روش‌های مختلفی برای لاغری در کتاب‌ها، مجلات‌، اینترنت و ذهن‌ها مطرح است که هر کدام روش خود را دارد. اما نقطه مشترک همه کنترل برنامه غذایی و ورزش مناسب است. یکی از موادی که در کنار برنامه غذایی برای کاهش وزن استفاده می‌شود، آجیل‌ها هستند. مطئمنا تمام آجیل‌ها برای لاغری مناسب نیستند و حتی آن‌هایی هم که مناسب هستند در مقادیر بالا چاقی را با خود می‌آورند. مصرف متعادل بهترین آجیل برای لاغری نتیجه مناسب خواهد داشت. با ما همراه باشید تا چند آجیل مناسب لاغری به شما معرفی کنیم.

آجیل گزینه مناسبی برای لاغری

بیشتر آجیل ‌ها دارای پروتئین و چربی‌های غیر اشباع و کربوهیدارت‌ها هستند که تمام این‌ها برای بدن مفید و ضروری هستند. در نتیجه هر فردی در زندگی خود می‌تواند انواع آجیل‌ها و مغزها را مصرف کند تا نیازهای بدن خود را تأمین کند. نکته جالبی که می‌تواند در مورد آجیل‌ها به آن اشاره کرد، این است که آجیل‌ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود که همین دلیل محکمی برای کاهش وزن می‌باشد. افراد می‌توانند از آجیل‌ها به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنند؛ همچنین آجیل‌ها وسیله‌ای برای تزئین کیک و دسرها نیز هستند. حتی برخی از آجیل‌ها در تهیه خورشت‌ها از آنها استفاده می‌شود. می‌توان به بهترین آجیل برای لاغری به پسته و بادام اشاره کرد. این دو آجیل در میان مردم دارای طرفداران بی‌شماری است که نمی‌توان از آن به همین راحتی گذشت.

آجیل‌هایی که برای کاهش وزن مفید هستند.

زمانی که از آجیل‌ها برای درمان چاقی خود استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید، بیش از اندازه مصرف نکنید؛ زیرا با مصرف بیش از اندازه آجیل‌ها باید توقع اضافه وزن را داشته باشید. برای رسیدن به هدف خود باید مقدار کالری مصرفی را در طول شبانه روز کنترل کنید. شاید برخی افراد گول ظاهر و شکل کوچک آجیل‌ها را بخورند و در مصرف آنها زیاده روی کنند، که همین کار باعث افزایش وزن می‌شود. باید دقت کنید که آجیل‌های به خصوص مغزها دارای کالری و مواد مغذی زیادی می‌باشند، که مصرف بیش از اندازه آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شود. برای اینکه بر میزان چربی دریافتی در طول روز کنترل داشته باشید، باید مقدار آجیل مصرفی خود را در طول روز کنترل کنید. با مصرف بیش از اندازه آجیل‌ها باعث انباشته شدن چربی‌ها در بدن می‌شوید که باعث اضافه وزن شما می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف آجیل به طور متعادل و اندازه باعث لاغری می‌شود. آجیل‌ها باعث تسریع سوختن چربی بدن می‌شود، که نتیجه آن در دراز مدت کاهش وزن را به دنبال دارد. در زیر به تعدادی از آجیل‌ها که در کاهش وزن کمک زیادی می‌کنند اشاره کرده‌ایم.

بادام درختی

بادام درختی جزو بهترین آجیل برای لاغری است که در مناطق خاص به وفور یافت می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در آن برای سلامت قلب و بدن بسیار مفید است که نمی‌توان از آن به راحتی چشم پوشی کرد. با قطعیت می‌توان گفت بادام درختی در کنار حفظ سلامتی فرد می‌تواند باعث کاهش وزن آن نیز بشود.

محققان در سال ۲۰۰۳ بر روی ۶۵ فرد با رده سنی ۴۰-۵۰ به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای چاقی مفرط بودند بعد از مصرف یک دوره بادام درختی توانستند به وزن ایده آل برسند. این افراد با جای دادن بادام درختی در برنامه غذایی خود بعد از مدتی مشاهده کردن که دور کمرشان کاهش یافته و همچنین چربی بدنشان کم شده است که نتیجه آن کاهش وزن فرد را به دنبال داشت. همچنین فشار خون آن‌ها نیز کاهش یافته که خود می‌تواند نتیجه مناسبی برای پژوهش‌های بعدی باشد. تمام این مزایا به دلیل وجود چربی‌های غیراشباع در بادام درختی بود. به همین دلیل از آن به عنوان بهترین آجیل برای لاغری یاد می‌شود. در ۱۱ گرم از چربی بادام درختی ۷ گرم اسیدهای چرب غیر اشباع می‌باشد. با مصرف متعادل بادام درختی می‌توانید کلسترول بد بدن (یا همان LDL) را به طور ویژه‌ای کاهش دهید و در ادامه به افزایش کلسترول خوب بدن یا (HDL) شوید. HDL برای گردش خون و سلامت قلب بسیار مفید و مؤثر است.

پسته مناسب برای لاغری

پسته برای کاهش وزن

پسته یکی از آجیل‌های پرطرفدار در بین تمام مردم جهان است. این آجیل خوشمزه با اینکه دارای قیمت نسبتاً گران و دارای خواص بی‌َشماری است. رنگ و ظاهر پسته هر فردی را به خوردنش تشویق می‌کند؛ در نتیجه افراد به راحتی با مصرف آن می‌توانند به لاغری برسند. ولی باید دقت کنید به خاطر طعم بی‌نظیر آن در خوردنش مراعات کنید، زیرا مصرف بیش از اندازه ان نتیجه معکوسی خواهد داشت.

پسته جزو بهترین آجیل برای لاغری است که هر فردی می‌تواند آن را در برنامه غذایی خود جای دهد؛ زیرا بعد از مصرف آن در انسان احساس سیری کاذب ایجاد می‌شود که فرد را از خوردن غذاهای پرچرب و تنقلات باز می‌دارد. در نتیجه افراد با خوردن پسته ساعت‌ها احساس گشنگی نمی‌کنند. برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن محسوسی باید خوردن پسته را در دراز مدت امتحان کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید. زمانی که پسته در فرد سیری کاذب ایجاد می‌کند، بدن مجبور می‌شود از چربی و کالری انباشته شده در بدن استفاده کند در نتیجه در دراز مدت فرد دچار لاغری می‌شود.

بادام هندی

از بادام هندی نیز می‌توان به بهترین آجیل برای لاغری نام برد؛ چرا که این آجیل سرشار از منیزیم است. در ۱۸ عدد بادام هندی حدود ۵ گرم پروتئین و ۱۳ گرم چربی وجود دارد. همچنین می‌توانید با مصرف نزدیک به ۲۸ گرم بادام هندی نزدیک به ۷۳ درصد منیزیم مورد نیاز بدنتان را جبران کنید. منیزیم یکی از عناصر اصلی بدن برای تنظیم متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بدن است.

به طور کلی اگر شما به سلامتی خود اهمیت می‌دهید بهتر است بادام هندی را در برنامه غذایی خود جای دهید. تنظیم متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها یکی از روش‌های مورد نیاز برای کاهش و تنظیم وزن است. برای اینکه بتوانید از تمام خواص بادام هندی به طور کامل بهره ببرید، بهتر است آن را به همراه نان گندم و قارچ استفاده کنید. این روش نیز به کاهش وزن نیز کمک شایانی می‌کند.

گردو

گردو یکی دیگر از بهترین آجیل برای لاغری است که دارای چربی‌های غیراشباع می‌باشد. وجود چربی‌های غیراشباع در گردو باعث سلامت قلب می‌شود. بهتر است بدانید این چربی‌ها در گردو نسبت به دیگر آجیل‌ها بیشتر است؛ در نتیجه در کاهش وزن نسبت به دیگر آجیل‌ها موفق‌تر است. با مصرف گردو می‌توانید بدن خود را از بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت کنید. وجود اسید آلفالینولنیک در گردو باعث کاهش و در نهایت لاغری فرد می‌شود. در گردو نیز مانند سایر آجیل‌ها اسیدهای چرب سودمندی وجود دارد که به فرد به کاهش وزن کمک می‌کند.

سخن آخر

می‌توان از بهترین آجیل برای لاغری به گردو، پسته، بادام درختی و بادام هندی اشاره کرد. هر یک از این آجیل‌ها دارای خواص بی‌شماری هستند که می‌توانید در کنار روش‌های دیگر کاهش وزن از آن‌ها نیز استفاده کنید. همانطور که گفتیم، در زمان مصرف آجیل‌ها باید به این نکته دقت کنید که مصرف بیش از اندازه آن‌ها باعث ایجاد اضافه وزن در افراد می‌شود، در نتیجه باید بر اساس کالری دریافتی از آنها استفاده کنید. به طور کلی بهترین راه برای کاهش وزن و لاغری استفاده از مواد طبیعی به خصوص آجیل‌ها است تا اینکه از داروهای شیمیایی. برخی افراد برای کاهش وزن و لاغری به خوردن داروهای شیمیایی و مکمل‌های غذایی روی می‌آورند که در دراز مدت باعث آسیب رساندن به کلیه و کبد آن‌ها می‌شود. اگر به دنبال روش سالمی برای لاغری هستید باید صبر پیشه کنید و از مکمل‌های طبیعی استفاده کنید.