کشمش را میتوان یک تنقلات باستانی دانست چراکه پیشینه ی آن به ایران و مصر و حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و حتی در کتب عهد عتیق، انجیل و قرآن هم از آن نام برده شده است.

از آنجایی که کشمش یادآور شیرینی است میتواند یک میان وعده و خشکبار محبوب و از طرفی مفید باشد. از مزایای درمانی آن می توان به بهبود هضم، سلامت استخوان و سطح آهن اشاره کرد. همچنین برای در مان اسیدوز، نفخ، کم خونی، تب و اختلال عملکرد جنسی مفید بوده و  به افزایش وزن سالم کمک می کند و از طرفی تأثیر مثبتی بر روی چشم، دندان و مو دارد.این میوه خشک برای بیماران دیابتی نیز یک میان وعده ی سالم محسوب می شود. در ادامه به طور مفصل در مورد مزایای آن صحبت می کنیم.

 

مواد مغذی موجود در کشمش

طبق داده های انجمن کشاورزی آمریکا، کشمش منبع مناسبی برای انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات ها هستند. آنها دارای قند و کالری زیادی هستند اما شاخصه گلاسمی پایینی دارند. مقدار کلسترول کشمش صفر است و سرشار از پتاسیم، ویتامین ث، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم می باشد. همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی ای مثل تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6 ، آهن و روی هستند.

خواص کشمش

همان طور که در بالا ذکر شد کشمش به دلیل مواد معدنی و ویتامین هایی که دارد می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد که در ادامه به چند مورد از فواید آن اشاره می کنیم.

سرشار از فیبر – می تواند به عنوان یک ملین باشد

در کشمش نوعی فیبر وجود دارد که باعث جذب مایعات طبیعی موجود در بدن می شود. این حجم افزوده شده باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه رهایی از یبوست و انسداد می شود.

این نوع فیبر، یک فیبر نامحلول است زیرا زمانی که در معرض آب قرار می گیرد حجش افزایش می یابد.

طبق مطالعات انجام شده توسط دکتر جن اسپیلر، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات سلامتی بنیاد لس آلتوس کالیفرنیا، مصرف فقط دو وعده کشمش در روز می تواند عملکرد روده را بهبوده بخشیده و ریسک سرطان روده را کاهش دهد.

درمان نفخ

فیبر موجود در کشمش به دفع سموم و مواد مضر دستگاه گوارش کمک می کند. و این می تواند بدن را از ابتلا به بیماری های روده ای، رشد باکتری ها و ناراحتی های ناشی از نفخ محافظت کند.

پیشگیری از اسیدوز

کشمشها سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند که در واقع یک درمان طبیعی برای اسیدوز است. پتاسیم و منیزیم دو تا از رایج ترین آنتی اسید ها هستند  چراکه آنها را پایه ای برای مقیاس PH در نظر می گیرند. اسیدوز وضعیتی است که اسیدیته ی خون (یا سم موجود در خون) افزایش می یابد. و یا گاز هایی است که در سیستم تنفسی وجود دارد و باعث ایجاد کورک، بیماری های پوستی، آسیب به اندام های داخلی، نقرس و نارسایی کلیه می شود.

غنی از آهن ـ درمانی برای کم خونی

کشمش حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که به طور مستقیم به درمان کم خونی یا آمنیا کمک می کند. همچنین حاوی بسیاری از ویتامین های گروه B بوده که ویتامینی ضروری برای خون سازی است. مس زیاد آن نیز در تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند.

بهبود سلامت دهان و دندان

کشمش غنی از کلسیم است که موجب استحکام و کانی گیری کردن مینای دندان می شود. علاوه بر این، بورون موجود در این میوه ی خشک باعث جلوگیری از تشکیل جرم دهان و تقویت دندان می شود.

اسید اولینولیک یکی دیگر از ترکیبات گیاهی موجود در کشمش است که نقش اساسی ای در حفاظت دندان هایتان در برابر پوسیدگی، کرم خوردگی و روشنایی آنها بازی می کند. این عنصر معدنی به طور مؤثری از رشد دو نوع از باکتری هایی که عامل کرم خوردگی دندان هستند جلوگیری می کند.

این در یک آزمایش توسط دکتر کریستین. دی وو در گروه دندان پزشکی کودکان در دانشگاه ایلینوی شیکاگو ثابت شده است. ممکن است عجیب به نظر برسد اما میوه خشکی که میخورید، هرچه بیشتر به دندانتان بچسبد، بهتر است چراکه تماس طولانی مدت اسید اولینولیک به دندان، از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند.

غنی از آنتی اکسیدان

کشمش منبع طبیعی از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها می باشد که خواص ضد التهابی دارد. کشمش پلویی یک خود درمانی معروف برای درد های مزمن و به ویژه دردهای آرتریت است.

شواهد عمومی نشان داه است که افرادی که علائم آرتریت داشته و بین ۱ الی ۸ هفته ۱۰ دانه از این کشمش ها را مصرف کردند، بهبود یافته اند.

کشمش سطح بالایی از کاتچین دارد که این ماده به مبارزه با سرطان کمک می کند. کاتچین یک نوع آنتی اکسیدان پلی فنول است که در خون وجود دارد و باعث از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در خون میشود؛ رادیکال های آزاد یکی از عوامل اصلی رشد سلول های سرطانی است. فیبر موجود در کشمش باعث دفع صفرای بدن می شود بنابراین سمومی که باعث بروز سرطان میشود را از بین می برد. از این رو، اضافه کردن این میوه های خشک به رژیم غذایی تان می تواند به  پیشگیری از سرطان یا کاهش پیشرفت آن کمک کند.

کشمش غنی از آنتی اکسیدان فنولیک اسید است که برای سلامت چشم بسیار مفید است. فنولیک اسید از چشم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد باعث تضعیف بینایی و آب مروارید می شود.

سرشار از کلسیم و بورون ـ ارتقا سلامت استخوان

کلسیم، عنصر اصلی استخوان هایمان است که در کشمش وجود دارد همچنین این میوه ی خشک یکی از بهترین منابع بورون (یک ماده ی مغذی مورد نیاز بدن در مقدار بسیار کم) است. بورون برای ایجاد استخوان های سالم و جذب مؤثر کلسیم حیاتی است.

این امر به ویژه در جلوگیری از پوکی استخوانی که در اثر یائسگی در زنان ایجاد می شود، مفید است و برای استخوان ها و مفاصل فواید زیادی دارد.

پتاسیم نیز یکی دیگر از مواد مغذی اساسی است که در سطح بالایی در کشمش یافت می شود و برای استحکام و رشد استخوان ها مفید است و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

افزایش قدرت باروری

کشمش یکی از شناخته شده ترین میوه های خشک در تحریک میل جنسی است. در درجه اول به دلیل وجود اسید آمینه ای به نام آرژنین؛ این ماده در درمان اختلال نعوظ مفید است. و این مورد در تحقیقی که بر روی ۱۸۰ بیمار مبتلا به آتنوسپرمی (یک بیماری کاهش تحریک اسپرم) انجام شده، ثابت شده است.

بهبود سلامت پوست

آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث کشمش به حفظ درخشندگی پوست، صاف بودن و جوان ماندن آن کمک می کند. خوردن آنها به دلیل خواص ژرمیتیک قوی از پسوریازیس و آکنه جلوگیری می کند.

ارتقا سلامت مو

مصرف روزانه آن به براق و ضخیم شدن موها کمک می کند چراکه ویتامین ث از آسیب سلولی جلوگیری می کند و خواص ضد التهابی آن از سوزش پوست سر، شوره و سفت شدن پوست جلوگیری می کند.

درمان بی خوابی

کمبود آهن یا به عبارتی کم خونی می تواند یکی از دلایل مشکلات بی خوابی باشد. از این رو مصرف کشمش که سرشار از آهن است، خواب خوب شب را تضمین می کند.

کنترل کلسترول خون

مقدار بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنول، اسید فنولیک، تانین و آنتی اکسیدان ها در کشمش باعث سوختن کلسترول و همچنین کاهش فشار خون شده و در نتیجه سلامت قلب را  ارتقا می دهد.

کاهش فشار خون

تحقیقات نشان داده است که اثرات مثبتی در رابطه با کاهش فشار خون و مصرف کشمش وجود دارد.خیلی از مواد معدنی موجود در کشمش مفید هستند اما متخصصان معتقدند که مقدار بالای پتاسیم موجود در کشمش به کاهش تنش عروق خونی و فشار خون کمک می کند.

در گزارشی از دکتر هوراکیو آدریگو، متخصص پیوند نفرولوژی در هوستون تکزاس آمده است که فیبر رژیمی ای که در این میوه ی خشک وجود دارد بر روی عروق خونی تأثیر می گذارد و سفتی آن را کاهش داده و به منجر به کاهش فشار خون می شود.

کنترل دیابت

در تحقیقات بسیاری ثابت شده که کشمش عملکرد انسولین بعد از غذا را کاهش می دهد که این به این معنی است که می تواند افت و خیز مقدار انسولین بعد از وعده های غذایی را ثابت نگه داشته و برای بیماران دیابتی مفید باشند. علاوه بر این، به ترشح لپتین و گرلین کمک می کند؛ این هورمون ها مسئول اعلام گرسنگی یا سیری در بدن هستند.

علاوه بر این با مصرف منظم کشمش می توانید رژیم سالم خود را حفظ کرده و از اضافه وزن پیشگیری کنید.

افزایش وزن

کشمش می تواند به افزایش وزن سالم افراد کمک می کند چراکه سرشار از فروکتوز و گلوکز هستند. این میوه خشک بخش ایده آل رژیم غذایی ورزشکاران و بدنسازان می باشد زیرا این افراد نیاز دارند که انرژی قدرتی خود را افزایش دهند و این میوه ی خشک بهترین گزینه است. از طرفی برای افرادی که می خواهند بدون مصرف زیادی از کلسترول ناسالم چاق شوند بسیار مفید است.

ارتقا سلامت کلیه

پتاسیم موجود در کشمش از تشکیل و ابتلای دوباره به سنگ کلیه جلوگیری می کند.

افزایش مواد مغذی بدن

کشمش منبع سرشاری از ویتامین ها، آمینو اسیدها و مواد معدنی ای مثل سلنیوم و فسفر می باشد. این دو عنصر به جذب دیگر مواد مغذی و همچنین پروتئین در بدن کمک می کنند. اضافه کردن کشمش به رژیم تان باعث بهبود کلی انرژی و قدرت سیستم ایمنی شما می شود.

سلامت کبد

کشمشی که یک شبانه روز خیس خورده و یا آب کشمش بخشی از رژیم پاک سازی کبد است؛ زیرا میوه های خشک غنی از بیوفلاوونوید ها هستند که این ماده از بدن در برابر فعالیت های رادیکال های آزاد محافظت می کند. آب کشمش مخصوصا باعث افزایش سلامت کبد شده که این امر موجب تصفیه ی خون می شود.

اگر می خواهید به انواع کشمش دسترسی داشته و خریداری کنید می توانید به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی سر بزنید.