فندق یکی از دانه های چرب پرطرفدار است که معمولا در آجیل مغز و یا آجیل های مخلوط تخمه دار استفاده می شود. این دانه بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا ست. در ادامه با مهم ترین خاصیت فندق آشنا خواهیم شد. همچنین برای اینکه بتوانید از فتدق به خوبی استفاده کنید نیاز دارید خواص فندق را به خوبی بدانید. به همین دلیل است که در ادامه این مفاله می خواهیم به بررسی و معرفی خواص و ویژگی های فندق برای شما بپردازیم.

ارزش غذایی کامل

فندق دارای مشخصات عالی ای از مواد مغذی ست. همچنین کالری بالایی داشته و سرشار از مواد معدنی و چربی های سالم است.

هر ۲۸ گرم فندق که حدود بیست مغز از آن می شود شامل:

  • کالری: ۱۷۶
  • چربی کل: ۱۷ گرم
  • پروتئین: ۴٫۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۴٫۷ گرم
  • فیبر: ۲٫۷ گرم
  • ویتامین E: 21 % از نیاز روزانه
  • تیامین: ۱۲% از نیاز روزانه
  • منیزیوم: ۱۲% از نیاز روزانه
  • مس: ۲۵% از نیاز روزانه
  • منگنز: ۸۷% از نیاز روزانه

فندق همچنین شامل درصد قابل توجهی از ویتامین B6، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. علاوه بر این، یک منبع غنی از چربی های اشباع و غیر اشباع است و یک منبع خوب از اسید های چرب امگا۶ و امگا۹ مثل اولیک اسید محسوب می شود.

به غیر از این، در هر ۲۸ گرم فندق ۱۱٫۲ گرم فیبر رژیمی وجود دارد که درواقع ۱۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تامین می کنید.

علاوه بر این فندق حاوی فیتیک اسید است که برای جذب بسیاری از مواد معدنی مثل آهن و روی از مغزها لازم و ضروری است.

خواص فندق چیست؟

 

خواص فندق برای سلامتی

بهتر است این مورد را بدانید که مصرف فندق می تواند برای سلامتی بدن شما بسیار مفید و موثر باشد، به همین دلیل بهتر است این خوراکی را مصرف کنید. همچنین برای اینکه بتوانید به خوبی با فندق و فواید مصرف آن آشنا شوید نیاز دارید خواص و ویژگی های آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به معرفی برخی از خواص فندق برای شما می پردازیم.

سرشار از آنتی اکسیدان

فندق حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان از بدن در برابر استرس های اکسیداتیو محافلظت می کند. این نوع استرس باعث از بین بردن ساختار سلولی، پیری زودرس، سرطان و بیماری های قلبی می شود. بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در فندق را ترکیبات فنولیک اسید دارد. ثابت شده این ترکیبات برای کاهش کلسترول و التهاب بسیار مناسب است. همچنین برای سلامت قلب و جلوگیری از از سرطان بسیار مفید است.

در یک مطالعه ی  ۸ هفته ای مشخص شده است که کسانی که فندق مصرف می کنند (با پوست یا بدون پوست) در مقایسه با کسانی که فندق مصرف نمی کنند به طرز قابل توجهی کاهش استرس اکسیداتیو داشته اند. بیشتر آنتی اکسیدان موجود در فندق در پوست آن متمرکز شده که با فرآیند تف دادن فندق این انتی اکسیدان کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود که به جای مغز فندق تف داده و بدون پوست، فندق خام و با پوست مصرف کنید.

خواص فندق برای تضمین سلامت قلب

ثابت شده که مصرف آجیل سلامت قلب را تضمین می کند. در فندق مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و چربی های سالم وجود دارد که قابلیت های آنتی اکسیدان را افزایش و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. در یک مطالعه ی یک ماهه بر روی بیست و یک نفر با کلسترول بالا انجام شد ثابت شد که زمانی که این افراد ۱۸ الی ۲۰ % از کالری مورد نیازشان در روز را با مصرف فندق به دست آوردند، شاهد کاهش کلسترول، تریگلیسیرید و کلسترول LDL بودند.

افراد مورد آزمایش همچنین پیشرفت هایی را در سلامت شریان های قلب و فاکتورهای التهابی موجود در خون مشاهده شد.

علاوه بر این، در یک بررسی بر روی ۹ مطالعه که بر روی بیش از ۴۰۰ نفر انجام گرفته مشاهده شده که کسانی که مغز فندق مصرف می کنند میزان LDL بد و سطح کلی کلسترول آنها کاهش یافته در حالی که کلسترول HDL خوب و تری گلیسیرید آنها بدون تغییر باقی مانده.

فواید فندق

تحقیقات دیگر تاثیرات مشابهی بر روی قلب را ثابت کرده اند و نتایج به طور کلی نشان می دهد با مصرف فندق سطح چربی خون کاهش و میزان ویتامین E افزایش می یابد. این دانه سرشار از اسید های چرب، فیبر، انتی اکسیدان، پتاسیم و منگنز است که تمام این ویتامین ها و مواد معدنی به کنترل فشار خون کمک شایانی می کنند.

در کل، مصرف ۲۹ الی ۶۹ گرم دانه ی فندق در روز در بهبود پارامترهای سلامت قلب تاثیر بسزایی می گذارد.

پیشگیری از سرطان

در بین مغز های دیگر مثل گردو و پسته، فندق بیشترین میزان آنتی اکسیدانی به نام پرونتوسیانیدینز را دارد.

طی مطالعاتی بر روی حیوانات  انجام شده  مشخص شد که مصرف فندق از ابتلا به برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند.به علاوه بر این، فندق یک منبع عالی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که قابلیت محافظت از سلول ها را در برابر سلول های سرطانی انجام می دهد.

همچنین آزمایش های مختلف بر روی فندق نشان داده که مصرف آن تاثیر مثبتی بر روی درمان سرطان دهانه رحم، کبد، سینه و روده ی بزرگ دارد.

خواص فندق در کنترل قند خون 

مغزهایی مثل بادام و گردو در کاهش قند خون نقش موثری دارند و خبر خوب این است که این تاثیر تنها در این دو مغز خلاصه نمی شود و فندق هم یکی از مغز هایی می باشد که تاثیر بسزایی در کاهش قند خون دارد. بهتر است این مورد را درباره خواص فندق بدانید که در یک آزمایش بر روی تاثیر فندق در قند ناشتا انجام شد مشخص شد نصف افرادی که از فندق در میان وعده ی خودشان استفاده می کرده اند کاهش قند خون ناشتا داشتند. علاوه بر این اولیک اسید که یک اسید چرب اصلی در فندق است، حساسیت انسولین را بالا می برد. تحقیقات ثابت کرده  که اولیک اسید نقش موثری در کاهش قند خون ناشتا دارد.

می تواند باعث کاهش التهاب شود

فندق به دلیل وجود چربی های مفیدی که دارد باعث کاهش عوامل مرتبط با التهاب می شود. در مطالعه ای تأثیر فندق بر روی عوامل التهاب بر روی ۲۱ نفر با کلسترول بالا مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگانی که در رژیمشان ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری کلی شان را فندق مصرف کردند بعد از چهار هفته تأثیر عجیبی را در کاهش التهاب مشاهده کردند.

همچنین مصرف روزانه ی ۶۰ گرم فندق به مدت ۱۲ هفته به کاهش عوامل التهاب در اضافه وزن و چاقی کمک می کند. در مطالعه ی دیگری که بر روی تأثیر مصرف فندق بر روی التهاب انجام شد؛ نشان داد که خوردن ۴۰ گرم فندق واکنش های التهابی را در افراد سالم کم می کند. به همین دلیل است که خواص فندق بسیار زیاد می باشد و مصرف آن برای سلامتی بدن بسیار پیشنهاد می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به خوبی خواص فندق را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. این ماده خوراکی فوق العاده می تواند برای سلامتی بدن شما بسیار مفید و عالی باشد، به همین دلیل بهتر است از فندق استفاده لازم را داشته باشید. فندق در کنترل قند خون، سلامت قلب، آنتی اکسیدان و… تاثیر بسیار زیادی دارد.