چای چیست؟

 

چای سیاه را بهتر بشناسیم

چای یکی از آن نوشیدنی های گرمی است که در ایران طرفدار های زیادی دارد. خیلی از ما برای یکبار هم که شده آن را امتحان کرده ایم. این گیاه برای اولین بار در چین کشت شد و در حقیقت کلمه چای هم یک واژه ی چینی است. گرچه مردم شمال چین به آن تِی می گویند که این کلمه هم وارد زبان انگلیسی (tea) شده است.

این گیاه در واقع جایگزینی برای قهوه است و در عین اینکه خواصی دارد اما بی عیب هم نیست. در ادامه خواص و مضرات چای سیاه را که در ایران طرفدارتن زیادی دارد بررسی خواهیم کرد.

خواص چای سیاه در طب سنتی

درست است که چای در حقیقت قوت قالب ایرانی هاست و خواص زیادی دارد اما در عین حال دارای مضراتی نیز می باشد. اما از آنجا که طبیعت آن، در درجه دوم گرم و خشک است، جالب است بدانید که به همین دلیل مدام‌ نوشیدن آن زیان‌آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سوء مزاج، ضعف مزاج یا… هستند.

چای سیاه موجب تعدیل مزاج و تقویت اندام‌های بدن می‌شود؛ حرارت غریزی و به‌تبع آن، ارواح و قوای بدن را تقویت می‌کند؛ و به‌خاطر قبض و عطریتی که دارد، موجب تقویت معده می‌شود، همچنین چای سیاه به‌علت حرارتی که دارد می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افراد با مزاج سرد و تَر شود.

به‌خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای پس از غذاهای سنگین، به برطرف‌کردن آثار زیان‌بار غذاهای چرب کمک می‌کند و موجب احساس راحتی در معده می‌شود. همچنین این گیاه به‌خاطر حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند، پاک می‌کند و انسدادهای مجاری بدن را باز می‌نماید و همچنین تشنگی کاذب را برطرف می‌کند. نوشیدن چای، موجب افزایش ترشح عرق و ادرار است؛ پس به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

از دیگر خواص چای سیاه می‌توان به تسکین برخی سردردها، تصفیه خون و بهبود رنگ چهره، پاکسازی معده و مغز، کاهش بوی بد دهان، کاهش اندوه و افزایش نشاط، رفع برخی از مشکلات ادراری، و کمک به بهبود خواب اشاره کرد.

 

مضرات چای سیاه در طب سنتی

مصرف هر چیزی که تعادل در آن رعایت نشود و توجهی به مقدار مصرف آن نداشته باشید موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. چای هم از این قضیه مستثنا نیست. زیاده روی در مصرف چای باعث بروز سردرد، بی خوابی، ترشی دهان و یا تغییر طبع در بعضی افراد می شود.

احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه، درباره مضرات چای سیاه چنین می گوید: « از دید علمی چای چند مزیت دارد و یکی از مزیت‌های آن این است که یک لیوان چای، فلوئور مورد نیاز یک فرد را در طول روز تأمین می‌کند و مصرف ۳ لیوان چای در روز مانعی ندارد.

اگر بیش از ۵ لیوان چای سیاه در روز مصرف شود، به بدن ضرر می‌رساند و موجب افزایش فلوئور بدن و بروز فلوئوریست در بدن و بروز نقاط قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود، دندان‌ها را از بین می‌برد و استخوان را نیز پوک می‌کند.

چای را باید با فاصله نیم ساعت بعد از غذا مصرف کرد به دلیل اینکه از جذب آهن در بدن پیشگیری می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که همراه با غذا مصرف نشود.

انواع چای سرشار از آنتی اکسیدان است و زمانی که حرارت می‌بیند و دم می‌کشد، تغییراتی را از خود نشان می‌دهد. مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن بر اثر حرارت طولانی مدت از بین می‌روند و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. بهتر است که بعد از غذا و با فاصله ۲ ساعت مصرف کرد به دلیل اینکه مصرف چای بعد از غذا، تمام آهن غذا را از بین می‌برد و مانع جذب آن در بدن می‌شود.»

محمد صالحی سورمقی استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می‌گوید: « افراد روزانه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلی گرم کافئین نیاز دارند که این مقدار ضرری برای بدن ایجاد نمی‌کند ولی متخصصان توصیه می‌کنند که افراد روزانه یک‌هزار میلی گرم کافئین مصرف کنند؛ به طور معمول یک لیوان نوشابه کولا ۷۰ میلی گرم کافئین دارد و یک لیوان چای ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد که مصرف روزانه ۱۰ لیوان چای مشکلی ایجاد نمی‌کند.

زنان حامله در دوران بارداری خود به ۳۵۰ میلی گرم کافئین احتیاج دارند و به دلیل اینکه کافئین موجب تحریک می‌شود، زنان باردار می‌توانند روزانه ۳ لیوان چای مصرف کنند.

به دلیل اینکه مردم تمام دنیا از این نوشیدنی استفاده می‌کنند، تحقیقات فراوانی در این خصوص صورت گرفته و در هیچ مقاله معتبری سرطان‌زایی و مضرات چای مطرح نشده است.»

در کل نظرات ضد و نقیضی در مورد چای وجود دارد ولی یکی از موارد این است که این گیاه را نوشیدنی ای سرطان زا می دانند و این در حالی ست که این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و ضد سرطان است. اما تکه ی گم شده ی ماجرا در نحوه ی دم کردن چای است. چایی که بیش از ده دقیقه بجوشد به اصطلاح کهنه دم محسوب می شود و باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد مثل زخم معده و مشکلات گوارشی می شود و حتی احساس خستگی را در افراد افزایش خواهد داد و به یک نوشیدنی مضر و سمی تبدیل می شود.

اگر تمایل دارید که یک چای مرغوب تهیه کرده و از کیفیت آن اطمینان داشته باشید می توانید سری به فروشگاه اینترنتی برادران حسینی بزنید.