بررسی تاثیر مصرف آجیل بر روی سلامت قلب

حتما شما هم بارها این موضوع را از پزشکان شنیده‌اید که علاوه بر میوه، سبزیجات و مواد غذایی تازه؛ نمی‌توان تاثیر مصرف آجیل بر روی سلامت قلب را نادیده گرفت. آجیل‌ها جزو خوراکی‌های خوشمزه و پرانرژی به‌شمار می‌آیند که سرشار از مواد مغذی، ویتامین، پروتئین و کلسیم هستند و برای سلامت عمومی قلب فایده دارند. به همین دلیل خوردن انواع آجیل مثل پسته، بادام، فندق، بادام هندی و بادام زمینی در طول روز توصیه می‌شود. 

البته نباید در مصرف آجیل، همانند هر خوراکی دیگری زیاده‌روی کرد.  کسانی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، باید زیر نظر یک متخصص، به اندازه متعادل آجیل بخورند و به سلامت قلب خود کمک کنند. در ادامه همراه با برادران حسینی بیشتر درمورد تاثیر آجیل بر سلامت قلب صحبت می‌کنیم.

ترکیبات مفید آجیل برای قلب

آجیل علاوه بر طعم دلپذیر و خوشمزه‌ای که دارد، برای بهبود عملکرد قلب و سلامت آن مفید است. اما سوالی که ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید این است که علت فایده آجیل برای سلامت قلب چیست؟ پسته، بادام، فندق و گردو چه چیزی دارند که مصرف آن در دستورالعمل رژیم‌های غذایی بیماران نارسایی قلبی دیده می‌شود؟ در این بخش به معرفی مواد مفید موجود در آجیل که برای سلامت قلب، به شدت خوب و مقوی هستند خواهیم پرداخت:

فیبر

یکی از مواد موجود در تمامی آجیل‌ها، فیبر است. فیبر به تنظیم قند خون، بهبود عملکرد روده، سلامت قلب و کاهش میل به خوردن غذا نیز کمک می‌کند. همچنین برای کنترل کلسترول و دیابت نوع ۲ بسیار پرخاصیت است.

چربی‌های سالم

یکی دیگر از دلایل توصیه به مصرف آجیل برای جلوگیری از بیماری عروق قلب، چربی‌های سالم یا همان غیراشباع موجود در مغزها است که برای کاهش کلسترول‌های بد خون، فایده زیادی دارد.

مواد معدنی

تمامی آجیل‌ها سرشار از مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم، سدیم، مس و آهن هستند. به همین خاطر خوردن آجیل به کسانی که در معرض بیماری‌های قلبی و جراحی قلب قرار دارند، توصیه می‌شود. 

ال آرژنین

یکی دیگر از مواد موجود در آجیل‌ مخلوط که به سلامت دیواره شریان‌ها، مسدود نشدن رگ‌ها و تقویت سلامت قلب کمک زیادی می‌کند، ال آرژنین است. این ماده برای افرادی که در معرض حمله قلبی هستند، فواید بسیاری دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انواع آجیل مثل بادام، فندق، پسته و گردو به قدری بالا است که می‌تواند مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد قلب انسان شود. یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E است که می‌تواند از بیماری عروق کرونر و حمله قلبی جلوگیری کند.

بهترین مغزها برای سلامت قلب کدامند؟

بهترین مغزها برای سلامت قلب کدامند؟

یکی از خوراکی‌های سالم، مغذی، خوشمزه و مفید برای قلب؛ انواع آجیل عید و آجیل مشکل‌گشا است که در بیشتر رژیم‌های غذایی استاندارد توصیه می‌شود. به خصوص کسانی که در پی لاغری و کاهش وزن، مراقبت از پوست و مو، سلامت قلب و معده خود هستند؛ باید از انواع آجیل در میان‌وعده‌های خود استفاده کنند.

بیشتر مغزها به خاطر داشتن فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی برای بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی خوب هستند. بااین‌حال، برخی از مغزها خواص بیشتری دارند که باعث شده خوردن آن‌ها برای انعطاف‌پذیری رگ‌های دیواره قلب و بهبود عملکرد آن نیز مفید باشد. در حالی که مصرف برخی دیگر از انواع آجیل مانند تخمه آفتابگردان، تاثیر خاصی روی این موضوع ندارند. بهترین انواع آجیل برای سلامت قلب عبارتند از:

  • گردو
  • بادام
  • پسته
  • فندق
  • بادام زمینی 
  • بادام هندی
  • ماکادمیا

خواص گردو برای قلب

گردو یکی از مغزهای بسیار لذیذ، خوشمزه و پرطرفدار است که برای بیماران قلبی خواص بسیار زیادی دارد. این مغز به خاطر داشتن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر برای بهبود عملکرد قلب مفید است و مصرف آن(۲۸ تا ۵۷ گرم در روز) به عنوان یک میان‌وعده سالم توصیه می‌شود.

از جمله خواص گردو برای قلب شامل کاهش فشار خون به دلیل پتاسیم و منیزیم، بهبود عملکرد رگ‌های خونی در قلب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، کاهش حمله قلبی و سکته مغزی و در نهایت کاهش خطر لخته شدن خون در بدن است.

خواص بادام برای قلب

یکی از آجیل‌های مفید که طعم خاص و لذیذی دارد، بادام است. بادام به دلیل داشتن فیبر، آنتی‌اکسیدان بسیار بالا، مواد معدنی و چربی‌های سالم، جزو مغزهایی محسوب می‌شود که برای قلب مفید هستند. به این ترتیب مصرف ۵۶ گرم بادام در طول روز می‌تواند به کاهش کلسترول‌های بد و تقویت قلب نیز کمک کند.

خواص پسته برای سلامتی قلب

پسته سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، انواع ویتامین B1 و B6 است که خوردن به اندازه آن می‌تواند به افراد در بهبود عملکرد قلب کمک‌کننده باشد. مصرف ۴۲ گرم پسته در طول روز به عنوان یک میان‌وعده مقوی از سوی پزشکان تغذیه توصیه می‌شود. چراکه پسته در کنترل فشار خون، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، به شدت مفید است. 

خواص فندق برای سلامتی قلب

کلسترول‌های بد LDL به مرور زمان باعث بسته شدن رگ‌های قلب می‌شوند. درحالی که کلسترول‌های خوب HDL برای پاکسازی رگ‌های خونی بدن انسان فوق‌العاده خوب و موثر هستند. فندق با داشتن چربی‌های سالم مانع از انسداد رگ‌های خونی قلب می‌شود. همچنین فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق برای درمان التهاب مزمن قلب خوب است و خواص بسیار زیادی دارد.

خواص بادام زمینی برای قلب

بادام زمینی به دلیل داشتن انواع ویتامین B، فولات، کلسیم و پروتئین‌های گیاهی برای سلامت قلب و جلوگیری از سکته مغزی و قلبی مفید است. افرادی که به بادام زمینی آلرژی ندارند، با مصرف چند عدد از آن می‌توانند میان‌وعده مقوی مصرف کنند. خوردن بادام زمینی با سالاد، ماست و مواد غذایی دیگر برای تقویت قلب؛ بسیار مفید است.

خواص بادام هندی برای قلب

ابتلا به فشار خون، قند و چربی بالا منجر به بروز سکته قلبی می‌شود. بادام هندی حاوی فیبر، پروتئین، منیزیم، منگنز، کربوهیدرات و ویتامین k است که می‌تواند از تجمع چربی‌های بد و قند خون در رگ‌های قلب جلوگیری کند. به همین خاطر خوردن به اندازه بادام هندی در طول روز از سوی متخصصان تغذیه توصیه شده است.

خواص ماکادمیا برای سلامتی قلب 

ماکادمیا یکی از آجیل‌های خوشمزه، پرطرفدار و پرخاصیت است که از تجمع تری گلیسیرید و قند خون در اطراف دیواره‎های قلب جلوگیری می‌کند. همچنین این آجیل برای شریان‌های خون و تقویت قلب نیز به شدت مفید است. چراکه مواد موجود در ماکادمیا شامل فیبر، مس، کربوهیدرات، آهن، منگنز و ویتامین B1 می‌شود. خواص زیاد این آجیل باعث شده که مصرف ۳۰ گرم از ماکادمیا در طول روز برای همه افراد بسیار پرفایده باشد. 

کلام پایانی

در این مقاله درباره تاثیر مصرف آجیل بر روی سلامت قلب توضیحاتی ارائه دادیم و گفتیم که آجیل یکی از خوراکی‌های خوشمزه و سالم است که می‌تواند در کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون موثر باشد. انواع آجیل‌هایی که در تقویت قلب و باز کردن رگ‌های خونی قلب مفید هستند، شامل گردو، بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، بادام هندی و ماکادمیا می‌شود. شما می‌توانید با مصرف این مغزها در رژیم روزانه خود، از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.