کم خونی چیست؟

کم خونی یا آنمی یک نوع اختلال خونی است که در آن هموگلوبین یا گلبول های قرمز کافی، در خون موجود نباشد. یکی از راهکارهای رفع کم خونی تغذیه می باشد. در میان انواع خوراکی ها، آجیل خام برای کم خونی انسان بسیار مفید می باشد. مغزهایموجود در آجیل سرشار از مواد مغذی بوده که به کم خونی افراد کمک شایانی می نماید. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که کدام آجیل برای کم خونی مفید است؟

علائم و نشانه های ناشی از کم خونی :

ضعف و خستگی، نفس تنگی، رنگ پریدگی پوست، سردی دست و پاها، سردرد، سرگیجه، ریزش مو، درد در ناحیه قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب، از دست دادن تمرکز و کاهش استقامت بدن.

چه دلایلی باعث کم خونی می شود ؟

  • تغذیه نامناسب
  • کافی نبودن تولید هموگلوبین
  • تخریب هموگلوبین توسط بدن شما
  • از دست رفتن خون به علت آسیب، قاعدگی و یا سایر علل خونریزی
  • بارداری یکی از شایع ترین دوران کمبود آهن
  • مسائل گوارشی همانند بیماری
  • مصرف دائم انواع دارو ها
  • سن بالای ۶۵

انواع کم خونی :

  • یکی از شایع ترین معضلات این روزها در بین اغلب مردم کم خونی، کمبود و یا فقر آهن است، آهن یکی از حیاتی ترین مواد برای بدن بوده چراکه وجود آن باعث تولید هموگلوبین در بدن می شود تا بتواند جلوگیری کند از رژیم های غذایی نامناسب و …
  • همانطور که آهن برای تولید مناسب هموگلوبین در بدن مورد نیاز است، وجود ویتامین B12 نیز ضروری است و کمبود آن باعث عدم تولید کافی هموگلوبین در بدن می شود که این امر باعث کم خونی می شود.

راه درمان کم خونی :

با یک برنامه ریزی جهت آماده کردن رژیم غذایی مناسب که انواع مغزها و تنقلاتی که به درمان کم خونی کمک می کند را در آن جای داده ایم، می توانیم با استفاه از آن کم خونی را محدود و یا از بین ببریم تا به سلامت کامل دست یابیم.

خواص آجیل برای کم خونی

انواع آجیل برای کم خونی

آجیل ها یکی از مهم ترین و مفید ترین مغزها برای بهبود و درمان کم خونی هستند، هر یک از مغزهای موجود در آجیل به دلیل فراوانی آهن و ویتامین ها کمک فراوانی به از بین بردن کم خونی می کنند.

  • بادام زمینی : به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آهن و فولات به درمان کم خونی کمک می کند و همچنین بخاطر داشتن حجم مناسبی از ویتامین B6، روی و منیزیم، می تواند به جذب بیشتر آهن در افراد مختلف که به کمبود آهن دچار هستند، کمک کند.
  • گردو : دارای منابعی سرشار از ویتامین و فسفر است و به دلیل وجود مس که درون خود دارد، به جذب آهن در بدن کمک می کند.
  • پسته : حاوی مقدار زیادی آهن، پتاسیم و ویتامین B6 است که با مصرف کردن آن سطح هموگلوبین بهبود پیدا می کند که در نتیجه به بهبود کم خونی کمک می کند و تنها مغزی است که می توانید بدون هیچ گونه نگرانی هر مقدار از آن را مصرف کنید چراکه پسته کالری زیادی بالایی ندارد.
  • بادام‌هندی : یکی از پرطرفدار تربن ترکیبات درون آجیل است که می توان با مصرف روزانه تعدادی از آن برای تامین آهن مورد نیاز بدن مفید واقع شود.

در کنار مغزهای عالی و مفید آجیل تعدادی خشکبار نیز موجود هستند که مصرف آن ها باعث جلوگیری از کم خونی در بدن ما می شود.

  • کشمش : یکی از مطلوب ترین و خوش طعم ترین نوع خشکبار است که دارای پروتئین، کلسیم، سدیم، پتاسیم، فیبر بوده و همچنین بخاطر فراوانی آهن درون خودش، مصرف آن برای رشد گلبول های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم و مفید است که مصرف مداوم آن می تواند ما را از خطر کم خونی در امان نگه دارد و یا به بهبود و درمان آن نیز کمک کند.
  • انجیر : حاوی مقدار زیادی ویتامین های B۱، B۲، B۳، B۶، منگنز، سلنیم، پتاسیم و آهن است که با مصرف روزانه ۳ تا ۵ دانه انجیر خشک می توانید به افزایش تا ۲۵ درصدی هموگلوبین کمک کنید تا از ابتلا به کم خونی جلوگیری شود.
  • خرما : سرشار از کلسیم، منیزیم، مس و آهن بوده که مسی که درون خود دارد که برای تولید سلول های خونی بسیار مفید و ضروری است، پس مصرف خرما می تواند عاملی برای جلوگیری از کم خونی باشد.

 

طرز تهیه یک معجون فوق العاده با مغزهایی سرشار از ویتامین  و آهن

برای تهیه این معجون خون ساز تنها کافیه مقداری پسته، گردو، کنجد، موز و آب هویج یا شیر را با هم مخلوط کنید تا طعم یک معجون بی نظیر را تجربه کنید و همچنین با میل کردن این معجون می توانید سلامت بدنتان را تضمین کنید تا از کم خونی جلوگیری کنید و یا می توانید با یک معجون فوق العاده دیگر که آن هم برای کم خونی و افزایش گردش خون در بدن مفید است استفاده کنید، برای تهیه این معجون نیز کافی است یک قاشق غذاخوری عسل، مقداری پودر دارچین، انجیر خشک، چند عدد برگه زردآلو، یک یا دو عدد موز و مقداری عرق بیدمشک را با هم ترکیب کرده و مقداری کنجد روی آن بریزید و نوش جان کنید.

خرید اینترنتی آجیل حسینی

یکی از دلایل اصلی کم خونی، فقر آهن در بدن است. آجیل ها منبع بسیار خوبی از آهن هستند که برای مبارزه با کم خونی استفاده می­شوند. انواع آجیل مفید برای کم خونی عبارت­اند از: گردو، پسته، بادام هندی، فندق و غیره که به آن ها آجیل خون‌ساز نیز می­گویند.

انواع آجیل برای کم خونی

جایگزینی آجیل­های خون‌ساز با دیگر مواد غذایی مضر می­تواند یک راه حل اثربخش برای مبارزه با کم خونی باشد. بیشترین میزان کم خونی در بانوان و کودکان دیده می­شود. در ادامه به توضیح خواص هریک از اجزای آجیل برای درمان کم خونی می‌پردازیم.

برگه زردآلو

زردآلوی خشک در لیست آجیل های شیرین قرار دارد و منبعی سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین C، فسفر و پتاسیم است. بسیاری از بانوان پس از زایمان، خونریزی های فراوانی را تجربه می‌کنند و همین امر در نهایت منجر به کم خونی فرد می­شود. برای بهبود بدن پس از خونریزی های هنگام زایمان، مصرف مداوم برگه زردآلو به شدت توصیه می­شود؛ همچنین این میوه خشک مقوی می­تواند باعث افزایش شیر مادر و جلوگیری از پوکی استخوان نیز بشود.

توت خشک

توت خشک را می­توان منبعی غنی از آهن دانست؛ چراکه کم خونی را درمان کرده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد. افرادی که دارای رژیم غذایی خاصی برای کاهش وزن هستند، می­توانند توت خشک را بدون هیچگونه نگرانی از بابت افزایش وزن استفاده کنند؛ همچنین این میوه خشک محبوب به دلیل داشتن قند طبیعی، سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود. با این اوصاف بهترین جایگزین برای قند، توت خشک است.

بادام درختی

بادام درختی بیشتر از دیگر مغزیجات دارای پروتئین است و علاوه بر آن حاوی آهن و زینک نیز می‌باشد. مصرف روزانه چند عدد بادام می­تواند جایگزین خوبی برای قرص آهن باشد؛ همچنین مصرف مداوم بادام درختی سبب افزایش تولید هموگلوبین در بدن می­شود که در نهایت به سلامت هرچه بیشتر پوست کمک می­کند.

بادام هندی

بادام هندی منبعی غنی از انواع ویتامین ها و عناصر آهن، زینک، کلسیم، منیزیم و غیره بوده و از لحاظ ارزش غذایی، در مقایسه با دیگر آجیل ها، بهترین مغز برای رفع و درمان کم خونی می‌باشد. بادام هندی می­تواند هموگلوبین های خون را تا حد زیادی افزایش دهد.

گردو

گردو، این مغز مقوی دارای مقادیر زیادی از روی، مس، اسیدهای چرب مفید و غیره است؛ همچنین مغز گردوی خام منبعی غنی از آهن می‌باشد. این عضو محبوب از آجیل خون‌ساز به سبب وجود مقادیر بسیار زیادی آهن در خود می‌تواند سبب بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن باشد و مصرف آن برای بانوان در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود.

فندق

فندق دارای انواع ویتامین ها، کلسیم، فسفر، آهن و… است. وجود این مواد معدنی در فندق به علاوه مصرف روزانه آن سبب رفع کم خونی می‌شود. دقت داشته باشید که فندق فشارخون را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید.

تخم مرغ، جگر، اسفناج، ماهی و دیگر مواد غذایی دارای آهن می‌توانند در رفع کم خونی بدن بسیار مؤثر باشند؛ البته مصرف آجیل به سبب داشتن دیگر خواص مفید، بیشتر توصیه می‌شود. به جهت سفارش اینترنتی آجیل باکیفیت و مرغوب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی مراجعه نمایید.