انواع زرشک

معرفی انواع زرشک

زرشک یکی از میوه های شناخته شده در ایران است چراکه ۹۵ درصد زرشک دنیا را خراسان جنوبی تامین می کند. بنابراین یکی از اقلام اساسی در صادرات ایران است. زرشک که خواص بسیار زیادی هم دارد، یک جزءجدانشدنی سفره های ایرانی است. در این مقاله می خواهیم انواع زرشک را خدمت شما معرفی کنیم.

یکی از نکات قابل ذکر این است که منظور از انواع زرشک، انواع فرآوری شده ی آن است که با توجه به قیمت و مرغوبیت تقسیم بندی شده اند وگرنه مانند انواع خرما از درختان مختلفی به دست نمی آید. در ادامه ضمن معرفی انواع زرشک، پروسه ی فرآوری آن را نیز شرح خواهیم داد.

 

زرشک دانه اناری

پروسه تولید زرشک دانه اناری فورا بعد از برداشت آن در مهرماه شروع می شود. برای این منظور زرشک ها را در حالی که هنوز از شاخه جدا نشده بر روی سطحی پهن کرده و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داده تا خشک شوند. برای اینکه محصول یک دستی حاصل شود مدام آن را زیر و رو و جا به جا می کنند. با این کار از پوسدگی و فساد زرشک ها نیز جلو گیری می کنند.

بعد از خشک شدن،زرشک ها را به اصطلاح بادکشی می کنند. به این معنا که به وسیله باد یا در فضای طبیعی و یا ایجاد باد مصنوعی برگ ها از دانه های محصول اصلی جدا می شوند. پس از آن زرشک ها در کارتن هایی بدون پلاستیک یا لمینت تا زمان فرآوری بعدی در محل خنک و به دور از آفتاب نگهداری می شود.

انواع زرشک چیست

بعد از این مرحله زرشک ها را در دستگاه سورت قرار می دهندتا خار و خاشاک،برگ و سنگ های چسبیده به زرشک جدا شده و آماده ی بسته بندی شود.

این نوع زرشک نسبت به انواع دیگر زرشک دارای کیفیت پایین تری است اما از آنجایی که قیمت ارزان تری دارد مشتریان بیشتری نیز دارد.

 

زرشک پفکی 

این نوع زرشک ۲ تا ۶ ماه بعد از اولین برداشت به بازار عرضه می شود چراکه پروسه ی تولید آن طولانی تر است اما از طرفی رنگ قرمزتر و بهتری نسبت به انواع دیگر زرشک دارد.

فرآیند تولید زرشک پفکی بدین صورت است که شاخه های بریده شده ی زرشک را (مانند خوشه های انگور برای تولید کشمش) با نخ آویزان می کنند تا خشک شوند. این پروسه نیاز به یک فضای بسیار وسیع دارد تا هوا در بین شاخه ها جریان داشته باشد و رطوبت بین خوشه ها از بین رفته و از فسادوکپک زرشک ها جلو گیری شود. از آنجایی که این زرشک در معرض نور آفتاب و جریان هوای گرم قرار نمی گیرند، رنگ طبیعی و قرمز خود را حفظ می کنند.

بقیه ی پروسه ی آن نیز مانند زرشک دانه اناری سپری می شود یعنی بعد از بادکشی و دستگاه سورت، بسته بندی و وارد بازار می شود.

زرشک پفکی به دلیل مرغوبیتی و رنگ قرمز طبیعی اش، یک نوع زرشک صادراتی محسوب می شود. که برای تهیه آن با قیمت مناسب می توانید سری به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی بزنید.

 

زرشک کوهی ارگانیک

زرشک کوهی برعکس انواع دیگر زرشک که در خراسان جنوبی کشت می شوند، به صورت خود رو در مناطق شمالی کشور مثل بجنورد و حاشیه جنگل گلستان رشد می کند و به همین دلیل نسبت به انواع دیگر زرشک حجم تولید کمتری داشته و کمیاب تر است. رنگ آن نیز نسبت به دو نوع زرشک دیگر پررنگ تر و متفاوت است.