زعفران، نامی ماندگار از گذشته تا به امروز است. این ادویه خاص و ویژه با خصوصیات شگفت‌انگیزی که دارد سالیان سال است که مورد شناخت سراسر مردم جهان می‌باشد. تنها نام این رگه‌های طلای سرخ نیست که مشهور است بلکه زعفران به عطر و رنگ و طعمش شهرت یافته است و به گرانترین ادویه جهان تبدیل شده است. از گذشته‌ها تاکنون جوشانده زعفران برای درمان بعضی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خواص دمنوش زعفران آشنا کنیم.

خواص دمنوش زعفران

برای اینکه بدانید دمنوش زعفران چه خواص شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است کافی است بدانید که خود زعفران چه خاصیتی دارد و چه کارهایی که از دستش بر نمی‌آید. زعفران دارای بیش از ۱۵۰ ترکیب متفاوت نظیر سافرانال، کارتئونیدها، آنتی اکسیدان‌ها، کروسین، پرتوئین‌ها و … می‌باشد. در این ماده ویتامین‌های B1، B2، B3 و ویتامین ث که به بهبود سلامت بدن کمک می‌کنند، وجود دارد.

افزایش قدرت دفاعی بدن

نام دیگر ویتامین ث اسید اسکوربیک هست که می‌تواند کمک زیادی به بدن در حفظ سلامتی و توان دفاعی خودش بکند. اسید اسکوربیک باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید در لایه‌های محافظتی بدن می‌شود. از آنجا که همه می‌دانیم گلبول‌های سفید در بحث محافظت از سلامت بدن نقش بسیار پررنگ و موثری دارند، پس می‌توان نتیجه گرفت که مصرف زعفران به دلیل کمک به تداوم و افزایش تعداد گلبول‌های سفید بدن باعث تقویت سیستم دفاعی فرد می‌شود و احتمال مریض شدن را کم‌تر می‌کند.

خواص دمنوش زعفران برای قلب

حدوداً در هر صد گرم زعفران، دو گرم عنصر پتاسیم به صورت ترکیب یافت می‌شود. پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود. این ماده به انقباض رگ‌ها و شریان‌های خونی کمک می‌کند و تا حدودی از بسته شدن این رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند. این عنصر فشار خون را کنترل می‌کند و در نهایت به کاهش سکته‌های مغزی و حملات قلبی کمک می‌کند.

افزایش اکسیژن خون با زعفران

زعفران دارای مقادیر قابل توجهی از عنصر آهن هست. آهن موجود در زعفران پس از مصرف باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز می‌شود که در نهایت منجرب به افزایش خون‌رسانی به واحدهای مصرف‌کننده می‌شود. برای اینکه بتوانید نیروی بیشتری داشته باشید و یا اینکه زود خسته نشوید شما نیاز به یک هوای پر از اکسیژن دارید. از آنجایی که میزان اکسیژن موجود در هوای آزاد حدوداً برابر ۲۱ درصد است و البته که این عدد در مناطق شهری آلوده پایین‌تر هم هست بدن شما باید بیشتر فعالیت کند و قلبتان بتپد تا یه سرعت اکسیژن را در سراسر بدن پخش کند. مصرف دمنوش زعفران به افزایش میزان خون کمک می‌کند که در نتیجه در هر بار پمپاژ قبل واحدهای اکسیژن بیشتری در بدن پخش خواهد شد و بر روی بدنتان فشار کمتری خواهد آمد.

دمنوش زعفران و خواص آن

زعفران دشمن سرطان

یکی از ویژگی‌های زعفران که در دمنوش آن هم وجود دارد، خاصیت بسیار ویژه آن است که می‌تواند از به وجود آمدن سرطان جلوگیری کند. ترکیبات زیادی که در زعفران وجود دارد منجر به ساخته شدن آنتی اکسیدان‌ها می‌شوند؛ آنتی اکسیدان‌ها نیز منجرب به خنثی شدن رادیکال‌های آزاد درون بدن می‌شوند که نتیجه این اتفاقات جلوگیری از مرگ و یا جهش سلول‌های سالم بدن هست. مصرف دمنوش این ماده ارزشمند از سرطان جلوگیری می‌کند و این ویژگی فقط در حد روی کاغذ نیست بلکه در تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان و همینطور ایران از این محصول برای تهیه داروهای ضد سرطان استفاده می‌شود. این خاصیت یکی از دو ویژگی اصلی زعفران هست که در ادامه به ویژگی پر رنگ دوم هم اشاره خواهیم کرد.

دمنوش زعفران برای تقویت حافظه

دومین خاصیت پر رنگ زعفران که به دلیل وجود کروسین در این ماده به وجود آمده است، قدرت زیاد این محصول در کمک به تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی است. مغز دارای یک لایه محافظتی سطحی است که از جنس چربی می‌باشد و از آسیب دیدن سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. زعفران به تداوم این لایه و پا بر جا ماندنش کمک می‌کند و با توجه به خصوصیاتش در نهایت باعث حفظ حافظه به خصوص حافظه بلند مدت می‌شود. به دلیل کارآمد بودن این محصول در این حوزه کشورهای ژاپن، آمریکا، ایران، چین و … شروع به تولید داروهای ضد آلزایمر بر پایه طبیعی زعفران کرده‌اند و طی این چند سال موفق به کسب نتایج مناسبی در این زمینه شده‌اند.

البته این نکته حائز اهمیت است که مصرف چند بار این محصول کمک زیادی به تقویت حافظه در شما نمی‌کند، مصرف دمنوش زعفران باید تداوم داشته باشد و به صورت منظم به عنوان مثال دوبار در هفته مورد مصرف قرار گیرد.

شاد شدن با نوشیدن دمنوش زعفران

حتما درباره ساخت دارو افسردگی از این محصول شنیده‌اید. خاصیت ضد افسردگی و شادی بخشی این گیاه است. ترکیبات موجود در این گیاه به افزایش سطح شادی و رضایت عمومی بدن کمک می‌کند و امروزه در تعدادی از کشورها به عنوان یک دارو با پایه طبیعی و خواص ضد افسردگی مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم این محصول خواص بسیار زیادی دارد که با آزاد کردن آن در آب شما نیز می‌توانید از خواص آن بهره ببرید. اما استفاده زیاد از هر چیزی خطرناک است و می‌تواند نتایج نامناسبی را در بر داشته باشد حتی دمنوش زعفران. از آن جایی که زعفران قدرت بسیار زیادی دارد استفاده بی‌رویه از دمنوش آن منجر به وجود آمدن حالت تهوع و سردرد می‌شود. مصرف به اندازه این محصول به کنترل فشار خون کمک می‌کند؛ اما اگر زیاد از آن استفاده کنید فشار خونتان عفت خواهد کرد و احساس تا خوشایندی در شما به وجود میاید. استفاده از دمنوش زعفران برای هر هفته یک و یا دوبار مناسب می‌باشد و بیش از این ممکن است آثار خوبی به همراه نداشته باشد.