بدون شک همه ما از کشمش در رژیم غذایی خود استفاده کرده ایم و از خواص درمانی آن آگاه هستیم. کشمش همان انگور خشک شده بوده و دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است. اما برای عده ای این سوال پیش آمده است که آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد یا خیر؟ ما ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم سپس در مورد خواص کشمش و انواع آن توضیحاتی را می دهیم.

آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟

یکی از مهم ترین خواص کشمش، کنترل دیابت است. قندی که در کشمش وجود دارد طبیعی بوده و افراد مبتلا به قند خون می توانند با مشورت پزشک خود روزانه متناسب با نوع قند خون خود کشمش مصرف کنند زیرا مصرف مشخصی از آن در روز می تواند مانع افزایش یا کاهش یکباره قند خون بعد از مصرف وعده های غذایی شود.

شاخص گلوکز یا گلیسمی مقیاسی برای درجه بندی کربوهیدرات ها با توجه به سرعت افزایش قند خون است. کشمش از نظر شاخص گلوکز در درجه متوسط است ولی به این معنا نیست که خوردن آن برای افرادی که قند خون دارند ممنوع است آنها می توانند از آن در حد اعتدال استفاده کنند.

انواع کشمش ها

  • کشمش سبز

کشمش سبز را از انگور سبز تولید می کنند و دارای خواص زیادی برای بدن است. کشمش سبز طبع گرمی دارد. از این بابت استفاده از آن در کنار مواد خوراکی سرد، بدن را از بیماری هایی که منشا آن سردی است دور می کند. انگور سبز را از دو روش به کشمش تبدیل می کنند. اگر کشمش در سایه خشک شود، کشمش سایه خشک و اگر در آفتاب خشک شود، کشمش آفتابی تولید می شود.

  • کشمش آفتابی

یکی از راحت ترین روش های تولید کشمش قرار دادن دانه های انگور در آفتاب است، انگور را پس از شستن چندین روز در مقابل نور آفتاب قرار داده و آنها را زیر و رو می کنند تا کاملا خشک شوند. این روش یکی از سالم ترین روش های تولید کشمش است. کشمش آفتابی قرمز رنگ است و به دلیل اینکه در آفتاب خشک می شود بخش زیادی از ویتامین های آن از جمله ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ب از بین می رود و از کیفیت کشمش کاسته می شود. کشمش آفتابی را کشمش پلویی نیز می نامند.

  • کشمش سایه خشک

در این روش، کشمش ها را در اتاقکی قرار داده و از پنکه استفاده می کنند تا فرآیند خشک شدن انگورها سریع تر انجام شود و حدود ۶۰ روز زمان می برد تا دانه های انگور کاملا خشک شوند، در این روش بیشتر ویتامین های انگور حفظ شده اند و فقط آب انگور کامل خشک شده است.

  • کشمش تیزآبی

یکی از روش های تولید کشمش است که در آن کشمش ها را داخل مایع شیمیایی به نام تیزآب فرو میبرند در صورتی که دوز این محلول زیاد باشد سرطان زا است، این کشمش، رنگ زرد مایل به قهوه ای دارد و حدود ۵ الی ۸ روز زمان می برد که کشمش ها خشک شوند.

  • کشمش مویز

برای تهیه کشمش مویز، از انگور دانه درشت سیاه استفاده می کنند بهترین رقم استفاده برای این انگور، انگور شاهانی است. در این روش انگور ها را در محلی پهن و پس از خشک شدن آنها را جمع آوری می کنند.

خواص کشمش چیست؟

خواص کشمش

  • کشمش مناسب برای رژیم غذایی و کاهش وزن

کشمش یکی از گزینه های مناسب برای لاغری و پیشگیری از اضافه وزن است، افرادی که دارای اضافه وزن هستند می توانند کشمش را در رژیم غذایی خود قرار دهند. کشمش به دلیل داشتن فیبر زیاد و کالری پایین باعث ایجاد سیری و در نهایت کاهش وزن می شود.

  • کشمش سرشار از آهن

کشمش سرشار از آهن است از همین رو به رفع بیماری کم خونی کمک میکند. می توانید با اضافه کردن این میوه خشک مغذی به رژیم غذایی خود، از کم خونی جلوگیری نمایید.

  • جلوگیری از پوسیدگی و تقویت دندان ها

کشمش گزینه مناسبی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و تقویت استخوان هاست، زیرا غنی از کلسیم بوده و همچنین از بهترین منابع بور است.(بور ماده ای معدنی است که با جذب کلسیم به سلامت استخوان ها کمک و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.)

  • شادابی پوست

کشمش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است از همین جهت باعث شادابی پوست شده و از پیر شدن پوست جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از سرطان

کشمش سرشار از کاتچین است و کاتچین یک نوع فنل و آنتی اکسیدان طبیعی است و از آنجایی که آنتی اکسیدان ها یکی از عوامل اصلی مبارزه با رادیکال های آزاد هستند مانع بروز سرطان می شوند.

خرید آجیل حسینی

ارزش غذایی کشمش

کشمش به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان، دارای خواص بی‌شماری می‌باشد و به دلیل ترکیبات فوق‌العاده‌ای که در خود دارد در درمان برخی بیماری ها بسیار مؤثر عمل می‌کند. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم از این میوه خشک ۲۹۵ کالری است و میزان مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم کشمش به شرح زیر است:

  • پتاسیم: ۲۳ درصد
  • کربوهیدرات: ۲۶ درصد
  • منیزیم: ۷ درصد
  • پروتئین: ۵ درصد
  • کلسیم: ۲ درصد
  • ویتامین ث: ۹ درصد
  • ویتامین ب: ۱۰ درصد
  • فیبر: ۲۸ درصد

که فیبر بسیار بالای کشمش در درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید است.

فواید کشمش برای زنان باردار

کمبود آهن یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که بانوان باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود آهن برای مادر و جنین خطرناک است و با علائمی نظیر سردرد و سرگیجه، بی‌حالی و… همراه می‌باشد. با توجه به اینکه کشمش منبعی غنی از آهن است، مصرف آن در دوره بارداری بسیار توصیه شده و بهتر است خانم های باردار در طول روز مقدار معینی از آن را مصرف کنند.

خواص کشمش

از آن‌جایی که کشمش تاثیرات مثبت زیادی روی عملکرد بدن می‌گذارد، خوردن روزانه آن می‌تواند برای برخی مفید باشد. در ادامه با برخی خواص آن آشنا خواهید شد.

شادابی پوست

کشمش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C می‌باشد که این مواد سبب افزایش تولید کلاژن پوست می‌شوند؛ از همین جهت مصرف کشمش می‌تواند باعث شادابی پوست شده و از پیر شدن آن جلوگیری کند. همچنین منیزیم و پتاسیم موجود در این میوه خشک شده به پاکسازی خون کمک می‌کند و مانع بروز مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه می‌گردد.

جلوگیری از التهاب و عفونت

کشمش بهترین گزینه برای جلوگیری از مشکلات عفونی است و می‌تواند در درمان این نوع بیماری ها نیز مؤثر باشد. آنتی اکسیدان موجود در کشمش خاصیت ضدالتهابی دارد و در درمان سرماخوردگی بسیار تأثیرگذار است. با توجه به شیرین بودن کشمش، عده‌ای از افراد بر این باورند که این میوه خشک حاوی مقادیر بسیاری قند می‌باشد و مدام این سوال در ذهنشان به وجود می‌آید که آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟ یا اینکه آیا کشمش دارای قند زیادی است؟ قطعا پاسخ چنین سوالاتی منفی خواهد بود! قند موجود در کشمش کاملا طبیعی بوده و هیچ ضرری ندارد؛ البته باید توجه داشته باشید که مصرف هر ماده غذایی باید به اندازه باشد و زیاده‌روی در مصرف یک ماده مغذی ممکن است مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.

کاهش استرس

بهتر است افرادی که از استرس بالا رنج می‌برند، همراه با نوشیدنی یا دمنوش های خود از کشمش (به جای قند) استفاده کنند. با توجه به اینکه کشمش نقش مهمی در کاهش استرس دارد توصیه می‌کنیم افراد پُرکار و دارای مشاغل سخت، حتما کشمش را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهند.

تقویت نور چشم

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد، تنها هویج را به عنوان ماده‌ای مقوی برای تقویت نور چشم بشناسید؛ اما باید بدانید که کشمش نیز نقش قابل توجهی در سلامت بینایی دارد. مواد معدنی موجود در این میوه خشک شده از تنبلی و ضعیف شدن چشم ها جلوگیری می‌کنند و سبب تقویت نور چشم می‌گردند و از همین رو مصرف آن به افرادی که اهل مطالعه هستند بسیار توصیه می‌شود.

کاهش فشارخون

فشارخون بالا دلایل متفاوتی دارد اما باید گفت که تغذیه و رژیم غذایی نامناسب از اصلی‌ترین دلایل فشارخون بالا محسوب می‌شوند. پتاسیم موجود در کشمش نقش قابل توجهی در کنترل فشارخون دارد و برای افرادی که دارای بیماری فشارخون هستند، بسیار مفید است. بر اساس توصیه پزشکان، بهتر است افراد دارای فشارخون به جای قند از کشمش استفاده کنند.