میوه جایگاه ویژه ای در برنامه ی غذایی ما انسان ها دارد چراکه تنها گروهی از محصولات غذایی هستند که ارزش بالایی دارند به این خاطر که حاوی مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین ها برای جلوگیری از ابتلاع به بیماری و حفظ طراوت و شادابی برای ما هستند که به دلیل فواید عالی که دارد مصرف آن توصیه می شود. در این مقاله به سوالی می پردازیم که برای خیلی از افراد ایجاد شده است و آن سوال این است که چگونه میوه خشک کنیم که سیاه نشود؟

فلسفه میوه خشک

تمامی ما آدم ها نیازمند تنوع در زندگی خود هستیم، حتی برای صرف غذا و میوه ها نیز به تنوع نیازمند هستیم. به عنوان مثال مصرف میوه آن هم به صورت خشک شده، می تواند روند متفاوتی برای ما رقم بزند و همچنین نیاز ما به تنوع طلبی را رفع کند.

یکی دیگر از مواردی که بیشتر به سمت خشک کردن میوه روی آورده ایم این است که میوه های خشک ماندگاری بالاتری دارند که می توانیم در تمامی فصول و هر زمانی انواع میوه ها را نوش جان کنیم. همچنین باید بدانید خواص میوه خشک برای سلامتی بسیار زیاد می باشد که همین موضوع اهمیت استفاده از میوه های خشک را افزایش داده است.

چگونه میوه خشک کنیم که سیاه نشود؟

برخی از میوه ها مانند سیب، گلابی به دلیل آهن موجود در خود و موز به دلیل پتاسیمی که دارد، در زمان خشک شدن سیاه می شوند، برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنیم نیاز است روند خشک کردن میوه را به درستی انجام دهیم و از هیچ نکته ی کوچکی چشم پوشی نکنیم.

در اصل ترکیبات آهن موجود در میوه‌ها با اکسیژن هوا واکنش می‌دهند و این مسئله باعث تغییر رنگ سطح میوه می‌شود. پس هرچه شما مقدار اکسیژن موجود در فضایی که در آن عمل خش‌ سازی را انجام می‌دهید، کمتر کنید، میوه‌ها به رنگ طبیعی خود نزدیک‌تر خواهند بود.

به عنوان مثال در زمینه نگهداری بعضی از میوه‌ها و یا مواد غذایی، محصولات داخل بسته‌بندی مناسب قرار گرفته و سپس بسته‌بندی از گاز نیتروژن پر می‌شود تا هیچ گونه تغییری در رنگ و طعم محصولات غذایی به وجود نیاید و محصولات علاوه بر حفظ کیفیت اولیه ماندگاری بیشتری نیز داشته باشند.

 طرز تهیه میوه خشک

  1. برای تهیه کردن چیپس های متنوع میوه، ابتدا میوه های موردنظرتان را انتخاب کرده و به خوبی آن ها را بشویید.
  2. میوه ها را به اندازه دلخواهتان برش بزنید (باید به این موضوع اشاره کرد که بهتر است ضخامت میوه ها بین ۱ تا ۳ میلی متر باشد تا در مدت زمان کمتری میوه ها به خوبی خشک شوند). توجه کنید که یکی دیگر از بخش‌های مهم، به درستی و به اندازه برش زدن میوه‌ها است. اگر همه میوه‌ها را یک دست برش نزده باشید، در طی خشک کردن شرایط برای همه آنها یکسان است؛ اما متفاوت بودن میزان ضخامت در میوه‌ها باعث می‌شود، پس از طی زمان مشخص آن‌ها یک دست خشک نشوند و میزان رطوبت در آن‌ها مختلف باشد که مطمئنا روی کیفیت محصول خروجی تاثیر دارد.
  3. بعد از تبدیل شدن میوه ها به قطعات موردنظرتان، می توان در صورت دلخواه به آن چاشنی های مختلفی اضافه کرد. به طور مثال می توانید آن ها را در شهر بخوابانید( مخلوطی از آب و شکر و هل که کمی باهم جوشانده شده اند)
  4. نکته: در زمان خشک کردن برخی از میوه ها که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، در زمان خشک شدن نیاز است کمی به آن ها آبلیمو، آب آناناس و یا آب دیگر مرکبات را اضافه کنیم تا از سیاه شدن آن ها جلوگیری کرده تا در پایان چیپس میوه هایی خوش رنگ داشته باشیم.  این مواد که عموما از اسیدیته مناسبی برخوردار هستند، بر سطح میوه یک حفاظ ایجاد می‌کنند و مانع از واکنش اکسیژن هوا با ترکیبات دارای یون آهن میوه‌ها می‌شوند. در نتیجه میوه‌ها به همان شکلی که هستند خشک می‌شوند. البته این لایه فقط می‌تواند بخشی از واکنش را خنثی کند و در ادامه در طی خشک شدن باز هم میوه‌ها مقداری تیره خواهند شد.

خشک کردن میوه بدون سیاه شدن

بعد از آماده سازی میوه ها، برای خشک کردن آن ها چندین روش مختلف داریم:

خشک کردن میوه ها روی بخاری و یا شوفاژ

اگر فرصت کافی دارید، بهترین روش برای خشک کردن میوه ها در خانه استفاده از بخاری و یا شوفاز می باشد. خشک کردن به این صورت که :

  • ابتدا روی بخاری یا شوفاژ را با فویل آلومینیومی کاملا بپوشانید و روی آن را پارچه ای نازک و تمیز پهن کنید ( استفاده از پارچه به این خاطر است که با استفاده از آن دیگر نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نبوده و آن ها در مدت زمانی مناسب به طور یکنواخت خشک می شوند)
  • میوه هارا با فاصله از هم روی پارچه قرار داده و اجازه دهید تا میوه ها به طور کامل خشک شوند.
  • مدت زمان خشک شدن میوه ها بسته به ضخامتی که آن ها را برش زده ایم، نوع میوه مورد نظر و درجه ی حرارت بخاری یا شوفاژ بستگی دارد، اما اغلب یک روز زمان نیاز است تا میوه ها به خوبی خشک شوند. نکته: به این موضوع توجه داشته باشید که بخاری و یا شوفاژ درجه حرارت مناسبی داشته باشند تا میوه ها شکل زیبای خود را از دست ندهند.

خشک کردن میوه ها در ماکروفر

  • در این روش، ابتدا میوه هایی را که از قبل به صورت دلخواه برش زده ایم را با فاصله متناسبی در سینی ماکروفر کنار هم قرار داده و برای اینکه میوه ها بعد از خشک شدن به راحتی جدا شوند زیرآن ها را کاغذی روغنی پهن کنید.
  • درجه ی حرارت ماکروفر را روی ۳۶۰درجه به مدت زمان ۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • در طی خشک شدن میوه ها، لازم است گاهی آن ها را زیر و رو کنید تا از سوختن آنها جلوگیری شود و در نهایت چیپس میوه هایی خوش رنگ و زیبا داشته باشید.

 

چه باید کرد تا توت سفید پس از خشک شدن سیاه نشود؟

لازم است روش خشک کردن توت سفید را به صورت جداگانه ای توضیح دهیم چرا که سوال افراد زیادی این است که چرا زمانیکه با دقت و روش های دقیق توت را خشک می کنیم، در آخر بازهم آنها سیاه می شوند؟

  • بهترین روش برای خشک کردن توت، روش آفتابی است. ( توت ها را پس از تمیزکردن، در سینی بزرگ که پارچه ای تمیز روی آن پهن کرده اید با فاصله از یکدیگر قرار داده و آن را در زیر نور آفتاب و جایی که هوا جریان داشته باشد قراردهید.
  • توت ها را به مدت ۳ و یا ۴ روز در زیر نور مستقیم خورشید قرار داده تا به صورت نیمه خشک شوند.
  • در ادامه آن ها را در سایه قرار دهید تا یک هفته سپری شده و روند خشک شدن کامل شود.
  • برای جلوگیری از حشرات می توانید بر روی توت ها را توری بکشید.
  • در آخر باید به این نکته اشاره کرد که دلیل سیاه نشدن توت ها به این خاطر بوده که نیاز است توت، هم در زیر نور آفتاب و هم در سایه خشک شود تا از سیاهی محصول جلوگیری نماید.

 

چگونه چیپس میوه های آماده شده را مدت زمان طولانی نگهداری کنیم ؟

بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت میوه های خشک شده این است که آن ها را درجای خشک و خنک نگهداری کنیم. در صورتی که میوه ها به خوبی خشک و چیپسی شکل شده اند را نیز می توان با خیالی آسوده در کابینت قرارداد چراکه کاملا خشک شده اند و قابلیت ماندگاری بالا را دارند.

نکته‌ای وجود دارد که اگر آن را رعایت کنید، قطعا کیفیت محصولات در طی نگهداری به خوبی حفظ می‌شود و ارزش غذایی آنها پایین نماید. احتمالا تا به حال آجیل مانده را خورده‌اید و متوجه این موضوع که آجیل تازه چقدر با آجیل کهنه در طعم و بو فرق دارد، شده‌اید. در اینجا نیز همان دلیل سیاه شدن میوه‌ها باعث می‌شود که کیفیت آجیل و خشکبار پس از نگهداری پایین بیاید و دیگر طعم و بوی اولیه را نداشته باشد. واکنش اکسیژن هوا با محصولات به مرور طعم آن‌ها را عوض خواهد کرد. نکته مهم این است که باید محصولات را در یک پلاستیک ضخیم و نگهدارید و آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید. اگر بخواهید یک مرحله پیشرفته‌تر عمل کنید، یک پلاستیک پاکتی شیاردار را انتخاب کنید و محصولات را درون آن بریزید، سپس ۹۰ درصد شیار را ببندید و از بخش باقی مانده یک نی را وارد آن کنید و همه هوای داخل آن را به بیرون بکشید. نی را بیرون بکشید و قبل از وارد شدن مجدد هوا به داخل پلاستیک شیاردار،شیار آن را ببندید.

خرید آجیل حسینی