زرشک بوته ای است که میوه و ساقه آن می تواند در درمان و کنترل بسیاری از بیماری ها موثر باشد. در این میان بیماران قلبی که ۶۰ درصد افراد در سنین مختلف را تشکیل می دهند، می توانند با مصرف زرشک به تقویت قلب و بهبود جریان خون خود بپردازند. به همین دلیل ما نیز در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید آب زرشک برای قلب بپردازیم.

درباره زرشک

زرشک میوه ای سرد و خشک است که در مناطق گرمسیری می روید و دارای انواع مختلف دانه دار و بی دانه می باشد. ترکیبات این میوه دارای بربرین، ، قند، کربوهیدرات، بربامین و … می باشد که هر کدام می توانند نقش تاثیرگذاری بر سلامت قلب داشته باشند.

تشریح فواید آب زرشک برای قلب

بسیاری از بیمارانی که درگیر بیماری های قلبی می باشند به مصرف داروهای شیمیایی مشغول هستند، داروهایی که ممکن است دارای عوارض باشند و بر سلامت دیگر قسمت های بدن تاثیرگذار باشند.

این بیماران برای بهبود و کنترل بیماری های قلبی خود می توانند در کنار مصرف این داروها از عصاره و آب زرشک در غذاها و یا نوشیدنی های خود استفاده کنند و تاثیرات خوبی بر سلامت قلب بگذارند.

متخصصان بر این باورند که بیماری های قلبی به طور ناگهانی شروع نمی شوند بلکه کم کم خود را نشان می دهند و در صورت بی توجهی شدت می یابند. از نشانه های ابتلا به این بیماری ها می توان به خستگی های مکرر، تنگی نفس، کم شدن اشتها و … اشاره کرد.

به همین دلیل پزشکان معتقد هستند افراد می توانند با روش های خانگی و استفاده از مواد غذایی مانند زرشک، کمی روند رشد این بیماری را کنترل کنند و این نارسایی ها را از بین ببرند.

بیماران قلبی به خوبی می توانند با استفاده از ترکیب بربرین آب زرشک، اثرات پر فشاری خون که منجر به ایجاد آسیب های قلبی می شود را از بین ببرند. قابل ذکر است که از فواید آب زرشک برای قلب می توانیم به این مورد اشاره کنیم که این میوه با استفاده از ترکیبات مهمی مانند بربرین می تواند به خوبی به تنظیم غلظت یون کلسیم و ضربان قلب بپردازد و از قلب در برابر آسیب های بافتی جلوگیری کند.

وجود این دو ماده در این میوه می تواند به نوعی احتمال خطر سکته را در افراد کاهش دهد. زیرا سکته های قلبی در اثر ضعف جریان قلب و نامنظم شدن ضربان قلب صورت می گیرند.

در ادامه تشریح  فواید آب زرشک برای قلب باید به این مورد اشاره کنیم که ضربان قلب نامنظم به این معنی است که قلب یا خیلی سریع و یا خیلی کند بزند. عموما نامنظمی ضربان قلب را خود افراد احساس می کنند زیرا با درد در ناحیه قفسه سینه همراه می باشد که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنند چون ممکن است مرگ آور باشد.

در این میان افراد با نوشیدن دو لیوان آب زرشک در طول روز می توانند این نامنظمی را رفع کنند و یا در طولانی مدت آن را کنترل کنند.

از دیگر فواید آب زرشک برای قلب می توان به این مورد اشاره کرد که بربامین موجود در این عصاره به خوبی می تواند با تنظیم میزان کلسترول و دفع ویروس ها و باکتری ها از بدن بر سلامتی قلب تاثیرگذار باشد.

خرید زرشک

قابل ذکر است که در صورت تنظیم نبودن میزان کلسترول موجود در بدن، رگ های خونی نازک می شوند و اکسیژن و خون کافی و لازم به قلب نمی رسند و افراد دچار حمله های قلبی می شوند.

گل و میوه زرشک

مواد موجود در آب زرشک به خوبی می توانند به جذب آهن بپردازند، آهن می تواند کمبودهای خونی را در افراد جبران کند.

گفتنی است افراد در سنین مختلف و به خصوص سالمندان می توانند با مصرف آب زرشک طبیعی میزان گردش خون خود را بهبود ببخشند و رگ های خونی خود را باز کنند تا هم سلامت قلب تضمین شود و هم روند اکسیژن رسانی به دیگر اندام های بدن به راحتی صورت بگیرد.

از دیگر فواید آب زرشک برای قلب می توان به این مورد اشاره کرد که این میوه با داشتن مقدار زیادی از ویتامین ها می تواند دارای خواص آنتی بیوتیکی خوبی باشد.

طرز تهیه آب زرشک طبیعی در منزل

همیشه در فصل پاییز افراد در سنین مختلف دارای غلظت خون بالایی می شوند که این غلظت می تواند بر سلامت قلب و نحوه گردش خون آنها تاثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل مصرف نوشیدنی های مختلفی مانند آب زرشک می تواند این غلظت را کنترل کند و به سلامتی قلب منجر شوند.

در ادامه بررسی فواید آب زرشک برای قلب باید به این مورد اشاره کنیم که افراد برای تهیه بهترین آب زرشک می توانند از اوایل فصل پاییز نسبت به انجام این کار اقدام کنند و نسبت به خرید زرشک پلویی و یا سیاه اقدام کنند.

مرحله اول

افراد در مرحله اول برای تهیه آب و نوشیدنی این میوه باید آن را خریداری و از بوته خود خارج کنند و در مقداری آب استراحت دهند. زمان این استراحت باید بیش از ۲۴ ساعت باشد.

مقدار آب ریخته شده بر روی زرشک ها باید طبق قاعده باشد، بدین صورت که به ازای هر نیم کیلو زرشک می توانیم از دو پیمانه آب استفاده کنیم.

قابل ذکر است افراد باید دقت کنند که آب زرشک ها را در ظروف شیشه ای و یا پلاستیکی نگهداری کنند تا رنگ و طعم آنها تغییر نکند.

بوته های زرشک

مرحله دوم

بعد از گذشت ۲۴ ساعت که زرشک ها در آب استراحت کردند، باید آنها را همراه با آب در مخلوط کن بریزیم و سعی کنیم آنها را با دور کم مخلوط کنیم.

در هنگام مخلوط شدن باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که زرشک ها خیلی ریز نشوند تا در هنگام استخراج بتوانیم تفاله ها را به خوبی از آب جدا کنیم.

مرحله سوم

بعد از همه این اقدامات باید مواد مخلوط کن را در پارچه های توری و یا صافی هایی با دانه های ریز ریخته و آب زرشک را بگیریم. در ادامه باید آب زرشک تهیه شده را در ظروف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنیم.

البته خیلی از افراد نیز از روش دیگری برای تهیه این نوشیدنی استفاده می کنند. آنها بعد از تمیز کردن و شستن زرشک ها، آنها را در قابلمه ریخته و در مقداری آب می جوشانند و اجازه می دهند، زرشک ها تا حدی که رنگ طبیعی خود را از دست ندهند، در آب بجوشند و سپس در صافی های معین، تفاله های آنها را بیرون می کشند.

گفتنی است افراد مختلف مصرف این نوشیدنی را با غلظت و طعم های متفاوت می پسندند. افراد در هنگام مصرف این نوشیدنی در صورت غلظت زیاد می توانند به آن آب اضافه کنند و با توجه به مزاج خود نوشیدنی را به صورت ترش، شور و شیرین میل کنند.

کلام آخر

قلب یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشد که وظیفه گردش خون به تمام نقاط بدن را برعهده دارد و در صورت آسیب دیدن می تواند، سبب ایجاد خطرات زیادی بر سلامتی افراد باشد.

به همین دلیل افراد می توانند از داروها و نوشیدنی های گیاهی برای سلامتی و تنظیم عملکرد آن استفاده کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم به فواید آب زرشک برای قلب بپردازیم و با تشریح روش تهیه آسان آن، افراد را به استفاده از این نوشیدنی ترغیب کنیم. این نوشیدنی سرد می تواند با تاثیر بر غلظت خون و ضربان قلب به درمان بیماری های قلبی بپردازد.