در این مقاله می خواهیم به اطلاعاتی در مورد تنقلات چاق کننده بپردازیم. تنقلات چاق کننده شامل چیست و انواع سالم و ناسالم آن کدامند. در ادامه با ما همراه باشید.

درباره تنقلات

اکثر ما در طول روز از تنقلات مختلفی استفاده می کنیم. حتی عده ای به جای خوردن یک وعده غذایی از تنقلات استفاده می کنند. تنقلات می تواند جای میان وعده ها را بگیرد؛ اما توصیه می شود برای وعده های اصلی غذا از تنقلات مخصوصا برای کودکان استفاده نکنند.

تنقلات چاق کننده شامل دو دسته ی تنقلات چاق کننده سالم و تنقلات چاق کننده مضر می باشند. این خوراکی های چاق کننده سالم مناسب برای افرادی می باشد که لاغر هستند و فعالیت فیزیکی بالایی دارند و از طرفی قصد افزایش وزن دارند. زیرا تنقلات نیز دارای کالری می باشند. اگر فردی چاق باشد با خوردن تنقلات پر کالری چاق تر می شود. اگر هم فردی روزانه فعالیت کمی داشته باشد، باعث می شود تا نتواند کالری خوراکی ها را بسوزاند و در نتیجه چاق می شود.

تنقلات چاق کننده مضر و ناسالم، هم برای افراد لاغر و هم افراد چاق نامناسب می باشد. زیرا این خوراکی های مضر علاوه بر کالری زیادی که دارند، سرشار از نمک، قند، چربی های اشباع شده، روغن بیش از اندازه و … می باشند. در نتیجه باعث دیابت، فشار خون، کبد چرب، سرطان، بیماری های پوستی و خیلی از بیماری های دیگر می شوند.

انواع تنقلات چاق کننده سالم

در ادامه به بررسی برخی از تنقلات چاق کننده سالم می پردازیم.

انواع مغز ها

مغز ها برای بدن بسیار مفید می باشند. زیرا سرشار از خاصیت و ویتامین هایی چون اسید های چرب، پروتئین، فیبر، امگا ۳ و … می باشند. با وجود تمام خواصی که دارند، کالری زیادی هم دارند. از این رو برای افراد لاغری که قصد دارند کمی وزن خود را بیشتر کنند، بسیار مناسب است. افراد چاق هم باید با رعایت میزان کالری از مغز ها استفاده کنند.

شیر پر چرب

شیر پرچرب نیز یکی از خوراکی های چاق کننده سالم برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند، می باشد. برای مثال ۲۴۵ گرم شیر پر چرب معادل یک فنجان، دارای ۸ گرم پروتئین، ۸گرم چربی و ۱۴۹ کالری انرژی می باشد. حتی افراد برای افزایش وزن می توانند شیر پر چرب را با یک پروتئین مانند موز ترکیب کنند.

سیب زمینی

سیب زمینی

قرار دادن سیب زمینی در رژیم غذایی افرادی که می خواهند افزایش وزن داشته باشند بسیار مناسب است. از آن جایی که سیب زمینی دارای نشاسته می باشد، پس سرشار از کربوهیدرات است. شما با خوردن سیب زمینی کبابی یا آب پز کالری زیادی به دست می آورید.

تخم مرغ

تخم مرغ از خوراکی های پر کالری می باشد که برای افزایش وزن و عضله سازی بسیار مناسب است. تخم مرغ دارای چربی های سالم و همچنین پروتئین می باشد. با این که اکثر خاصیت غذایی تخم مرغ در زرده اش است، اما توصیه می شود که سفیده آن را هم مصرف کنید.

اسموتی

اسموتی ها از انواع نوشیدنی های پر کالری می باشند. افرادی که قصد افزایش وزن دارند، می توانند از اسموتی استفاده کنند. اما برای این که اسموتی ها جزو خوراکی های چاق کننده ی سالم باشن، باید در منزل تهیه شوند. افراد چاق هم می توانند از اسموتی استفاده کنند. اما باید در آن از میوه های منجمد بدون شکر و شیر کم چرب استفاده کنند.

از دیگر تنقلات چاق کننده سالم می توان به قهوه، برنج، بستنی، پنیر گوشت قرمز، آواکادو، سالمون و دیگر ماهی های چرب، میوه های خشک، کره بادام زمینی و نان با سبوس کامل اشاره کرد.

انواع خوراکی های چاق کننده ناسالم

برخی از تنقلات چاق کننده، ناسالم می باشند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

نوشیدنی های مضر

 نوشیدنی های شیرین و گاز دار از نوشیدنی های مضری می باشند که باعث چاق شدن می شوند. این نوشیدنی ها فقط مقدار زیادی قند دارند و هیچ گونه ماده مغذی در آن ها وجود ندارد. این نوشیدنی ها علاوه بر چاق کردن باعث مبتلا شدن به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و سرطان می شوند.

انواع غذا های فراوری شده

غذا های فراوری شده به دلیل زود آماده شدن و خوشمزه بودن، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. اما برای سلامتی بسیار مضر می باشند. این غذا ها سرشار از قند، افزودنی ها، چربی های اشباع شده، نمک فراوان و … می باشند. به همین دلیل باعث سرطان و دیابت و … می شوند. غذا های سرخ شده، قند، شکلات، گوشت های فراوری شده، پیتزا های نیمه آماده و … از انواع تنقلات و خوراکی های ناسالم می باشند.

ادامه مطلب:”تنقلات رژیمی چیست؟”

در این مطلب درباره انواع تنقلات چاق کننده صحبت کردیم. انواع سالم و ناسالم آن را بیان کردیم و امیدواریم بتوانید از این اطلاعات به خوبی استفاده کنید.