اهمیت تغذیه در کودکی

تغذیه در کودکان یکی از نکات اساسی و مهمی ست که والدین باید حساسیت و دقت بیشتری در آن به خرج دهند. تغذیه ناسالم در دوران اولیه ی رشد می تواند زمینه ساز بسیاری  از بیماری ها در دوران پیری و کهولت سن باشد و ممکن است که این بیماری ها در دوران طفولیت نمود بیرونی نداشته باشد اما مسلما و به طور حتم با افزایش سن به تدریج مشکل ساز خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی فواید آجیل چهار مغز برای کودکان پرداخته ایم.
حتی خیلی قبل از این دوران و زمان بارداری که بافت های اصلی در حال شکل گیری هستند، تغذیه یکی از مهم ترین نکاتی ست که باید به آن توجه ویژه ای شود چراکه در طی این دوران علاوه بر آرامش روانی مادر، سلامت کودک در گروی تغذیه ی سالم و مغذی ست و مادران با مصرف انواع آجیل و خشکبار می توانند به فرزندان خود سلامتی را تفدیم بکنند.

اما به طور کلی کیفیت زندگی بچه ها در دوران بزرگسالی بستگی به تغذیه ی آنها در این دوران دارد از این رو رژیم غذایی ای که تمام ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کند، تأثیر مستقیمی بر روی رشد ذهنی و جسمی کودک خواهد داشت.

مهمترین مواد و ویتامین هایی که کودکان به آنها نیاز دارند عبارتند از: کلسیم،آهن،ویتامین A، ویتامین B12،ویتامین C و ویتامین D.البته این مواد از مهمترین مواد مورد نیاز کودکان هستند، اما دریافت کافی روی و ید نیز مهم هستند. برخی بیماری ها هستند که در آن فرد نیاز به دریافت بیشتری از مواد مغذی دارند. سلیاک،سرطان و بیماری های التهابی روده ازین جمله هستند.

این روزها با توجه به افزایش تنوع تنقلات صنعتی با مواد نگهدارنده ی مضر باعث شده که بچه ها گرایش بیشتری روی این قبیل خوراکی ها داشته باشند زیرا علاوه بر تنوع دسترسی بیشتری نیز دارند اما خبر خوب این است که خوراکی های سالم و خوش طعمی مثل آجیل نیز یکی از پرطرفدارترین تنقلات محسوب می شوند که در ادامه فواید اصلی ترین آجیل ها یعنی آجیل مخلوط چهار مغز را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

فواید چهار مغز

درباره ی آجیل چهار مغز

آجیل مغز به طور معمول شامل پسته، بادام درختی، فندق و بادام هندی می باشد، گرچه با توجه به تنوع زیاد مغزها می توان ترکیبات متنوعی ایجاد کرد اما این ترکیب یکی از متداول ترین مخلوط های ست که رواج دارد.

ترکیب این چهار مغز مجموعه از اصلی ترین و اساسی ترین ویتامین ها و املاح معدنی بدن را تأمین خواهند کرد و به همین دلیل این آجیل مخلوط برای کودکان در حال رشد می تواند بهترین انتخاب باشد.

فواید چهار مغز برای کودکان

به طور کلی آجیل ها، انواع خشکبار و انواع میوه های خشک به دلیل وجود ترکیبات خاصی که دارند تأثیر قابل توجهی بر روی سیستم بدنی می گذاشته و دارای فواید بسیار زیادی هستند که در ادامه نمونه ای از اصلی ترین فواید را بررسی خواهیم کرد.

  • استخوان سازی: کلسیم موجود در آجیل نه تنها به رشد بهتر استخوان ها در کودکان کمک میکند بلکه از پوکی استخوان در کهن سالی جلوگیری می کند.
  • جلوگیری از کم خونی: کم خونی یکی از بیماری های شایع دختران در سنین بلوغ است و از این رو خوراکی هایی مثل آجیل که سرشار از آهن هستند می توانند کمک شایانی به آنها بکند.
  • جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی: پتاسیم موجود در آجیل ها در حفظ سلامت قلب بسیار مؤثر می باشد از طرفی منیزیم موجود در آجیل سبب بهبود جراین خون و حمل بهتر اکسیژن در بدن شده و ضربان قلب را تنظیم می کند.
  • کارکرد بهتر مغز و فعالیت های ذهنی: مجموعه ویتامین ها و املاح معدنی موجود در پسته تأثیر شگرفی بر روی کارکرد مغز گذاشته و باعث بهبود عملکرد آن می شود لذا توصیه شده کودکان در حین درس خواند و یا طی ساعات تفریح در مدرسه از آجیل به عنوان تنقلات مدرسه استفاده کنند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: بسیاری از متخصصان و پژوهشگران در حوزه ی تغذیه مصرف روزانه ی مغزها را توصیه می کنند و معتقدند اگر مغزهایی مثل پسته، بادام و فندق را در رژیم غذایی خود جای دهیم در آینده از بیماری های مهلکی مثل انواع سرطان در امان خواهیم ماند. به طور کلی مغز ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان نه تنها روند پیری را کندتر می کنند که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شوند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: یکی از شایع ترین مشکلات در بین کودکان مشکلات گوارشی و سوء هاضمه است. فیبر موجود در آجیل ها باعث بهبود حرکات رودوی شده و عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کرده و از سوءهاضمه جلوگیری می کند.
  • جلوگیری از افزایش وزن: آجیل می تواند بهترین انتخاب برای بسیاری از کودکانی که زمینه ی چاقی دارند. بسیاری از مغزها همچون بادام درختی و یا بادام هندی از اشتهای کاذب جلو گیری کرده و به طور کلی باعث کمبود اشتها می شوند. به همین دلیل توصیه شده روزانه و دو ساعت قبل از وعده های اصلی غذایی تعداد کمی از مغزهایی مثل بادام درختی مصرف شود.

نکته ی پایانی

یکی از نکات قابل نوجه در مصرف آجیل این است که قبل از مصرف هرکدام از انواع آجیل حتما به این موضوع دقت شود که آلرژی و یا حساسیتی نسبت به مغزهایی مثل فندق یا بادام زمینی نداشته باشید زیرا عدم توجه به این موضوع می تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی منجر به مرگ شود.