یکی از خوراکی های بسیار مفیدی که می توانید از آن استفاده لازم را داشته باشید میوه خشک می باشد باید این نکته را به خوبی در مورد میوه های خشک بدانید که تمامی آن ها برای بدن خواص و ویژگی های بی شماری دارند که می توانید از آن ها برای سلامتی بدن خودتان استفاده کنید. به همین دلیل است که در این مقاله می خواهیم به بررسی خواص میوه خشک برای شما بپردازیم تا بتوانید از آن ها نهایت استفاده را داشته باشید.

میوه خشک چه قدر سالم است؟

کشمش، انجیر خشک، موز خشک، چیپس نارگیل، آلوهای خشک و همچنین سایر میوه های خشک یک جایگزین طبیعی برای تنقلات شیرین و مضر هستند. سرشار از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند که در واقع یک مشت غذای مغذی برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها هستند.
میوه خشک معمولا نسبت به میوه های تازه حجم کمتری دارند به همین خاطر این قابلیت را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن مقدار زیادی از آن در یک وعده مصرف  شود. به علاوه، برخی از انواع میوه خشک با شکر خشک می شوند تا طعم بهتری داشته باشند و به همین خاطر قبل از مصرف باید مطمئن شوید تا به آن شکر افزوده نشده باشد.

خواص میوه خشک به صورت کلی

کاهش ریسک ابتلا به دیابت می تواند از مهم ترین خواص کلی میوه خشک باشد. میوه های خشک شده ای مثل کشمش بهترین دارو برای کنترل قند خون و بهبود بیماری دیابت است. ریسک دیابت با مصرف میوه های خشک و مفید کاهش می یابد. با تقویت سیستم ایمنی بدن و ارتقای میزان سلامتی افراد می توان از بروز بیماری ها جلوگیری کرد. خواص میوه خشک از نظر علمی برای موارد بالا اثبات شده است.

مصرف انبه خشک در دوران بارداری بسیار توصیه می شود. این میوه برای حفظ سلامت جنین بسیار مفید خواهد بود. وجود مقادیر بالایی از ویتامین سی سبب افزایش سطح کیفی در بدن انسان و بهبود سیستم بدنی افراد می شود.

وجود عفونت های بسیار مزمن در بدن سبب می شود افراد دارای ضعف شدیدی شوند. بهترین راه استفاده از میوه های خشک برای اصلاح شرایط جسمانی است. سیستم ایمنی بدن به هنگام بارداری ضعیف می شود به همین خاطر برخی میوه های خشک انتخاب مناسبی برای این دوران هستند. برای مثال سیب و پرتقال خشک برای زنان باردار فواید زیادی دارد. خواص میوه خشک برای تقویت عمومی بدن زنان باردار اثبات شده است.

پیشگیری و مدیریت طبیعی دیابت

با وجود اینکه میوه های خشک قند زیادی دارند اما در پیشگیری از دیابت و بهبود علائم آن کمک می کنند. در مقاله ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال تغذیه به چاپ رسید متخصصان تغذیه ثابت کردند که مغز ها و میوه های خشک فواید زیادی برای دیابت دارند.  محققان دریافتند کسانی که میوه خشک مصرف می کنند مواد مغذی بیش تری دریافت کرده، وزن کمتری داشته و خطر ابتلا به دیابت در آنها کاهش می یابد. از طرفی برخی از آنتی اکسیدان های موجود در انگور و دیگر میوه های خشک قادرند ترشح انسولین را بهبود بخشند و از لوزالمعده در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت کنند.

تقویت سیستم ایمنی

اکر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، میوه های خشک یک انتخاب عالی برای میان وعده های شما محسوب می شوند. چراکه معمولا میوه های خشک سرشار از ویتامین A، ویتامین C و آهن هستند و علاوه بر این برخی از میوه های خشک شده کالری کمی دارند.
به طور کلی ویتامین C به عنوان یک تقویت کننده ی ایمنی بدن شناخته می شود. این ویتامین می تواند سیستم دفاعی بدن را بالا برده و از پوست شما را در برابر  استرس اکسیداتیو محافظت و از التهابات جلوگیری کند. به غیر از این، از آسیب های اکسیداتیو ناشی از آلودگی ها پیشگیری و آنزیم های تنظیم کننده ی سم زدایی سلولی را فعال می کند.

پیش گیری از افسردگی و اضطراب

به طور کلی مصرف میوه ی خشک فواید زیادی دارد، از داشتن حال خوب گرفته تا یک پوست جوان و تنظیم سیستم گوارشی از خواص این خوراکی می باشد. اما یکی از فواید ناگفته ی آنها کمک به اضطراب و افسردگی است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال بیولوژی ترکیه چاپ شد، موش هایی که زغال اخته ی خشک شده مصرف می کردند اضطراب و افسردگی کمتری داشتند از طرفی کارایی و خواب آنها نیز بهبود یافته بود.

هضم راحت تر غذا

اگر مشکل یبوست دارید، آلوی بخارا بهترین خوراکی برای درمان آن است. به طور کلی این میوه نقش موثری را در بهبود حرکات رودوی دارد. میوه های خشک و بخصوص آلوی خشک سرشار از فیبر محلول و نامحلول می باشد که موجب تقویت سلامت دستگاه گوارش و سلامت عمومی بدن می شود.

خواص میوه خشک در بارداری

خواص میوه خشک برای بارداری ثابت شده است. برای داشتن یک تجربه بهتر در بارداری و ثبات شرایط شما نیاز به استفاده از مواد درجه یک خواهید داشت. برای حفظ سلامت جنین مادران باردار نیاز به بهره گیری از منابع غنی از آهن دارند. میوه های خشکی مثل کشمش خشک و آلو خشک غنی ترین منابع طبیعی برای مادران باردار خواهند بود. وجود مقادیر بالایی از فیبر و کلسیم در این میوه های خشک می تواند به سلامت جنین کمک زیادی کند.

سلنیوم و پتاسیم از جمله نیازهای اصلی بدن انسان هستند که باید طبق یک زمانبندی مناسبی اصلاح شوند. سیستم دفاعی بدن زنان باردار به دلیل شرایط خاص بدنی ممکن است متغیر باشد. بهترین کار استفاده از منابع غذایی تقویت کننده عمومی بدن و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

میوه خشک برای تمامی سنین یک منبع غنی محسوب می گردد. وجود آنتی اکسیدان های قوی در این منابع عالی کمک زیادی به رشد جنین و حفظ سلامتی آن ها خواهد کرد.

میوه خشک چه خواصی دارد؟

 

خواص میوه خشک برای کودکان

خواص میوه خشک برای کودکان بر اساس منابع معتبر علمی به شرح زیر خواهد بود.

میوه های خشک یک منبع تغذیه ای سرشار از پروبیوتیک هستند. از این رو بهترین ماده غذایی برای افزایش سرعت رشد کودکان خواهند بود.

درمان یبوست در کودکان و نوزادان معمولا فرایند بسیار سخت و پیچیده ای دارد. باید برای رفع بیماری های گوارشی کودکان به سرعت عمل کرد. خواص میوه خشک آلو و انواع ملین های طبیعی برای این مورد بسیار زیاد است.

کم خونی در بین کودکان، یک بیماری رایج می باشد. کافی است از یک فرایند بسیار مناسب برای رفع این بیماری در کودکان بهره ببرید.

یک داروی فوق العاده برای درمان کبد چرب و تقویت کلیه

توت خشک بهترین دارو برای درمان مشکل ضعف سیستم ایمنی بدن است. با تقویت سیستم ایمنی بدن شرایط بدن بهتر شده و سلامتی فرد نیز بهبود می یابد. کبد یکی از اعضایی است که به سرعت از سایر ارگان ها تاثیر می پذیرد. برای حفظ سلامتی کبد لازم است از یک داروی فوق العاده حرفه ای استفاده شود.

توت خشک توانایی ترمیم مشکلات التهابی کبد را نیز داراست. در این صورت کبد چرب شما به راحتی با این میوه خشک رفع می شود. از دیگر فواید میوه خشک برای کبد می توان به اصلاح شرایط متابولیسم بدن افراد نیز اشاره کرد.

کلیه های شما نیز به یک منبع تقویت کننده نیاز دارند. با تقویت عمومی اندام کلیه بیشتر مشکلات مرتبط با این اندام برطرف خواهد شد. برای مثال بیماری های شب ادراری در کودکان و سنگ کلیه ممکن است با این میوه های خشک درمان شوند. بهتر است برای درمان بیماری های حاد خود از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. خواص میوه خشک توت برای مشکلات گوارشی مرتبط با کلیه و سایر اندام های گوارشی نیز اثبات شده است.

خاصیت میوه خشک بیشتر می باشد یا میوه خشک؟

به طور کلی مقایسه میوه خشک و تازه امری اشتباه است. واقعیت این است که هر دوی این میوه ها فواید و مضرات مربوط به خود را دارند. با این وجود می توان خواص میوه خشک و تازه را به صورت جداگانه بررسی کرد. در ادامه با مقایسه نقطه ضعف های این دو میوه فرایند مقایسه را کامل می کنیم.

میوه خشک در حالت کلی بر روی سلامت اعضای اصلی بدن انسان تاثیر گذار است. برای مثال سیستم گوارش انسان با کمک میوه خشک عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. رحم زنان، پوست و موی زنان و مردان به خوبی از فواید میوه خشک بهره مند می شوند.

خشک کردن میوه بر روی میزان مواد مغذی آن می تواند اثرات منفی بگذارد. کاهش یا افزایش حجم ویتامین ها بستگی به میزان خشک شدن میوه ها دارد. برخی مواقع کمبود رطوبت در میوه خشک سبب کاهش میزان ویتامین های محلول در آب خواهد شد. ویتامین ها و مواد معدنی کمتری در میوه خشک وجود دارد. میوه خشک به رفع عطش انسان کمکی نمی کند. این میوه ها به اندازه میوه تازه قادر به تامین آب بدن مورد نیاز انسان نخواهند بود.

خواص میوه خشک در صورت خشک شدن با دستگاه های صنعتی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. کاهش حجم پروتئین در این میوه بر اثر خشک کردن اتفاق خواهد افتاد.

میوه تازه نسبت به نمونه خشک دارای ماندگاری زیادی ندارد. میوه تازه طعم اصلی عالی و عطر و طعم بسیار متفاوتی خواهد داشت. خواص میوه خشک از نظر بیشتر بودن زمان ماندگاری بالا است.

از مزایای کلی و مشترک میوه تازه و خشک می توان به تقویت بدن اشاره کرد. میوه های مختص هر فصل در سایر فصل ها قابل دسترسی نیستند. به همین خاطر این مورد می تواند از معایب میوه تازه باشد. البته ویتامین های موجود در میوه تازه بیشتر است. با این وجود این ویتامین ها در تمامی فصول سال در دسترس نیستند.

نتیجه گیری کلی این مطلب تایید کننده خواص نهایی میوه خشک است. البته طبق یک نظریه علمی میوه های خشک عناصر کلی بیشتری برای بهره وری سیستم گوارش انسان دارند. در نتیجه جذب ویتامین های آن ها سریع تر و بهتر اتفاق می افتد. با این اطلاعات می توان فواید میوه خشک را بیشتر دانست.

کالری موجود در میوه تازه بیشتر از میوه های خشک بوده و برای افراد چاق چندان توصیه نمی شود. اگر فرد لاغری هستید و به دنبال یک غذای سالم و سرشار از ویتامین هستید، میوه خشک هم می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. بازدارنده های طبیعی پوست نیز در میوه های خشک بیشتر یافت می شوند.

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟

ویتامین های زیادی در دل میوه خشک موجود است. خواص میوه خشک حتی نسبت به میوه تازه در برخی مواقع بیشتر است. میوه خشک به جهت تامین ویتامین های مورد نیاز بدن و رفع تمامی نیازهای آن بسیار محبوب است. با تامین نیاز واقعی بدن و از بین رفتن احساس سیری کاذب، مشکلات تغذیه ای برطرف خواهد شد. کربوهیدرات و پروتئین بیشتری در انواع میوه های خشک موجود است. از این رو خواص فوق العاده ای برای این میوه های استثنایی می توان در نظر گرفت.

خرما و کشمش و زردآلوی خشک،  متابولیسم پایه بدن را افزایش می دهند. این موضوع به روند لاغری در افراد کمک زیادی خواهد کرد. وجود ویتامین دی و کلسیم در میوه های خشکی مثل آلو سبب جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان خواهد شد.

خواص میوه خشک می تواند شما را از پوکی و ضعف شدید در ناحیه استخوان ها نجات دهد. امگا ۳ و آنتی اکسیدان های بسیار عالی در انواع میوه های خشک یافت می شوند.

انواع ویتامین های گروه آ و گروه بی به همراه انواع ویتامین های خانواده ایی در میوه های خشک وجود دارد. بر اساس مشکل شما و کمبودهای تغذیه ای لازم است از برخی میوه های خشک بیشتر استفاده کنید.

میوه های خشک چاق کننده

به نظر شما کدام میوه ها می توانند چاق کننده باشند؟ موز خشک جذابیت بسیار زیادی برای کودکان خواهد داشت. این تنقلات سالم و متفاوت سبب وزن گرفتن کودکان بسیار لاغر و ضعیف خواهد شد. شما به راحتی می توانید این میوه را با کره بادام زمینی ترکیب کرده و عصرانه ای خوش طعمی تهیه کنید. با انواع کیک و شیرینی به همراه موز خشک شده می توان برای بچه ها یک میان وعده سالم آماده کرد. فواید میوه خشک از این طریق نیز حفظ خواهد شد.

گوشت نارگیل نوع دیگری از میوه های چاق کننده بوده و ۹۹ کالری دارد. گوشت نارگیل خشک شده می تواند یک منبع غنی منگنز و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن باشد. فسفر و مس زیادی در این نوع از میوه های خشک یافت می شود.

شاید خرما مهم ترین میوه خشک چاق کننده باشد. جالب است بدانید که خرما میوه ای دو جانبه است. برای چاقی و لاغری همزمان از خرما استفاده می شود.

مواد مغذی زیادی در خرما وجود داشته و به صورت طبیعی و تازه به بدن انسان انتقال داده می شود. بیشترین فسفر و کلسیم مورد نیاز بدن شما در خرمای خشک وجود دارد. در منابع غنی طب اسلامی به فواید میوه خشک اشاره شده است. برای مثال مصرف خرمای خشک به صورت ناشتا و همراه با آب سبب چاقی می شود. عدم مصرف آب به همراه خرما نیز، افراد را به سمت لاغری سوق می دهد.

جمع بندی

خواص میوه خشک در انواع گوناگون برای سلامتی تمامی افراد از سنین پایین تا بالا کاملا مفید و تایید شده است. انواع میوه خشک به دلیل دارا بودن ویتامین ها برای زنان باردار نیز توصیه می شود. شما می توانید علاوه بر استفاده از میوه تازه از خواص میوه خشک نیز بهره مند شوید.