تنقلات به هر نوع خوراکی قابل استفاده در وعده های مختلف روز گفته می شود. امروزه استفاده از تنقلات نقش مهمی را در زمان تماشا کردن فیلم، استراحت و… ایفا می کند. استفاده از تنقلات مفید گزینه بهتری در مقابل سایر تنقلات خواهد بود. زیرا با مصرف تنقلات مفید بدن از مزایای قابل توجه آن بهره‌مند می شود. در این مطلب می خواهیم به آموزش تهیه انواع تنقلات مفید در خانه بپردازیم.

اهمیت مصرف تنقلات سالم و مفید

مصرف تنقلات مفید و سالم از اهمیت بالایی در زندگی انسان برخوردار است؛ به گونه ای که با مصرف تنقلات سالم دیگر نگرانی از بابت بیماری یا اضافه وزن وجود نخواهد داشت. زیرا تنقلات مفید از آنجا که در منزل تهیه می شود بسیار سالم می باشند.

اما در مقابل آن، تنقلات فروشگاهی گزینه مناسبی برای استفاده نیستند. به این علت که در این گونه تنقلات معمولا از درصد کالری بسیاری بالایی برخوردار هستند. بنابراین مصرف تنقلات فروشگاهی به علت کالری بالا موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

اما به طور کلی استفاده از تنقلات مفید و خانگی گزینه ایده آلی برای هر کس می‌باشد. بهتر است بدانید با استفاده از تنقلات سالم، مناسب ترین مواد خوراکی موجود به بدن شما وارد خواهد شد. این امر سبب می شود تا بدن شما عملکرد بهتری را در مقابل مصرف خوراکی های ناسالم داشته باشد. به همین منظور بهتر است برای حفظ سلامتی خود مصرف تنقلات مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آموزش تهیه تنقلات مفید در خانه

امروزه بسیاری از افراد استفاده از تنقلات خانگی را به تنقلات فروشگاهی ترجیح می‌دهند. دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ زیرا در تنقلات خانگی تهیه مواد لازم بر عهده خود فرد می‌باشد. به عبارتی فرد می تواند مواد لازم برای تهیه خوراکی خانگی را از بهترین مواد موجود انتخاب نماید. همچنین تنقلات مفید و خانگی کاملا بهداشتی خواهند بود. طرز تهیه برخی از این خوراکی های خانگی خوشمزه به شکل زیر می باشد:

گندمک

گندمک یک تنقلات مفید و خوشمزه بوده که بسیاری از افراد در کودکی با آن خاطره داشته اند. بسیاری از افراد در زمان کودکی هنگام بازگشت از مدرسه به نحوی این خوراکی را استفاده می نمودند. بدون شک طعم شیرین گندمک خاطرات کودکی افراد زیادی را زنده می کند. به همین منظور شما می‌توانید این خوراکی خوشمزه را در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه گندمک

طرز تهیه گندمک بصورت زیر است:

مواد مورد نیاز:
  • گندم یک پیمانه
  • روغن به مقدار لازم
  • شکر به مقدار لازم
روش تهیه:

برای تهیه گندمک در منزل باید یک پیمانه گندم را به مدت زمان ۴۵ دقیقه در آب جوشاند. پس از آن باید گندم ها را با آب سرد آبکشی کرده تا نشاسته های آن به خوبی خارج شوند.

پس از آبکشی گندم ها را بر روی یک سطح پهن کرده تا گندم ها خشک شوند. بعد از خشک شدن گندم ها، آن ها را درون یک صافی ریخته و در روغن غوطه‌ور نمایید تا پف کنند. در نهایت گندمک شما آماده بوده و می توانید آن را به وسیله شکر طعم دار نمایید. بهتر است بدانید گندمک گزینه مناسبی برای همه افراد بوده و هرکس می تواند آن را استفاده نماید.

پاپ کورن

یکی دیگر از تنقلات مفید پاپ کورن است که استفاده از آن خواص زیادی خواهد داشت. همیشه از پاپ کورن به عنوان یک تنقلات مفید و قابل استفاده در هر مکانی یاد می شود؛ زیرا پاپ کورن با طعم و ظاهری که دارد گزینه مطلوبی برای تماشا کردن فیلم، دورهمی ها و… خواهد بود.

پاپ کورن

با مصرف پاپ کورن می توان از خواصی همچون بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل کلسترول خون و… بهره‌مند گردید. خواص بی نظیر این خوراکی سبب شده تا از آن به عنوان تنقلات مفید یاد شود.

طرز تهیه پاپ کورن

طرز تهیه پاپ کورن بصورت زیر است:

مواد مورد نیاز:
  • دانه ذرت یک فنجان
  • روغن سه قاشق غذا خوری
  • نمک یک قاشق چایخوری
روش تهیه:

طرز تهیه پاپ کورن بسیار راحت بوده و می توان آن را در عرض چند دقیقه تهیه نمود. برای تهیه پاپ کورن باید سه قاشق غذا خوری روغن را درون یک قابلمه درب دار بریزید. پس از آن باید یک فنجان دانه ذرت را به درون قابلمه انتقال دهید.

در نهایت باید یک قاشق چایخوری نمک را به محتویات قابلمه اضافه نمایید. قابلمه را بر روی شعله گاز قرار داده و پس از شنیدن صدای ترکیدن اولین ذرت، حرارت شعله را کاهش دهید؛ تا زمان اتمام صدای ترکیدن ذرت ها نباید درب قابلمه را بردارید.

هنگام ترکیدن ذرت ها باید قابلمه را چند بار به چپ و راست تکان دهید تا تمامی ذرت ها حرارت ببینند. پس از اتمام صدای ترکیدن ذرت ها، پاپ کورن شما آماده بوده و می توانید آن را استفاده نمایید.

سالاد سبزیجات

یکی دیگر از تنقلات مفید برای بدن، سالاد سبزیجات است. سالاد سبزیجات گزینه مطلوبی برای کسانی بوده که به دنبال افزایش سلامتی خود هستند.

مصرف سالاد سبزیجات به علت مواد معدنی و ویتامین های گوناگونی که دارد گزینه مناسبی برای تمامی افراد خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال مصرف تنقلات مفید و سالم هستید می‌توانید سالاد سبزیجات را برای این منظور انتخاب نمایید.

خرید تنقلات

طرز تهیه سالاد سبزیجات

طرز تهیه سالاد سبزیجات بصورت زیر است:

مواد مورد نیاز:
  • کاهو به مقدار لازم
  • هویج به مقدار لازم
  • ذرت به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
روش تهیه:

تهیه این تنقلات مفید بسیار ساده بوده و می‌توان در عرض چند دقیقه آن را آماده نمود. برای تهیه سالاد سبزیجات تنها کافیست مقداری کاهو، هویج رنده و ذرت را با یکدیگر ترکیب نمایید.

بهتر است مقداری روغن زیتون را به سالاد خود اضافه کنید. البته با توجه به ذائقه خود می توان هر نوع ماده خوراکی همچون آبلیمو را به این سالاد اضافه نمود. تنها ماده خوراکی که نباید به این سالاد اضافه کرد، سس خواهد بود.

سالاد سبزیجات

فالوده سیب

اگر به دنبال یک تنقلات مفید و فوق العاده هستید، بهتر است فالوده سیب را امتحان کنید. فالوده سیب با طعم بی نظیری که دارد گزینه مناسبی برای تمامی افراد خواهد بود. همچنین ترکیبات این تنقلات مفید خواص زیادی را برای بدن به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر آن، مصرف فالوده سیب انرژی لازم برای کار و فعالیت روزانه را تامین می‌کند.

طرز تهیه فالوده سیب

طرز تهیه فالوده سیب بصورت زیر است:

مواد مورد نیاز:
  • سیب یک عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • گلاب به مقدار لازم
  • شکر به مقدار لازم
روش تهیه:

برای تهیه فالوده سیب باید یک عدد سیب تازه و سفت را رنده نمایید. پس از آن سیب رنده شده را با مقداری زعفران، گلاب، شکر مخلوط نمایید. همچنین جهت خنک شدن این فالوده خوشمزه می توانید چند تکه یخ را درون ظرف فالوده قرار دهید. در نهایت فالوده شما آماده بوده و می توانید آن را سرو نمایید.

ترافل خرمایی

ترافل خرمایی یکی دیگر از تنقلات مفید و سالمی بوده که مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. این تنقلات مفید از انرژی فوق العاده ای برخوردار بوده که مصرف آن انرژی بدن شما را تامین خواهد کرد.

وجود ترکیبات بی نظیر ترافل خرمایی سبب شده تا مصرف آن خواص بیشماری را برای بدن به ارمغان آورد. بنابراین اگر به دنبال تهیه یک تنقلات مفید هستید، بهتر است ترافل خرمایی را از دست ندهید.

طرز تهیه ترافل خرمایی

طرز تهیه ترافل خرمایی بصورت زیر است:

مواد مورد نیاز:
  • خرما بیست عدد
  • آب یک لیوان
  • عسل یک قاشق غذا خوری
  • مغز گردو پودر شده یک لیوان
  • دارچین یک قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو دو قاشق غذا خوری
روش تهیه:

برای تهیه این تنقلات مفید باید در ابتدا تمامی هسته ها خرما را جدا نمود. پس از آن خرما ها را به همراه آب درون مخلوط کن ریخته و به مدت چند دقیقه مخلوط نمایید.

سپس گردو، عسل، دارچین و پودر کاکائو را درون مخلوط کن ریخته و به همراه خرما و آب مخلوط نمایید. در نهایت مواد را از درون مخلوط کن خارج کرده و گلوله هایی را به اندازه گردو درست کنید. همچنین می توانید گلوله ها را به پودر نارگیل، پسته، کاکائو و کنجد آغشته نمایید. ترافل خرمایی شما آماده بوده و می توانید از مصرف آن لذت ببرید.

در این مطلب سعی کردیم درباره چند عدد از تنقلات مفید و طرز تهیه آنها برای شما صحبت کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود. توجه داشته باشید حتی با وجود اینکه این تنقلات مفید هستند به میزان متعادل از آنها استفاده کنید تا سلامتی شما حفظ شود. صحت و سلامت شما را آرزومندیم!