چای ماسالا امروزه یکی از بهترین نوشیدنی هایی می باشد که از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است. در مقاله امروز سعی داریم برای شما طرز تهیه چای ماسالا با شیر و خواص آن را به طور کامل بررسی کنیم؛ تا بتوانید از این چای عالی استفاده کنید.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر و خواص آن

برای اینکه بتوانید به خوبی چای ماسالا با شیر را تهیه کنید نیاز دارید دستورالعمل آن را به خوبی بدانید. در ادامه طرز تهیه چای ماسالا به همراه شیر را بیان می کنیم.

مواد لازم و روش تهیه چای ماسالا با شیر

اگر بخواهیم چای ماسالا را برای ۴ نفر آماده کنیم به مواد زیر نیاز خواهیم داشت:

آب: ۱ لیوان

شیر: ۲ لیوان

زنجبیل: ۳ تکه

جوز هندی: ۱ عدد

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

چوب دارچین: ۲ عدد

فلفل سیاه: ۲ قاشق مرباخوری

میخک: ۱ قاشق مرباخوری

چای سیاه: ۱ قاشق غذاخوری

بادیان ختایی: ۳ الی ۴ عدد

نحوه تهیه چای ماسالا شامل مراحل زیر می‌ شود:

مرحله ۱

در این مرحله از نحوه تهیه چای ماسالا باید تمامی ادویه های موجود در ترکیبات این چای را تفت دهیم. ادویه ها را داخل ماهیتابه ای ریخته و به مدت ۳ دقیقه روی اجاق گاز تفت می دهیم. تفت دادن ادویه ها رطوبت آنها را از بین برده و عطرشان را آزاد می ‌کند.

مرحله ۲

تمام ادویه های تفت داده شده را در آسیاب ریخته و میکس می کنیم. برای میکس کردن مواد می توان به جای آسیاب از هاون هم استفاده کرد. به این منظور باید ادویه ها را در هاون بریزیم و سپس آنها را بکوبیم.

مرحله ۳

با توجه به نحوه تهیه چای ماسالا در این مرحله ابتدا آب را در ظرف شیرجوش مناسبی ریخته و منتظر می مانیم تا روی حرارت به جوش بیاید. بعد چای سیاه را داخل ظرف ریخته، به دلخواه خود مقداری هل و گل اضافه می کنیم و منتظر جوش آمدن آن می مانیم. در آخر وقت آن است که شکر را به مواد قبلی اضافه کنیم. معمولا برای شیرین کردن این نوشیدنی از شکر استفاده می شود. در صورت تمایل می توان عسل یا انواع شربت را جایگزین شکر کرد.

مرحله ۴

شیر را به ترکیبات داخل ظرف اضافه کرده و سپس هم می زنیم تا به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن شیر باید ۱ قاشق چایخوری ادویه چای را به موادمان اضافه کنیم و هم بزنیم تا به نحوی مطلوب ترکیب شده و به جوش بیاید. سپس شعله اجاق گاز را کم می کنیم و اجازه می دهیم ترکیب ما به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. بعد از گذشت این مدت می توانیم ترکیب تهیه شده را از صافی عبور داده و در لیوانی بریزیم. به این ترتیب ۴ فنجان چای ماسالا در اختیار خواهیم داشت.

در بخش بعدی مقاله طرز تهیه چای ماسالا با شیر و خواص آن و فواید مصرف این نوشیدنی خوشمزه و پرخاصیت آشنا خواهید شد.

خواص چای ماسالا با شیر

بهتر است این نکته را به خوبی در مورد این چای بدانید که موارد بسیاری را می توان تحت عنوان خواص چای ماسالا با شیر ذکر کرد از جمله:

  • برای هضم غذا مفید است
  • التهاب دستگاه گوارش را کم می کند
  • در کنترل انسولین و گلوکز خون موثر است
  • از خواص ضدسرطانی برخوردار است
  • مانع از ایجاد عفونت باکتریایی می شود
  • خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد
  • خستگی را برطرف می ‌کند
  • در رفع جوش، آکنه و چین و چروک موثر است

مقاله مرتبط :” طرز تهیه چای ماسالا فوری چگونه است؟”

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی طرز تهیه چای ماسالا با شیر و خواص آن پرداختیم؛ بهتر است بدانید چای ماسالا می تواند خواص بسیار زیادی داشته باشد مانند هضم بهتر غذا، از بین بردن خستگی، رفع جوش و آنکنه و موارد بسیار زیاد دیگری که می توانید از همه ی آن ها استفاده لازم را داشته باشید.