آیا میوه خشک باعث چاقی می شود؟

وزن و سلامتی شما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، از ژنتیک گرفته تا میزان فعالیت شما در طول روز می تواند تاثیر گذار باشد؛ بنابراین تنها نمی توانید با تکیه بر رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهید. میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه اغلب کالری بالاتری دارند و در نتیجه بیشتر موجب افزایش وزن خواهند شد اما اگر بیشتر از حدی که کالری می سوزانید کالری استفاده نکنید با مصرف میوه خشک وزن تان اضافه نخواهد شد. در صورتی که میزان پروتئین ورودی به بدنتان را کنترل کنید، میوه خشک ها با میزان مواد مغذی ای که دارند حتی می توانند به کاهش وزن هم کمک کنند. در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که آیا میوه خشک چاق می کند؟

چرا کالری میوه خشک بیشتر است؟

تعادل میان میزان کالری که در روز مصرف می کنید با میزان کالری ای که در طول روز می سوزانید نقش مستقیمی بر روی وزن شما خواهد داشت. اگربه طور معمول میزان کالری ورودی شما از میزان کالری ای که می سوزانید بیشتر باشد وزن تان افزایش می یابد و بر عکس اگر میزان غذای مصرفی شما مقدار کالری مورد نیاز شما در روز باشد وزن تان کاهش خواهد یافت.
میوه های خشک تقریبا می توانند به هر رژیم غذایی اضافه شوند. چه یک رژیم کالری سوز برای کاهش وزن باشد و چه یک رژیم برای ثبات وزن و چه رژیم هایی برای افزایش وزن؛ با این حال، چون میوه های خشک در طول فرآیند آماده سازی آب شان خارج شده و حجم کمتری داشته، به طرز مشهودی بیش تر از میوه های تازه کالری دارند.
به طور مثال، یک فنجان انگور و یک فنجان کشمش را  در نظر بگیرید. یک فنجان کشمش در مقایسه با یک فنجان انگور حاوی تعداد بیشتری کشمش می باشد و بنابراین کالری بیشتری هم خواهد داشت. یک فنجان انگور ۱۰۰ کالری و یک فنجان کشمش ۴۰۰ کالری دارد. این قضیه برای میوه های دیگر هم به همین صورت است و معمولا میزان کالری میوه های خشک معمولا ۴ برابر بیش تر از نمونه ی تازه ی آن است.

میوه خشک برای لاغری؟

بر اساس یک تحقیق ۵ ساله بر روی رژیم غذایی که در سال ۲۰۱۱ در نشریه ی تحقیقات تغذیه منتشر شده، میوه های خشک با وجود کالری بالایی که دارند حتی در صورتی که بیشتر از حد نیاز مصرف شوند باعث کاهش وزن خواهند شد به بیان دیگر اضافه کردن میوه خشک به رژیم غذایی احتمالا باعث افزایش وزن نمی شود و در عوض می تواند با کاهش وزن کمک کند.
در این آزمایش پژوهشگران الگوهای غذایی حدود ۱۳۰۰۰ آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که کسانی که روزانه حداقل یک هشتم فنجان میوه خشک مصرف می کنند در مقابل کسانی که میوه خشک مصرف نمی کنند کمتر در معرض چاقی قرار گرفته بودند.

این یافته ها الزاما به این معنا نیست که مصرف میوه خشک باعث کاهش وزن می شود، چراکه به غیر از این مورد به طور کلی افرادی که میوه خشک مصرف می کردند نسبت به بقیه رژیم غذایی سالم تری داشته و تنها ثابت کردند که میوه خشک مستقیما باعث افزایش وزن نمی شوند.

آیا میوه خشک چاق کننده است؟

فواید بی نظیر میوه خشک

همان طور که هیچ غذایی نمی تواند فقط وزن شما را افزایش دهد، میوه های خشک علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن می شوند، دارای مواد مغذی ای می باشند که چربی سوز هستند. میوه های خشک معمولا دارای فیبر زیادی بوده که این فیبر باعث می شود شما احساس سیری کنید و این به کاهش وزن شما کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر این فیبر غذایی حرکات رودوی را منظم کرده و از یبوست جلوگیری خواهد می کند.

از طرفی میوه های خشک دارای آهن زیادی هستند، این ماده معدنی کمک می کند که سطح اکسیژن شما بالا باشد و همیشه پرانرژی و فعال باشید. آهن همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن داشته و به غیر از این در ترکیبی از DNA که شامل تولید سلول جدید است نقش اساسی دارد. تا به اینجا برخی از فواید و خواص میوه خشک را برای شما بیان کردیم ولی بهتر است بدانید این خواص بسیار زیاد می باشند که بهتر است تمامی آن ها را بدانید.

میوه های خشک رژیمی بخرید

چه هدفتان افزایش وزن باشد و چه کاهش آن، سالم ترین نوع میوه خشک را انتخاب کنید. از میوه خشک هایی که به آنها شکر اضافه شده دوری کنید و انواعی را انتخاب کنید که دارای قند طبیعی هستند چراکه میوه های خشکی که به آنها شکر اضافه شده دارای کالری بالاتر و بدون هیچ ماده ی مغذی هستند. بنابراین حتی اگر قصد افزایش وزن دارید بهتر است برای کالری ورودی بیشتر، میوه های خشک با قند طبیعی بیشتر مصرف کنید.

خرید اینترنتی آجیل حسینی