خوب است بدانید که در صنایع غذایی، زعفران  پوشال بیشتر استفاده می شود. جهت شناخت بهتر تفاوت بخش سرگل و زعفران پوشال با ما همراه شوید.

زعفران پوشال چیست؟

به طور کلی چندین نوع زعفران وجود دارد. زعفران دارای بخش های مختلفی است که برای امور مختلفی مثل آشپزی و داروسازی از آن استفاده می کنند.

زعفران پوشال یکی از بخش های کاربردی زعفران است که توسط کشاورزان در فصل برداشت، از مزرعه برداشت می شود. زعفران پوشال به بخشی از گیاه زعفران گفته می شود که پایین تر از کلاله قرار گرفته است. این بخش پایین تر از خامه زعفران قرار دارد. قسمت نارنجی رنگ زعفران در واقع پوشال می باشد.

بخش های زرد رنگی نیز در این نوع زعفران وجود دارد. همواره کشاورزان این بخش زعفران را برداشت کرده و جهت امور مختلفی به فروش می رسانند.

کاربردها

یکی از اساسی ترین کاربردهای زعفران پوشال، اهمیت آن در آشپزی است. برای رنگ دادن به غذاها و خوش طعم و خوش عطر کردن آن ها از این نمونه زعفران بسیار استفاده می شود.

برای تولید گز و سوهان و شیرینی جات دارای زعفران، نیز از نوع پوشالی استفاده می شود. در بستنی ها و فالوده های شیرازی نیز زعفران پوشال به وفور یافت می شود. به طور کلی برای تولید دسرها و شیرینی جات مختلف، از این قسمت از زعفران استفاده می کنند. صنایع غذایی یکی از مهم ترین مشتریان این بخش از زعفران می باشد.

سالانه مقدار زیادی زعفران پوشال توسط کشاورزان به صاحبان کارخانه ها و صنایع غذایی ایران و سایر کشورها، به فروش می رسد.

انواع زعفران پوشال

گل زعفران در عین زیبایی دارای پیچیدگی ها و راز و رمز زیادی است. حتی بخش زعفران پوشال نیز دارای نمونه های مختلفی است. نوع برداشت و کاشت زعفران در تعیین نوع آن موثر است.

زعفران ضعیف پوشالی، نمونه اول از این مجموعه است. کلاله ها در این نوع بسیار بافت ضعیفی داشته و بر اثر تغذیه ناکافی و خاک نامناسب، رنگ دهی مناسبی ندارند.

دسته دوم نوع معمولی این زعفران پوشال است. نوع معمولی آن رنگ دهی مناسبی دارد. ولی رنگ دهی آن خیلی زیاد نیست و برای مراسم های خاص، نمیتوان از آن استفاده کرد. این نوع بیشتر در صنایع غذایی استفاده می شود. این دسته برای امور دارویی هم میتواند مناسب باشد.

گروه سوم نوع قلمدار است و رشته های ضخیم تری دارد. در نتیجه رنگ دهی بسیار مناسب تر و بافت بهتری دارند. برای مجالس خاص و پخت و پز بهتر است از این نمونه استفاده شود. رستوران های بسیار حرفه ای از این نمونه زعفران بیشتر استفاده می کنند.

تفاوت زعفران پوشالی و سرگل

زعفران پوشال نمونه خاصی از زعفران است که تفاوت های ساختاری و میزان رنگ دهی متفاوتی با بخش سرگل دارد.

سرگل هیچ بخش زردی ندارد و شکستگی های خاصی در سطح آن دیده می شود. بخش زرد رنگ پوشال، مربوط به خامه ای است که در آن قرار گرفته است.

سرگل دارای کیفیت بهتری نسبت به پوشال است و رنگ دهی بیشتری نسبت به آن دارد. با این وجود در رستوران ها از پوشال بیشتر استفاده می شود. مهم ترین علت آن نیز قیمت مناسب پوشال نسبت به سرگل است.

مطلب مرتبط:”زعفران دختر پیچ چیست؟”

نتیجه گیری

پوشال از مهم ترین بخش زعفران محسوب می شود. امروزه از این بخش در مکان های زیادی جهت رنگ دهی به غذاها و دسرها استفاده می شود. رستوران ها و کافه ها به دلایل خاصی پوشال را به سرگل ترجیح می دهند. امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد و برایتان کاربردی باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.