دمنوش های مختلف طی گذراندن مدت زمان نامعینی آماده می شوند. اما برخی اوقات افراد نیازمند این هستند که با صرف زمان کمی، نوشیدنی خود را میل کنند. یکی از این نوشیدنی های مناسب این کار، چای ماسالا می باشد که در روزهای زمستان، طرفداران زیادی دارد. آماده شدن این چای به صورت خالص نیازمند زمان زیادی است. اما آماده کردن چای ماسالا فوری نیازمند صرف زمان کمتری می باشد. در این مطلب در مورد طرز تهیه چای ماسالا فوری صحبت می کنیم.

چای هندی ماسالا

چای هندی ماسالا یک نوع چای پودری و بومی کشورهای هندوستان و تایلند می باشد. این چای از ترکیبات مختلفی از گیاهان طبیعی مانند چای سیاه، رازیانه، دارچین، جوز هندی، میخک، هل، زنجبیل و … تشکیل شده است.

این چای دارای خواص متعدد و مزایای ویژه ای برای بدن می باشد که می توان آن را به دو صورت و با صرف زمان کوتاه و یا طولانی آماده کرد.

بیشتر افراد در هنگام تهیه این چای، ترجیح می دهند، تمام ترکیبات آن را تازه به تازه آماده کنند. زیرا کهنگی برخی از این ترکیبات می تواند سبب از بین رفتن ویژگی های خوب این چای شود.

افراد مختلف دارای ذائقه های متفاوت و بیماری های مختلف می باشند و با تهیه کردن این چای در خانه و به صورت خالص می توانند با توجه به طبع و شرایط جسمانی خود، مقادیر ترکیبات آن را کم و زیاد کنند تا سلامتی خود را حفظ کنند.

طرز تهیه چای ماسالا فوری

در طرز تهیه چای ماسالا فوری آمده است که، افراد برای تهیه این نوع چای باید بسته هایی از پودرهای آماده آن که توسط شرکت های مواد غذایی مختلف تهیه می شوند را خریداری کنند. این افراد می توانند در هر مکانی مانند محل کار و یا در هنگام سفر مقداری از این پودر آماده را در فنجان آب جوش خود بریزند و میل کنند.

حداکثر زمان تهیه این چای یک تا دو دقیقه و به میزان حل شدن پودر در آب جوش می باشد. این افراد می توانند برای نوشیدن آن به صورت شیرین مقداری شکر نیز به آن اضافه کنند و یا اینکه آن را با همان مزه تند و اصلی آن میل کنند.

این نوع پودر آماده نیاز به صرف زمان کمی برای آماده شدن دارد و افراد می توانند آن را با توجه به میل خود به صورت غلیظ و یا رقیق استفاده کنند. همانطور که دیدید طرز تهیه چای ماسالا فوری بسیار آسان است.

مطلب خواندنی:”طرز دم کردن چای ماسالا چگونه است؟”

ترکیبات موجود در چای ماسالا فوری

این چای دارای ترکیبات اصلی چای ماسالا معمولی می باشد. با این تفاوت که در پودرهای آماده و بسته بندی شده این چای، مقداری پودر کریمر نیز موجود می باشد.

کریمر موجود در پودر آماده این چای هندی با توجه به دیگر ترکیبات دارای مقدار مشخصی است. پودر کریمر موجود در این چای فوری نقش شیر را بازی می کند، اما شیر و یا لبنیات نمی باشد. پودر کریمر اضافه شده به این چای  ترکیبی از روغن های گیاهی نارگیل و ذرت می باشد که می تواند به چای ماسالا خاصیت فوری بودن و نیمه آماده بودن را بدهد.

خیلی از افراد بعد از مصرف چای ماسالا فوری احساس می کنند که طعم این چای کمی شیرین می باشد که می توان گفت، آن طعم شیرین بسیار کم که در این چای وجود دارد، مربوط به روغن ذرت موجود در پودر کریمر می باشد.

پس به طور کلی باید بگوییم که این چای نیمه آماده و فوری نیاز به دم کردن ندارد و همان حرارت آب جوش برای آماده شدن آن کافی می باشد. ترکیبات اصلی این چای فوری با چای ماسالا اصلی و خالص هیچ تفاوتی ندارد.

این چای دارای هیچ ترکیب شیرین کننده ای نمی باشد و مزه اصلی آن تند است. در این صورت افرادی که مایل هستند آن را به صورت شیرین میل کنند، می توانند مقداری شکر یا هر ماده شیرین کننده دیگری را به آن اضافه کنند.

گفتنی است که عطر و طعم این چای هندی فوری مانند همان چای اصلی و  بدون کریمر می باشد.

فنجانی چای ماسالا

نکات مهم در مورد چای ماسالا فوری

زمان مهمترین فاکتور در میزان خرید و فروش چای ماسالا فوری می باشد. به همین دلیل امروزه در تمام جهان خریداران این نوع چای بیشتر از نوع خالص و اصلی آن می باشد.

اما عموما در کشورهای بومی تهیه این چای مانند هند، چای ماسالا با صرف زمان زیادی و به صورت دم کرده مصرف می شود. زیرا هندی ها معتقد هستند که نوع خالص آن بهتر می تواند فواید و خواص خوب خود مانند احساس آرامش، از بین بردن دردها، از بین بردن خستگی و … را به بدن انسان منتقل کند.

از تفاوت های این چای با نوع خالص خود می توان به تفاوت کریمر و شیر اشاره کرد. به طوری که در ترکیبات نوع فوری این چای، مقداری پودر کریمر موجود است. اما در نوع خالص آن باید مقداری شیر به آن اضافه کرد و از کریمر خبری نمی باشد.

همچنین یکی دیگر از تفاوت های مهم این چای با نوع خالص و دم کرده، همان آماده بودن پودر و استفاده سریع از آن می باشد.

در این مطلب در مورد طرز تهیه چای ماسالا فوری صحبت کردیم. دیدید که طرز تهیه آن بسیار آسان است. امیدواریم بتوانید از این مطلب استفاده کنید و چای خوشمزه ای را برای خود فراهم کنید.