میوه خشک 

میوه خشک

میوه خشک از آن دسته محصولاتی است که جدیداً اقبال عمومی به سمت آن روز افزون است اگر شما هم به فکر یک روش سالم برای بهبودی سلامت عمومی‌تان هستید میوه‌های خشک دارای پروتئین یکی از بهترین گزینه‌هاست.

همانطور که می دانید درختان میوه، بوته‌ها و گیاهان در فصل تابستان پر بار و سرسبز هستند و یا اصلاً برخی میوه‌ها مختص یک فصل خاص هستند و مصرف و پیدا کردن میوه‌های تازه در فصل مختص خودشان کار راحتی است اما با نزدیک شدن به پاییز و زمستان این میوه‌ها کمیاب می‌شوند و نیاز به آن‌ها به صورت طبیعی به شدت احساس می‌شود. هنگامی که بحث مصرف میوه در فصل‌هایی که درخت آن ثمر نمی‌دهد به میان می‌آید اولین و بهترین گزینه برای رفع این نیاز خشک کردن میوه‌هاست. میوه‌های خشک تقریباً تمام محتوای آب آن از طریق روش خشک کردن میوه حذف شده است و میوه طی این فرآیند منقبض، کوچک و پر انرژی می‌شود.

میوه‌ها در پروسه خشک شدن مقداری از ویتامین C خود را از دست می‌دهند اما فیبر، آنتی اکسیدان ها و سایر اسیدهای ارگانیک آن‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند. یکی از مزیت‌های این خشکبار این است که حجمش به شدت کمتر از میوۀ تازه است و زمان ماندگاری‌اش بیشتر که این میان وعده جذاب قدمتی هزار ساله دارد.

سیب خشک، توت خشک، آلبالو خشک، زرد آلو خشک و... از محبوب‌ترین میوه‌های خشک هستند که می‌توان از آن‌ها در کنار نوشیدنی‌های گرم و یا سرد یا به صورت جدا برای رفع گرسنگی استفاده شود. علی رغم فواید میوه‌های خشک، متخصصان معتقدند مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشک شده نسبت به میوه‌های تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است البته میوه‌های خشک شده برای مصرف در شرایط خاص مانند کوهنوردی یا سر کار که وقت زیاد و امکان حمل بار زیادی وجود ندارد سودمند است. نکته قابل توجه در مصرف میوه‌های خشک شده این است که با توجه به قیمت روز افزون میوه می‌توان آن‌ها را در فصل‌های فراوانی خشک کرد و در مواقع کمیابی از آن‌ها بهره برد.