چای ماسالا دارای ترکیبات مختلفی از گیاهان است که هر کدام دارای مزایای زیادی می باشند. اما مصرف بیش از حد این چای می تواند تمام آن مزایا را به معایب تبدیل کند. به همین دلیل خیلی از افراد که زمینه ابتلا به برخی از بیماری ها را دارند، باید از مصرف بیش از حد این نوشیدنی خودداری کنند. در این مطلب می گوییم که چای ماسالا برای چه کسانی ضرر دارد.

مضرات چای ماسالا با توجه به ترکیبات آن

ترکیبات این چای شامل هل، زنجبیل، دارچین، فلفل تند، چای سیاه، میخک، جوز هندی، رازیانه و … می باشند. در صورت مصرف به اندازه و حدود دو فنجان در روز می توان از مزایای این ترکیبات استفاده کرد. در غیر این صورت و نوشیدن مداوم در روز، این ترکیبات، مضرات چای ماسالا خود را نشان می دهند. به همین دلیل ما در اینجا به عوارض برخی از ترکیبات موجود در این چای می پردازیم.

مطلب مرتبط:”ترکیبات چای ماسالا چیست؟”

هل

هل دانه ای بسیار خوب و آرامش بخش است. ما ایرانی ها از آن در بسیاری از نوشیدنی ها و یا غذاهای خود استفاده می کنیم و از خواص بی نظیر آن بهره مند می شویم؛ اما مصرف بیش از حد آن در هر نوشیدنی و یا غذایی می تواند برای افرادی که دارای بیماری های گوارشی مانند یبوست، زخم معده و بیماران قلبی که تپش قلب شدید دارند مناسب نباشد. این از مضرات چای ماسالا می تواند باشد.

میخک

میخک نیز نوعی داروی گیاهی مسکن و ضدعفونی کننده محسوب می شود. با توجه به وجود این دانه در این چای هندی باید از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کرد. زیرا می تواند سبب مشکل برای افراد دیابتی و تنفسی شود. همچنین می تواند سبب ایجاد حساسیت های پوستی و تاثیر بر بیماری های عصبی مانند تشنج و … شود.عوارض میخک می تواند مضرات چای ماسالا نیز باشد.

زنجبیل

یکی دیگر از مهم ترین ترکیبات این چای زنجبیل می باشد که با دوز زیادی هم در این چای موجود است. این ترکیب می تواند به خوبی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اما می تواند برای بیمارانی که دچار انعقاد خون هستند نیز مشکل ساز باشد. زیرا با داروهای آنها سر سازش ندارد و تداخل ایجاد می کند.

سه فنجان چای ماسالا

چای سیاه

همچنین در صورت مصرف بیش از اندازه این چای، کافئین موجود در چای سیاه آن می تواند مضرات خود را نشان دهد و یکی از مضرات چای ماسالا شود. در نتیجه سبب ترش کردن، عدم جذب آهن و فقر آهن در بدن، حالت تهوع های مکرر، بی خوابی و … می شود.

فلفل سیاه

وجود فلفل سیاه در این نوشیدنی نیز می تواند مهم باشد. زیرا مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی تند می تواند سبب سوزش سر معده و مری شود. هر چند که هندی ها بیشتر غذاها و نوشیدنی های خود را با مقدار زیادی فلفل مصرف می کنند.

دارچین

دارچین یکی دیگر از ترکیبات موجود در این چای هندی است که بسیار خوشبو و آرامش بخش است. اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند برای بیماران کلیوی و کبدی ایجاد مشکل کند و بیماری های آنها را تشدید کند.

نکات مهم در خصوص استفاده کردن از چای ماسالا

به طور کلی افراد باید در هنگام استفاده از این چای به نوع و مقدار ترکیبات موجود در آن توجه کنند. افراددر صورت داشتن بیماری خاص می توانند نسبت به مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند تا ترکیبات موجود در این چای برای آنها تداخل دارویی ایجاد نکند.

در این میان زنان باردار باید این موضوع را در نظر بگیرند که این چای دارای ترکیبات مختلفی است. هر کدام از این ترکیبات می توانند با یکدیگر سازگاری نداشته باشند. پس بهتر است از مصرف آن حتی به صورت کم نیز در این دوران خودداری کنند.

مطلب مرتبط:”۱۲ خاصیت برتر از خواص چای ماسالا

در این مطلب در مورد مضرات چای ماسالا و اینکه چه کسانی نباید این چای را بخورند صحبت کردیم. حتما سعی کنید تا این موارد را رعایت کنید تا بتوانید از این نوشیدنی خوشمزه و مقوی، لذت ببرید.