برخی از افراد همیشه با مشکل بی خوابی های شبانه روبرو هستند و ساعات طولانی در تختخواب به سر می برند، اما نمی توانند بخوابند و احساس آرامش نمی کنند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از دمنوش های خواب آور بپردازیم، دمنوش هایی که می توانند خواب همراه با آرامشی را برای افراد مختلف به ارمغان بیاورند.

بسیاری از افراد وقتی دچار بیماری های مختلف جسمی و روانی می شوند، قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنند، سعی می کنند با استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی مشکل خود را رفع کنند که در مورد رفع بی خوابی و ایجاد آرامش نیز وضع به همین گونه می باشد.

بی خوابی های شبانه سبب می شوند که افراد در طی روز خلق و خوی خوبی نداشته باشند. این افراد در طی روز انرژی کمی برای انجام فعالیت های روزانه خود دارند و به سرعت بی حال و خسته می شوند. افرادی که شب ها خوب نمی خوابند در حین انجام فعالیت های روزانه خود از تمرکز بسیار پایینی برخوردار هستند.

معرفی برخی از بهترین دمنوش های خواب آور

انواع دمنوش ها از برگ ها، ریشه ها، ساقه ها و … گیاهان دارویی مختلف به دست می آیند. این دمنوش ها کمترین عوارض را برای بدن دارند و افراد بسیاری می توانند از آنها استفاده کنند. تمامی دمنوش های خواب آور گیاهی هستند و می توانند تاثیر فراوانی بر مغز بگذارند. این دمنوش ها مغز را تحریک می کنند تا افراد بتوانند خواب راحت تری داشته باشند. ما در اینجا به معرفی برخی از بهترین و تاثیرگذارترین دمنوش ها می پردازیم. البته دمنوش های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به افراد آرامش بیشتری هدیه دهند اما هنوز تاثیر حتمی آنها ثابت نشده است.

دمنوش گل ساعتی

یکی از بهترین دمنوش های خواب آور، دمنوش این گل می باشد. بسیاری از افراد با مشکل سوء هاضمه رو به رو هستند، سوء هاضمه می تواند سبب بی خوابی و اختلال در خواب شود. این افراد می توانند قبل از خواب یک لیوان از این دمنوش را مصرف کنند تا هم سوء هاضمه خود را برطرف کنند و هم فکر و خیال ها را کنار بگذارند و با آرامش بیشتری بخوابند.

دمنوش اسطوخودوس

یکی دیگر از بهترین گیاهانی که می توان از آن برای تهیه دمنوش های آرامش بخش و خواب آور استفاده کرد، گیاه اسطوخدوس می باشد. دمنوش تهیه شده از این گیاه می تواند به رفع بی خوابی و از بین بردن استرس های روزانه کمک کند. قابل ذکر است که این گیاه دارای بوی بسیار خوبی می باشد و حتی استشمام آن می تواند افراد را آرام کند.

دمنوش بابونه

گیاه بابونه یکی از گیاهان دارویی می باشد که می تواند بر بسیاری از بیماری ها تاثیرگذار باشد. دمنوش گیاه بابونه می تواند به خوبی استرس های شبانه را از بین ببرد. این دمنوش از آنتی اکسیدان های قوی مانند آپی ژنین برخوردار است و می تواند مشکلات بی خوابی را رفع کند.

یک فنجان دمنوش گیاهی

دمنوش سنبل الطیب

دمنوش تهیه شده از این گیاه نیز می تواند یکی از بهترین دمنوش های خواب آور گیاهی باشد. این دمنوش مشکلات عصبی و سردردها را برطرف می کند. گفتنی است یکی از عوامل استرس و بی خوابی در افراد مختلف همین مشکلات عصبی و سردردهای طولانی می باشد.

دمنوش گیاه قاشقک: این گیاه یکی از گیاهان دارویی محسوب می شود به همین دلیل افراد از گیاه قاشقک به صورت قرص، شربت و یا دمنوش استفاده می کنند. دمنوش این گیاه می تواند بر اعصاب تاثیر بگذارد و زمان به خواب رفتن را کوتاه کند. قابل ذکر است که این دمنوش می تواند انواع سردردهای میگرنی را نیز کاهش دهد.

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش نیز به خوبی می تواند میزان دردهای عصبی و اضطراب های روزانه را کاهش دهد و مانع فکر و خیال های شبانه در افراد با سنین مختلف شود. این گیاه جزء گیاهان خواب آور و آرامش بخش محسوب می شود. تاثیر این دمنوش بارها بر روی افراد مختلف ثابت شده است. دمنوش چای سبز بدون کافئین: چای سبز یکی از گیاهانی است که هم به شکل کافئین دار و هم به شکل بدون کافئین در بازار موجود می باشد. افرادی که قصد رفع بی خوابی های شبانه خود را دارند و می خواهند که از بی قراری های روزانه خود فرار کنند، باید از نوع دمنوش چای سبز بدون کافئین استفاده کنند.

دمنوش گیاه والرین

این دمنوش می تواند آرامش را برای افراد به ارمغان بیاورد. آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش بی خوابی های شبانه و سردردها را نیز از بین می برد.

دمنوش رازیانه

این دمنوش می تواند مشکلات دستگاه گوارشی مانند دردهای معده و نفخ را رفع کند. دمنوش رازیانه با رفع مشکلات گوارشی و ایجاد آرامش در افراد می تواند به رفع بی خوابی های شبانه کمک کند و زمان به خواب رفتن افراد را کوتاه کند.

دمنوش شیرین بیان

یکی از بهترین دمنوش های خواب آور شبانه، دمنوش شیرین بیان است که علاوه بر رفع استرس ها، می تواند افراد را از فکر و خیال های منفی شبانه دور کند و به رفع بی خوابی های آنها کمک کند.

دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی است که همه ما اسم آن را شنیده ایم و می دانیم که دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن می باشد. یکی از مزایای استفاده از آن، رفع بی خوابی های شبانه می باشد. این گیاه می تواند استرس های روزانه را از افراد دور کند. اعصاب را تحریک کند و سبب ایجاد آرامش در افراد مختلف شود.

دمنوش گل گاو زبان

بهترین زمان مصرف دمنوش های خواب آور

تمامی افرادی که به بیماری های مختلف مبتلا هستند، سعی می کنند، برای تاثیرگذاری بیشتر، داروهای خود را در زمان های مشخص و به مقدار های معینی مصرف کنند. در مورد استفاده از دمنوش های گیاهی مخصوص رفع بی خوابی های شبانه نیز، وضعیت به همین گونه است. افراد باید برای رفع بی خوابی های خود این دمنوش ها را در ساعات مشخص و با مقدارهای معینی استفاده کنند.

افراد مختلف می توانند یک تا دو فنجان از این دمنوش ها را نیم ساعت قبل از خواب به صورت یک شب در میان و یا هر شب میل کنند.

نحوه تهیه دمنوش های خواب آور

این دمنوش ها همگی از گیاهان مختلف تهیه می شوند. افراد برای تهیه هر کدام از این دمنوش ها باید اجازه دهند برگ ها و یا ساقه های این گیاهان در آب جوش دم بکشند.

دم کشیدن این گیاهان زمانی بین هفت تا ده دقیقه را می طلبد. طعم برخی از این دمنوش ها خوب نیست و افراد ترجیح می دهند، طعم آنها را با اضافه کردن مقداری عسل بهبود ببخشند.

مطلب مرتبط:”معرفی بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی

کلام آخر

هر دمنوش گیاهی می تواند دارای مزایا و معایبی باشد به همین دلیل افراد باید در هنگام استفاده از این دمنوش ها جنبه احتیاط را رعایت کنند. انواع دمنوش های خواب آور تاثیر خوبی بر اعصاب، منظم کردن خواب های شبانه، از بین بردن استرس ها و اضطراب های روزانه و … دارند. اما افراد مختلف نباید در مصرف انواع این دمنوش ها زیاده روی کنند و باید قبل از استفاده از نظرات پزشکان متخصص بهره ببرند. زیرا بسیاری از افراد به مصرف برخی از دمنوش های خواب آور گیاهی حساسیت دارند و ممکن است مشکلات جسمی و روحی زیادی برای آنها ایجاد شود.