طرز تهیه عناب خشک در منزل

چگونه عناب را خشک کنیم؟

عناب یا خرمای قرمز یا خرمای چینی یکی از انواع خشکبار است که خواص دارویی بسیاری دارد. از این رو خیلی ها نه به خاطر طعم و مزه ی آن بلکه به خاطر فواید بیشمارش آن را مصرف می کند. عناب را هم می توان به صورت یک میان وعده با چای مصرف کرد و هم می توان آن را به صورت دمنوش نوش جان کرد.

در بعضی کشور دانه ی عناب را می کوبند و خمیر می کنند و بعد از اینکه به آن مقداری شکر زدند در جایی می گذارند تا خشک شود و بعد مثل لواشک آن را مصرف می کنند. در آفریقا آن را به صورت سرکه، در کره به صورت یک شربت شیرین و در ایران، پاکستان و هندوستان عناب به صورت خشک شده مصرف می شود. البته عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیر وجود دارد که در خیلی از کشور ها طرفدار دارد.

عناب در ابتدا سبز و بعد از رسیدن قرمز می شود. شیوه های مختلفی برای خشک کردن عناب وجود دارد که در ادامه آنها  را به طور حامل شرح خواهیم داد.

خواص عناب

عناب شامل آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که باعث می شود خواص زیادی داشته باشد. از جمله موادی که در عناب وجود دارند عبارتند از: آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم،انواع ویتامین ها و اسید های چرب.

در ادامه برای شما لیستی از خواص عناب را بیان می کنیم:

  1. مشکلات خواب توسط عناب بهبود می یابد.
  2. گردش خون را تقویت می کند.
  3. برای تقویت استخوان ها مفید است.
  4. کمک می کند تا وزن کاهش بیابد.
  5. استرس و اضطراب را کاهش می دهد.
  6. کمک به سیستم گوارش و هضم غذا می کند.
  7. خون را تصفیه می کند.
  8. به سلامت قلب کمک می کند.

 

روش های مختلف خشک کردن عناب

عناب هم یکی از آن خشکباری است که می توانید آن را در منزل خشک کنید. خبر خوب این است که روش های زیادی برای خشک کردن عناب وجود دارد که با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار دارید می توانید آن را انتخاب کنید.

روش آب جوش و آب سرد

ابتدا عناب ها را داخل یک ظرف آب جوش قرار می دهیم و یک تا دو دقیقه صبر می کنیم و بعد عناب ها را از آب جوش خارج کرده و بعد بلافاصله داخل آب سرد انتقال دهید. این کار باعث می شود که پوسته ی عناب ها شکافته شود و همین امر باعث می شود که عناب ها زودتر خشک شوند.

خشک کردن عناب در منزل

استفاده از آبلیمو

عناب آنها داخل ظرفی از آبلیمو و آب سرد غوطه ور کنید. بعد از ۱۰ دقیقه آن ها را آبکش کنید و روی یک حوله قرار داده تا خشک شوند. اگر عناب ها را خشک کنید عمر آنها بیشتر شده و مدت زمان بیشتری می توانید آنها نگه داری کنید.

استفاده از جریان هوای گرم

برای خشک کردن عناب می توانید از فر یا بخاری و یا حتی رادیاتور استفاده کنید. این شیوه بسیار راحت بوده و به سادگی  برای این کار ابتدا باید عناب ها را روی یک سینی بچینید طوری که هیچ تماسی بهم نداشته باشند، سپس آن ها را یا روی بخاری و یا داخل فر قرار داده (دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت) و منتظر شوید تا خشک شوند.

اگر می خواهید روی رادیاتور آنها را خشک کنید کافی است عناب ها را روی ورقه های شیرینی پزی قرار داده و  روی آنها را با یک حوله بپوشانید و بعد روی رادیاتور قرار دهید تا خشک شوند.

در این روش باید میوه ها را تند تند چک کنید، آنها را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که به طور مساوی خشک می شوند. توجه داشته باشید که زمان خشک شدن میوه ها، بین ۶ تا ۳۶ ساعت طول خواهد کشید. عوامل زیادی مثل اندازه میوه، سطح رطوبت، و درجه حرارت و سازگاری منبع گرما در زمان خشک شدن عناب ها تأثیر می گذارند. میوه ها، زمانی خشک می شوند که پوست آنها چرمی می شود، اما بافتشان هنوز کمی منعطف است.

شرایط نگهداری

عناب هم مانند سایر خشکبار و میوه خشک ها بهتر است در یک محیط سرد و خشک نگه داری شود. زیرا رطوبت دشمن آجیل و خشکبار است و باعث فساد آن می شود. از این رو مناسب است که آن ها در یک ظرف دربسته و خشک نگه دارید تا مدت زمان بیشتری قابل مصرف باشند.
عناب ها می توانند به صورت خشک شده مصرف شوند یا در دسرها استفاده شوند کمی نمک به آنها اضافه کنید، اگر دوست دارید یک تنقلات خوشمزه شور و شیرین داشته باشید. برای آماده سازی، آنها را در آب گرم، به مدت حداقل یک ساعت خیس کنید تا مرطوب شوند.
 اگر می خواهید یک عناب خوب و با کیفیت داشته باشید می توانید از فروشگاه اینترنتی برادران حسینی تهیه کنید.
خرید آجیل حسینی