آجیل های مخلوط 

نکاتی مهم برای خرید آجیل مخلوط با کیفیت بالا

آجیل مخلوط به عنوان نوعی میان‌وعده، حاصل ترکیب انواع مختلفی از مغزها و میوه‌های خشک است که گاهی می‌تواند همراه با تخمه نیز باشد. خرید آجیل مخلوط به‌دلیل تنوع اجزای به کار رفته در آن، بسیار ارزشمند است و طیف گوناگونی از مواد مغذی را وارد بدن می‌کند.

درصد اجزای به کار رفته در آجیل مخلوط مشخص می‌کند که از چه ارزش غذایی و قیمتی برخوردار است. در این مطلب از برادران حسینی به بررسی بهترین نوع آجیل مخلوط می‌پردازیم و در مورد راهنمای خرید آجیل مخلوط نیز نکاتی را بازگو می‌کنیم. 

انواع آجیل مخلوط

انواع آجیل‌های مخلوط عبارت‌اند از:

  • آجیل هفت مغز

میکس آجیل هفت مغز را باید بهترین و گران قیمت‌ترین انواع آجیل مخلوط ایرانی دانست. این آجیل متشکل از مغز گردوی ایرانی، مغز بادام درختی ایرانی، مغز فندق خام ایرانی، مغز پسته خام، بادام هندی، کشمش سبز، توت خشک و انجیر خشک است. آجیل هفت مغز حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای بدن است که یک عامل خون‌ساز بسیار مهم به حساب می‌آید.

  • آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز از 4 مغز با ارزش اعم از مغز بادام هندی زعفرانی، مغز بادام درختی زعفرانی، مغز فندق برشته و مغز پسته کله قوچی زعفرانی تشکیل شده که در مجموع یکی از خوشمزه‌ترین و با کیفیت‌ترین آجیل‌ها را تشکیل می‌دهند. این آجیل سرشار از پروتئین و اُمگا ۳ است و می‌تواند برای تقویت قوای جسمی و جنسی، سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد مغز و بهبود خواب مفید باشد. 

  • آجیل مخلوط شیرین

این آجیل متشکل از مغز گردو، مویز، مغز پسته، مغز بادام درختی، مغز فندق و مغز بادام هندی خام است. ارزش غذایی و خواص سلامتی آجیل مخلوط شیرین از آن یک ترکیب کم نظیر ساخته که با تأمین بخش بزرگی از انرژی و ویتامین‌های مختلف مورد نیاز بدن، باعث نشاط و سلامتی انسان می‌شود. 

  • آجیل رژیمی

مخلوط مغز بادام درختی خام، مغز فندق خام، مغز پسته خام، مغز بادام هندی خام و مغز تخم کدوی خام باعث ایجاد یک خوراکی با ارزش غذایی بالا اما کالری کم می‌شود. این آجیل که سرشار از چربی‌های مفید برای بدن است، خاصیت غذایی بسیار بالایی دارد و در عین حال می‌تواند برای همه رده‌های سنی به‌ویژه ورزشکاران مفید باشد.

مغزهای مورد استفاده در این ترکیب کاملاً طبیعی هستند و در فرآوری آن‌ها از هیچ‌گونه نمک و مواد افزودنی غیرمجاز استفاده نشده است. آجیل رژیمی به‌دلیل افزایش سطح ایمنی بدن و قوای جسمی و همچنین افزایش حافظه و تمرکز ذهنی، می‌تواند برای کودکان و سالمندان بسیار مفید باشد.

  • آجیل‌های تخمه‌دار

آجیل‌های تخمه‌دار از انواع مختلف آجیل‌هایی هستند که در کنار مغزیجات، تخمه هم دارند. تخمه‌های به کار رفته در این مخلوط می‌توانند تخمه کدو، تخمه آفتاب‌گردان، تخمه کتان، تخمه جابانی (ژاپنی) یا دانه‌هایی مثل شاهدانه و کنجد باشند. معمولاً آجیل‌های تخمه‌دار بیشتر مورد علاقه افرادی هستند که به آجیل‌های شور گرایش دارند.

قیمت آجیل‌های تخمه‌دار که معمولا به عنوان آجیل عید و شب یلدا استفاده می‌شوند، با توجه به نوع و فراوانی تخمه به کار رفته در آن‌ها، از نوسان قیمتی گسترده‌ای برخوردار است. در واقع ارزش قیمتی تخمه و درصد استفاده از آن در ترکیب کلی آجیل نقش به سزایی در تعیین قیمت دارد. 

بهترین نوع آجیل مخلوط

هر ذائقه و سلیقه‌ای، برداشت خاصی از بهترین آجیل مخلوط دارد. در واقع آجیل مخلوط گذشته از اجزایی که دارد، در مناسبت‌های مختلف متفاوت است. آجیل چهار مغز متشکل از بادام + گردو + پسته + بادام زمینی و آجیل هفت مغز متشکل از بادام + پسته + گردو + بادام زمینی + فندق + کاج + کشمش بهترین نوع آجیل‌های مخلوط در بین ذائقه ایرانیان هستند.  افرادی که به میوه‌های خشک مثل زردآلو، آلوچه، انبه، آلبالو و ... را دوست دارند، بهترین آجیل مخلوط را آجیل مشکل گشا می‌دانند. 

قیمت آجیل مخلوط

قیمت آجیل مخلوط برای ما موضوع بی‌اهمیتی نیست. در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه امروز، قیمت کالا یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد. به‌طورکلی، قیمت آجیل مخلوط بستگی به نوع و فراوانی اجزای به کار رفته در آن دارد.

آجیل‌های متشکل از مغزها، قیمت بالاتری در مقایسه با آجیل‌های دارای تخمه دارند. آجیل‌های تازه با مغزهای گران قیمت نیز قیمت بیشتری در مقایسه با آجیل‌هایی که بیشتر اجزای آن‌ها را مغزهای ارزان قیمت‌تر تشکیل می‌دهند، دارند.

کیفیت و اعتبار اجزای به کار رفته در آجیل‌ها در کشش قیمتی آن‌ها تأثیرگذارند. به‌عنوان‌مثال، آجیلی که دارای مرغوب‌ترین پسته رفسنجان است، به مراتب از آجیلی که دارای ارقام دیگر پسته است، قیمت بالاتری دارد. اگرچه کیفیت نقش مهمی در قیمت محصول دارد، اما زمانی که قصد مقایسه آجیل‌های مختلف را دارید، بهتر است با دقت بسیار بالایی اجزا و فراوانی آن‌ها را بررسی کنید تا متوجه اختلاف قیمت آجیل در فروشگاه‌های مختلف شوید. 

راهنمای خرید آجیل مخلوط

دقت در خرید آجیل مخلوط از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ زیرا وجود هرگونه ناخالصی، مواد شیمیایی یا مغزهای خارج از غلاف می‌توانند به نوعی از کیفیت محصول بکاهند. به همین دلیل در زمان خرید آجیل مخلوط باید پس از بررسی دقیق اجزای به کار رفته در آن و میزان سازگاری با سلیقه و ذائقه خود، به ظاهر، رنگ، بو و طعم آجیل نیز توجه داشته باشید.

در برخی از فروشگاه‌های آجیل فروشی شاهد این نکته مهم بهداشتی هستیم که متاسفانه فروشنده در نگهداری و مراقبت صحیح از آجیل کوتاهی کرده و آجیل نه تنها در معرض گرد و غبار قرار دارد، بلکه در تماس با عوامل آلوده دیگری مانند حشرات و حتی جانوران موذی نیز قرار دارد. 

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید آجیل مخلوط علاوه بر مسائل کیفی و ظاهری مربوط به محصول، وضعیت بهداشتی مربوط به نگهداری و عرضه آن نیز توجه داشته باشید. بهتر است خرید آجیل مخلوط خود را از فروشگاهی انجام دهید که متقاضیان و مشتریان زیادی دارد و محصولات تازه‌ای را عرضه می‌کند. 

به طور کلی، زمانی که قصد خرید آجیل مخلوط را دارید بهتر است به این چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • رنگ آجیل نباید به واسطه استفاده از مواد براق کننده شیمیایی، درخشنده و گول زننده باشد. به دنبال آجیلی باشید که از رنگ طبیعی برخوردار باشد نه صرفا آجیل زیبا!

  • ظاهر آجیل هرگز نباید حالت کهنگی، کپک زدگی، ایجاد حفره به وسیله حشرات و ... داشته باشد.

  • مزه آجیل نباید بسیار شور، بسیار ترش باشد و به‌طورکلی فاصله زیادی با مزه طبیعی اجزای آن نداشته باشد.

  • بوی آجیل نباید به‌صورت نامطبوع و تند باشد. توجه داشته باشید که بسیاری از فروشندگان سودجو برای سرپوش گذاشتن به بوی نامطبوع آجیل فاسد و کهنه، آن را بو می‌دهند. 

  • مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید آجیل باید در نظر گرفته شود «خرید آجیل از فروشگاه‌هایی است که از حجم تقاضای بالایی برخوردارند، دارای معروفیت بالایی هستند و در انتخاب و ترکیب اجزای آن طبق نظر کارشناسان تغذیه عمل می‌کنند». 

سخن پایانی

در این مطلب با شما در مورد نحوه خرید آجیل مخلوط با کیفیت صحبت کردیم. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید این محصول از فروشگاه‌های سطح شهر یا خرید اینترنتی، فروشگاهی معتبر خرید کنید. همچنین بهتر است سفارش خرید خود را در حجم کم و تعداد دفعات زیاد تقسیم کنید تا همواره از آجیل مرغوب و تازه استفاده کنید.