طرز تهیه لواشک

 

لواشک یکی از آن خوراکی های خانگی و تنقلات خوشمزه ای است  که طرفدارهای زیادی دارد. خیلی ها در خانه این خوراکی را با میوه های تازه درست می کنند. در این مطلب طرز تهیه لواشک خانگی آماده شده است.

لواشک یکی از تنقلات ایرانی با مزه شور و ترش است. لواشک از شیره غلیظ شده برخی میوه ها بدست می آید.لواشک نوعی عصاره گرفته شده از میوه ها است که به آن کنستانتره می گویند. یکی از روش های نگهداری مواد، خشک کردن است که از زمان های دور از آن استفاده می شود. هم از روش خشک کردن و هم از روش صنعتی برای تهیه لواشک استفاده  می شود.

شهرستان مرند و شبستر در آذربایجان شرقی، مرکز تولید لواشک هستند اما شما در هر کجای ایران که باشید می توانید به راحتی لواشک بخرید. یکی از مزیت های لواشک این است که میتوان آن را در طعم های مختلف درست کرد از این رو همه ی میوه های قابلیت این را دارند که به صورت لواشک در بیایند. از این رو با هر میوه ای که در یخچال دارید می توانید این خوراکی را تهیه کنید و این یکی از مزیت های لواشک است!

یکی از حسن های آن این است که می توان با هر میوه ی فراموش شده ای که در یخچال مانده این خوراکی را تهیه کرد. به همین دلیل می توانید لقب یکی خوراکی مهربان را به آن داد. اگر این موضوع هنوز برای شما ثابت نشده بهتر است لیست پایین را بخوانید و امتحان کنید.

 

لواشک آلو؛ باب دندان ترش پسندها

 

آلو مثل دیگر میوه های تابستانی تنوع زیادی دارد هم کال آن قابل استفاده است هم رسیده ی آن. علاوه بر این، آلو میوه ایست که هم ترش دارد هم شیرین. خیلی از مغازه دارها و میوه فروش ها برای بازارگرمی همه که شده کال این میوه را زودتر از موعد می آورند و می فروشند.

اما بهتر است صبر کنید و برای خریدش عجله نکنید. روزهای اواخر تابستان بهترین زمان مصرف آن است. آلو انواع مختلفی دارد و در رنگ های زرد، سرخ و بنفش و با طعم های ترش، شیرین و ملس دیده می شود.به غیر از این، نوع آبدار و گوشتی دارد که برای درست کردن لواشک نوع آبدار آن بهتر است.

طرز تهیه لواشک خانگی آلو:

آلو: یک کیلوگرم/ نمک: یک قاشق مرباخوری/ آب: دو لیوان
مناسب ترین آلو برای ساخت لواشک، آلوهای خیلی رسیده و له شده هستند. آلوها را شسته و درون قابلمه بریزید. دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. در ابتدا شعله را زیاد کنید و بعد از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و نمک را اضافه کرده و مدام هم بزنید.
به هیچ عنوان در قابلمه را نگذارید،زیرا آلوها سر میروند و گازتان را کثیف می کنند. از آنجایی که باید غلظت آلوها حفظ شود،  آب اضافه نکنید. اگر هر چند وقت یکبار آلوها را بهم بزنید ، به ته قابلمه نمی چسبند. اما لازم نیست مدام این کار را انجام دهید. اگر میخواهید لواشک خوبی داشته باشید، ظرفتان را روی حرارت ملایم بگذارید.
بعد از یک یا دو ساعت که مخلوط ذکر شده غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. بهترین زمان این کار موقعی است که آلوها  شکل اولیه خود را از دست داده اند و تغییر شکل داده اند و  وقتی هم می زنید، هسته ها جدا شده و روان و معلق در قابلمه دیده می شوند. اگر آلوی شما زردرنگ است و دوست دارید رنگش قرمز شود، کافی است چند دانه آلوی قرمز، آلبالو یا گیلاس اضافه کنید.
لواشک طرز تهیه آسانی دارد.
یک نکته مهم، برای ترش کردن لواشک به آن افزودنی هایی مثل آبلیمو اضافه نکنید. بعد از اینکه ترکیباتن کاملا سرد و خنک شد آن را صاف کنید.
آلوهای پخته را داخل آبکش یا صافی بریزید و با دست آن را هم بزنید تا به تدریج از صافی رد شده و به کاسه یا لگن زیری بریزد. اگر پوستتان به مواد ترش حساسیت دارد بهتر زمان صاف کردن از دستکش استفاده کنید.
این قدر این کار را ادامه دهید تا فقط هسته ها و پوست آلوها در آبکش باقی بمانند. حالا مایع لواشک آماده است.

لواشک زردآلو و گلابی؛ برای شیرین دوست ها

 

اگر لواشک شیرین دوست دارید میتوانید از زردآلو و گلابی استفاده کنید. سراغ زردآلوهای مانده در یخچال بروید یا به قیمت ارزان تری زردآلوهای له شده را از میوه فروشی تهیه کنید.

برای شیرین تر شدن لواشکتان، می توانید چند گلابی به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که تمام لواشک ها خاصیت روان کردن مزاج را دارند، چه رسد به این لواشک! این خاصیت  نیز به خاطر گلابی تشدید هم می شود، بنابراین حواستان باشد که زیاده روی نکنید.

طرز تهیه لواشک خانگی زردآلو – گلابی:

زردآلو: یک کیلوگرم/ گلابی: سه عدد/ نمک: نصف قاشق مرباخوری/ آب: دو لیوان
زردآلوها را بشویید و آنها را کاملا خشک کنید. زردآلوهای خشک را دونیم کرده و هسته ی آن را جدا کنید. گلابی ها را شسته و قاچ کنید. چوب و هسته میانی آن ها را خارج کنید و همراه زردآلوها داخل قابلمه بریزید. آب را اضافه کنید.
بگذارید به نقطه ی جوش برسد و حرارت را کم کنید.نمک را فراموش نکنید. به خاطر بافت سفت گلابی این لواشک زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. باید آن را هم بزنید. بعد از گذشت تقریبا سه ساعت وقتی دیگر میوه ها قابل شناسایی نبودند، حرارت را خاموش کنید.
بگذارید مخلوطتان سرد شود و بعد آن را صاف کنید. پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. از آن جایی که احتمال دارد دانه های بافت گلابی زیر دندان حس شود، صافی ریزتری انتخاب کنید. به خاطر وجود گلابی مخلوط غلیظ تری نسبت به آلو دارید. پس حواستان باشد سینی بزرگ تری انتخاب کنید و لایه نازک تری از آن را داخل ظرف پهن کنید.
لواشک زردآلو بسیار محبوب است.

لواشک آلبالو، زرشک و انار؛ برای سوراخ شدن معده

 

ترکیبی از آلبالو، زرشک و انار، یک ترکیب فوق العاده برای ساختن یک لواشک ترش است. کسانی که طرفدار لواشک ترش هستند این لواشک بهترین گزینه است. البته باید توجه داشته باشید که این لواشک را با معده ی خالی مصرف نکنید و این خوراکی جذاب را بعد از وعد های غذایی میل کنید.

توجه کنید تمام این میوه های قرمز، منبع مهم آنتی اکسیدان هستند و برای سلامتی بسیار مفید. خوبی این لواشک این است که بسیار سلامت است و خوردنش به کسانی که چربی و قند خون دارند، توصیه می شود.

طرز تهیه لواشک خانگی آلبالو – زرشک – انار:

آلبالو: یک کیلوگرم/ زرشک: ۲۵۰ گرم/ انار: چهار عدد/ نمک: دو قاشق مرباخوری/ گلپر: یک قاشق چایخوری/ آب: چهار لیوان
این لواشک نسبت به بقیه ی لواشک ها راحت تر درست می شود ولی از طرفی با توجه به میوه های گرانی که دارد مقداری هزینه بر است. از آنجایی که جنس و بافت این ترکیب همخوان نیستند بنابراین نسبت به لواشک های دیگر طریقه ی پخت متفاوتی دارد.
ابتدا آب انارها را بگیرید و آنرا داخل یک قابلمه برسید. به آب انار نمک و گلپر اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم به جوش بیاید. حرارت را کم کنید و چند ساعتی صبر کنید تا مایع غلیظ شود. وقتی مایع به غلظت رب رسید، زیر آن را خاموش کنید و بگذارید سرد شود.
در این فاصله، آلبالوها را شسته و بدون این که هسته گیری کنید داخل قابلمه بریزید، زرشک ها را هم شسته و به قابلمه آلبالو اضافه کنید، چون هر دو میوه بافت یکسانی دارند، زمان پختشان شبیه هم است. آب و نمک را فراموش نکنید. با حرارت نیمه اجاق گاز، آن را دو ساعتی بپزید و چندین بار هم بزنید. وقتی شکل آلبالوها از دست رفت و دیگر آلبالوی درسته ای ندیدید، حرارت را خاموش کنید.
بعد از سردشدن، آلبالو و زرشک را از صافی رد کنید. ممکن است دانه های زرشک حل نشده باشند اما نگران نباشید، خاصیتش را به مخلوط لواشک شما داده است. حالا مخلوط لواشک را از صافی رد کنید. آب انار سفت شده را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. مطمئنا از دیدن رنگ قرمز شفاف و زیبای مخلوط به دست آمده شگفت زده خواهیدشد.

خشک کردن لواشک؛ به کمک آفتاب

 

یکی از مهم ترین کارها در درست کردن لواشک، خشک کردن آن است. وسایلی که نیاز دارید سینی های بزرگ، مشمع، سفره پلاستیکی و کمی روغن است. البته نور مستقیم آفتاب هم در تهیه لواشک نقش اساسی دارد.
روی سطحی که میخواید لواشک را روی آن بریزید، کمی روغن بمالید. با دست یا با قلم موی آشپزی، روغن را همه جای مشمع پخش کنید تا یکدست شود. حالا مایع لواشکی را که آماده کرده اید، داخل سینی بریزید به مقداری که یک لایه نازک تشکیل شود. اگر حجم لایه زیاد شده، آن را به سینی دیگری منتقل کنید. حالا سینی را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا لواشک خوب خشک شود.به غیر از آفتاب میتوانید از پنکه استفاده کنید و سینی خود را رو به رو پنکه قرار دهید.
اگر سینی ندارید، سفره را اول روی زمین بالکن پهن کرده و چرب کنید بعد مایع لواشک را رویش بریزید. بعد از گذشت چند روز لواشک را وارسی کنید، اگر یک رویش خشک شده بود، آن را از مشمع جدا کنید و روی دیگرش را پهن کنید، چون چرب شده به راحتی جدا می شود.
بعد از گذشت دو روز لواشک شما، آماده است. اگر به گرد و خاک احتمالی حساس هستید و می خواهید لواشکی کاملا بهداشتی داشته باشید، می توانید مشمع دیگری را چرب کرده و روی لواشک پهن کنید. اما حواستان باشد باید آفتاب تندی رویش بتابد تا زود خشک شود وگرنه لواشک شما کپک خواهد زد. لواشک ها را بعد از خشک شدن با چاقو یا قیچی آشپزخانه برش دهید و در پلاستیک مناسبی قرار دهید. موقع برداشتن کار شما راحت است، چون لواشک ها قبلا چرب شده است.
نکته ۱: کابینت سرد و خشک بهترین محل نگهداری لواشک است، بنابراین هرگز آن را درون یخچال نگذارید، چون به هم می چسبد.
نکته ۲: کیوی میوه ای است که به تنهایی تبدیل به لواشک نمی شود، چون اسید بالایی دارد و هرگز نمی گیرد. باید با میوه ای مثل آلو ترکیب شود.
نکته ۳:  می توانید خلاقیت به خرج دهید. ترکیبی از همه میوه های داخل یخچال را داخل قابلمه ریخته و لواشکی با طعم جدید درست کنید.