتری انجیر خشک را سالم نگه داشت و از آن استفاده کرد.

کلام آخر

عملی کردن بهترین روش نگهداری آجیل و خشکبار در منزل، نیازمند فراهم کردن شرایط خاص است. برقراری این شرایط باعث می‌شود کیفیت و تازگی مغزها و خشکبار حفظ شود و در هر زمانی برای مصرف مناسب باشند. مهم‌ترین ترفند برای این کار این است که از نفوذ هوا به داخل ظرف جلوگیری کنید.

برای این کار ظروف در دار یا بسته‌بندی‌های وکیوم انتخاب مناسبی هستند. از طرفی، ظرف یا بسته‌بندی آجیل‌ها (به جز موارد خاص) باید در جاهای خشک و خنک نگهداری شوند. هرکدام از انواع خشکبار شرایط نگهداری خاصی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد.